Vaata, kes hääletasid automaksu poolt, kes vastu (kliki pildil)

Vaata, kes hääletasid automaksu poolt, kes vastu (kliki pildil)

Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Aasta Kaubamärgi ja Disaini 2024 auhindade võitjad koos auhindade väljaandjatega. Foto: Rasmus Kooskora

Eile jagas Patendiamet Kultuurikatlas tunnustust 2024. aasta parimatele kaubamärkidele ja disainidele. Aasta silmapaistvaimaks kaubamärgiks valiti magneesiumivee tootjale Lumiorav OÜ kuuluv kaubamärk „Lumiorava”. Aasta disaini tiitli viis koju innovaatiline kelk Snoller, millega saab liikuda nii lumel kui asfaldil.

 Aasta kaubamärgiks kandideerisid Patendiameti korraldatud rahvahääletusel Eesti ettevõtjate märgid, mis on registreeritud 2024. aastal Eestis või Euroopa Liidu Intellektuaalomandi Ametis. Võistlustulle asus kaksteist märki, mis kõik on möödunud aastal pälvinud Patendiametilt kuu kaubamärgi tiitli. Tegu on märkidega, mis on sõnaliselt või visuaalselt silmatorkavad ja tarbija jaoks atraktiivsed.

Võitjana väljus hääletusest OÜle Lumiorav kuuluv kaubamärk „Lumiorava”, mille alt turustab ettevõtja magneesiumivett. Auhinna andis Lumioravale üle Patendiameti peadirektor Margus Viher.

Auhinna vastuvõtmisel ütles ettevõtte asutaja ja juht Andres Randma, et kaubamärgi registreerimisega kaitsmise eesmärk oli eelkõige kaitsta enda tooteid pahatahtlike kopeerijate eest. „Kaubamärk saadab tarbijale selge signaali, et meie bränd erineb sisult ja kvaliteedilt täielikult võimalikest koopiatest,” tõdes Randma.

Hea kaubamärk on tabav nii sisult kui vormilt

Oma lemmikutele andsid üritusel eripreemiaid üle ka Patendivolinike Koda, Eesti Kaubandus-Tööstuskoda, Eesti Keele Instituut ja Eesti Kommunikatsioonijuhtide Liit. Patendivolinike Koja lemmikuks osutus OÜle Coffee People kuuluv slogan „Aeg ubasteks hetkedeks”, millega ettevõte tähistab enda röstikojas valminud kohvisid.

Kaubandus-Tööstuskoja eripreemia pälvis Tallinki haruldast tüüpi liikumismärk ehk lühike videoklipp, mida laevanduskontsern kasutab oma teenuste reklaamis. Eripreemia üle andnud koja juht Mait Palts ütles, et nende otsus langes märgi kasuks, sest see on meeldejääv, silmatorkav ja jutustab Tallinki toodete-teenuste lugu.

Eesti Keele Instituut ja Eesti Kommunikatsioonijuhtide Liit hindasid parimaks tähise „Ligipääsuke”. Kaubamärk kuulub ligipääsetavuse teenuseid pakkuvale ettevõttele Ligipääsuke OÜ, mida veab puudega inimeste eestkõneleja Jakob Rosin. „„Ligipääsuke“ seostub kohe sõnaga „ligipääs”, nii et nimi ja pakutav teenus on tabavalt kooskõlas,” selgitas instituudi valikut eripreemia üle andnud koordinaator Marika Alver.

Nutika disainiga Snoller sündis ettevõtja enda vajadusest

Kui aasta kaubamärgi tiitlit annab Patendiamet välja juba kolmandat aastat, siis aasta disaini valis Patendiamet sel aastal esimest korda.

Kõigist mullu registreeritud disainilahendusest, mida oli pisut üle 200, jõudis disainikonkursi shortlisti neli Eesti ettevõtjate registreeritud disainilahendust. Neist parimaks valis disainivaldkonna ekspertidest koosnev žürii ettevõttele Snoller OÜ kuuluva samanimelise kelgu. Snoller on innovaatiline reguleeritavate ratastega kelk, mis võimaldab liikuda nii lumel kui kõvematel pindadel. Snolleri idee sündis ettevõtte looja Lilian Prometi sõnul praktilisest vajadusest ise lapsega õues liikudes.

„Snoller on funktsionaalne, aga ka visuaalselt eristuv toode. Disainikaitse aitab säilitada selle eripära ja tagab, et teised ettevõtted ei saa sama või väga sarnast toodet turule tuua,” põhjendab Promet, miks otsustati lisaks kaubamärgile ja tehnilisele lahendusele kaitsta disainilahendusena ka toote välimus.

Disainilahenduse kopeerimise vastu aitab selle kaitsmine

Auhindade jagamisele eelnenud disainikaitse teemalisel paneelil tõdes peegelmaju tootva ettevõtte ÖÖD Group juht Andreas Tiik, et AI-tööriistade tõttu on disainide kopeerimine tänapäeval väga lihtne ja sageli on kannatajaks klient, kes toote päritolu osas eksitusse sattub. Iglucraft OÜ juht Priit Kallas rääkis, et oma toodete kaitsmine on aidanud neid kopeerijatega võitlemisel, sest registreeritud disainilahenduse ettenäitamisel lõpetatakse jäljendustegevus kiiresti.

Ka paneelil osalenud advokaadibüroo Cobalt kaubamärgi- ja disainivolinik Liina Jents kinnitas, et kui näiteks piiril peetakse kinni võltsimise kahtlusega toode, on registreeritud disainilahenduse korral võltsingu tõendamine oluliselt lihtsam.

Viimased uudised