ARVAMUS: elektriautod on puhas rohepesu, nii nagu enamus uutest vidinatest
Avaldatud: 4 detsember, 2024Elektriautod pidid õnne meie õuele tooma. Tegelikult läks vastupidi. Tuleb välja, et elektriauto pole midagi muud, kui veidi suurem nutitelefon, mis tuleb iga mõne aasta tagant välja vahetada, kuna kasutatud toote remont läheb kallimaks kui uue ostmine.
Elektriautode puhul pole mõtet osta kasutatud autot, kui aku on enamuse oma võimsusest kaotanud 4-5 aasta järel ning uue aku ostmine maksab 20 000 eurot. Samuti on elektriautod tarkvara-põhised, mis tähendab, et tootja vanadele seadmetele enam toetust ei paku.
Rääkimata sellest, et nii nagu telefoni, ei tohi autot jätta laadimise ajaks valveta, sest see võib põlema süttida. Näiteid on juba enam kui küllaga.
See tähendab, et tarbijale on tegelikult puru silma aetud. Euroopa Liidus ja mujal on vähemalt sõnades peetud oluliseks kauakestvate ja vastupidavate toodete tootmist ja kasutamist, kuna see on kokkuvõttes kliima- ja keskkonnasõbralikum. Tegelikkus on aga vastupidine: uute vidinate tootmine ja kasutamine on äärmiselt kliimakahjulik. Pole siis ka ime, et vaatamata tohututele jõupingutustele kliima pigem soojeneb kui jahtub. Põhjuseks pole mitte roheline mõtteviis, vaid rohepesu.
Kliima seisukohalt on kõige kasulikum mitte uue ostmine, vaid vana kordategemine ja selle kasutamine. See on vana tõde ja seda ühtelugu korrutatakse. Ent Eestis millegipärast maksustatakse seda, vana kordategemist kõige jõhkramalt. Sest maksustamise põhjus pole mitte kliima, vaid riigikassa täitmine. Stiilis, et küll autoomanikel raha on, las maksavad.
Kokkuvõttes saeb aga valitsus sellega oksa, millel ise istub. Need, kes praegu kannatavad, on pered, kel on autot vaja ja ja kes uut autot soetada ei jaksa ja ei raatsi. Või kuidas sa põhjendad lapsele, et tantsutrenn jääb ära, sest issi peab uue auto ostma. Erinevalt vallalistest ja lastetutest, kes uhkustavad sotsiaalmeedias pidevalt oma uute vidinatega. Need asendavad tänapäeval lapsi.
Eestis on sündide arv langenud viimase mitmesaja aasta madalaimale, katku- ja Põhjasõja-aegsele tasemele. Valitsusel pole sellest sooja ega külma, sest migrante, kellega eestlasi asendada maailmas jagub. Pole midagi lihtsamat kui piirid avada ja kõik sisse lasta. Olgugi, et need uued tulijad, kui mõned üksikud erandid välja arvata elavad valdavalt sotsiaaltoetuste peal. Sest nad on pärit vaesematest piirkondadest, kus palgad on madalamad kui Eestis toetused. Mitte üheski maailma riigis pole migrantide sissetoomise eksperiment end õigustanud. Eestlased on selle omal nahal juba korra ära proovinud, aga tundub, et tahetakse teist korda sama reha otsa astuda.
Õnneks pole kõik kadunud. Tarbijad on hääletanud otsustajate lolluste peale jalgadega ning elektriautod ostmata jätnud. See on viinud autotootjad pankroti äärele. Ja ausalt öeldes, paras ka!
LÕUNAEESTLANE