Hirnu herneks: Kaks automaksu eestvedajat vaidlevad omavahel sotsiaalmeedias, kumb tegi parema maksu
Avaldatud: 15 jaanuar, 2025Kaks automaksu eestvedajast riigikogu liiget, automaksu idee autori sotside erakonna aseesimees Anti Allas ning automaksuseaduse läbisurumisega tegelenud endine rahandusminister mart Võrklaev vaidlevad omavahel sotsiaalmeedias.
Korraliku kobarkäki kokku keeranud poliitikud hakkasid vaidlema selle peale, kui Anti Allas kirjutas, et soetas endale detsembri viimastel päevadel 24 aastat vana maastikusuutliku sõiduki, millega oleks mingigi lootus külast suurema lumesaju korral suurele teele pääseda. Seepärast ta seisis selle eest, et registrist ajutiselt kustutatud sõidukid oleks maksuvabad. „Selge on see, edaspidi peame leidma mingi lahenduse reaalselt hajaasustuses elavate inimeste automaksu koorma vähendamiseks,” märkis ta.
Selle peale kirjutas Mart Võrklaev:
„Anti Allas ma tean maaelust lapsest peale, olen nii lund rookinud, kui vanematega hanges istunud. Inimeste liikuma saamine ja vajadusel abi nendeni jõudmine on iga ilmaga väga oluline ja inimene ei pea selleks endale ekstra autot soetama.
Selleks on meil vallas ka asjad nii korraldatud, et sahk inimeste juures käib sh kaugemates kantides. Soovitan ka teile asjad nii korraldada, sa ju kohalikus poliitikas ka tegev. Ehk miks teha eraldi hajaasustuse programm teede lükkamiseks, kui kov peaks ilma selletagi ikka oma elanikel kodutee lahti lükkama? Meil Raes lükkab kõigil erateega majadel, kes avalikust teest kaugemal, kui 100 meetrit, tee puhtaks vald.
Aga ega ma päris täpselt pihta ei saa, miks sa selle video mulle pühendad. Kui me 2023 koalitsiooni tegime, siis nõudsid sotsid automaksu ja Ossinovski oli see, kes valemeid aja jooksul aina karmimaks keeras. Mina olin see, kes pidi valitsuse poolt kokkuleppe ellu viima ja selgitama sotsidele, miks pole päris mõistlik inimesi vaeseks maksustada.”
Allas vastas selle peale:
„Mart Võrklaev, omavalitsuste rahaline seis pole kiita, seetõttu jõuab sahk maal aasta aastalt üha hiljem kohale. Seetõttu suuresti minu ja Madis Kallase eestkõnelemisel ja Ossinovski läbisurumisel ka väike leevendus maaomavalitsustele Robin Hoodi programmi näol tuli. Jevgeni Ossinovskit tuleb kiita – tema andis ju Tallinnalt osa raha ära. Ma ei tea, mida te Ossinovskiga seal automaksu osas täpselt arutasite, kuid mina nõudsin algusest peale, et vanemad autod oleksid madalamalt maksustatud – see ka õnneks nii läks, et väiksema sissetulekuga inimestel säiliks mingi võimalus maal liikuma saada. Samuti nõudsin, et registrist kustutatud sõidukid oleks maksust vabastatud. Aga see on kõik pool rehkendust – tegelikult on vaja reaalselt hajaasustuses elavatele inimestele maksuleevendust – muidu lükkame neid üha enam Tallinna suunas, kus tõesti ühistranspordi näol on alternatiiv olemas.
Läbi hajaasustuse programmi teede korrastustoetuse saaks sihitult maainimeste automaksu leevendada. Siis kukub ära põhjus, et pääliina inimesed automaksust kõrvale hiilimiseks kirjutavad end mujale sisse – see oli ju Sinu argument.”
Selle peale kirjutas Võrklaev:
„Lugesin hiljuti imestusega, et sotside ridadesse kuluv taristuminister Vladimir Svet otsustas nüüd hoopis teede rahastust vähendada. Ehk see, mis sai minu ministriks oleku ajal teedesse juurde pandud, võtavad sotsid nüüd ära. Eks Anti Allas peab selgitama, miks sotsid nõudsid automaksu, see tuli, lisaraha laekub eelarvesse märkimisväärselt, kuid teede rahastus hoopis väheneb. Mina arvan, et selline käitumine ei ole vastutustundlik.”
Allas vastas:
„Mart Võrklaev, Sinu jutt hakkab küll nüüd rappa minema – kõigepealt süüdistad sotse raiskamises, siis kärpimises. Endise rahandusministrina tead väga hästi, millised kärpeplaanid ette anti. Samuti ei ole valitsus teinud otsust, et automaks läheks teede rahastamiseks. Kui juba jutuks võtsid, siis üks põhjus siia auku jõudmisel on selles, et Sinu erakond omal ajal sidus kütuse aktsiisist saadud tulu lahti teede rahastamisest. Lisaks sellele suur hulk EL vahendeid valdkonda võimaldas ka tulumaksu kärpida – mida nõudsite. Nii palju ei oleks tohtinud kärpida (26lt – 20le) – tegelikult oleme EL vahendite najal elanud võlgu – kulutused tuleb ikka lõpuks teha – eriti raske on nüüd keerulisel ajal neid kokku koguda. Võitnud on sellest vaid Sinu erakonna reiting.”
Võrklaev jätkas:
„Anti Allas, minu jutt ei ole rabas, seal on sotside poliitika. Ei saa nii, et lubad igale poole rohkem raha ja siis räägid kui halvad on maksud.
Sotside lõputu kulutamine toob meile kõrgemad maksud ja sinna oleme nüüd kahjuks jõudnud.
Samas vaimus aga nõuate ka praegu aina uusi kulusid ja see toob ka tulevikus aina uusi maksutõuse. See halvendab inimeste toimetulekut ning tapab ettevõtlust.
Mootorsõidukimaks ei ole teede rahastusega otseselt seotud, seda pole ma väitnud. Küll aga minu veetud viimases riigi eelarvestrateegias koos täiendava maksutuluga mootorsõidukimaksust suurendasime ka teede rahastust, see on fakt ja eelmises eelarvestrateegias kirjas, seda läks nüüd sotside minister kärpima. Mina ei ole sellist kärpeülesannet andnud, see praeguse ministri prioriteetide valik.”
Allas kirjutas:
„Mart Võrklaev ei ole nõus pensione vähendama, samuti ei motiveeri õpetajate palk piisavalt koolidesse noori inimesi väga rasket tööd tegema. Teede remondiks ei ole praktiliselt üldse enam raha ja üha kasvavate taristutasude (kuna kaubaronge enam ei sõida ja kulud kantakse reisijateveole) tuleb üha ühistransporti kärpida või pileti hinda tõsta ühtegi liinikilomeetrit juurde saamata. Ma võin Mart nende näidetega oi kui pikalt jätkata. Muidugi kärpida tuleb ka – eelkõige bürokraatiat. Midagi juba tehakse õnneks ka.”