Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Riigikogu ööistungid on traditsiooniliselt opositsiooni poolt 10-minutiliste vaheaegade võtmisega esile kutsutud venitamistaktika tulemus, mille ainus eesmärk on tõmmata endale tähelepanu. Ent sel nädalal kuhjas valitsus kolmapäevase istungipäeva eelnõudega sedavõrd üle, et nende läbimiseks tuli ööst lisa võtta.

Öösiti töötavad inimesed üldjuhul kahel põhjusel. Esiteks need, kes peavad olema valmis reageerima hädaabi väljakutsetele ning töölised kolme vahetusega huugavates tehastes, kus hinnatakse eelkõige inimeste käteosavust ja vastupidavust monotoonse tööga toime tulla.

Seaduseloome peaks olema töö, millega riigikogu liikmed tegelevad päevasel ajal. Eriti olukorras, kus riiki ei ähvarda katk ega taud ning ammu on möödas sajandivahetuse aastad, kus Euroopa Liitu astumise eel tuli riigikogul Eesti seadusandlust uute normatiividega kiirkorras kohandada.

Kolmapäeva õhtul ja ööl vastu neljapäeva läbisid esimese lugemise eelnõud, mis on seotud maksukoormuse suurendamise (pakendiaktsiis, limonaadimaks) ning eelarvetasakaalu kaotamisega, samuti sai esimese heakskiidu Rail Balticu lepingu ratifitseerimine parlamendi poolt.

Ükski neist eelnõudest pole selline, mis eeldanuks menetlust, nagu see neile osaks langes – öösel, kandes kiirustamise pitserit.

Tõsi, maksumuudatuste läbihääletamisel on valitsusel kiire, sest kui soovida uued maksud uuest aastast kehtestada, peab sellele eelnema pooleaastane etteteatamisaeg ehk need seadused tuleb tingimata enne riigikogu suvepuhkusele siirdumist vastu võtta.

Et selle kõigega kiireks läks, näitab valitsuse nõrka planeerimist, sest praegune koalitsioon on võimul juba novembrist ning aega maksueelnõude tegemiseks ja menetlemiseks on olnud piisavalt selleks, et mitte panna seaduseandjat taas kord liinitöölise, kummitempli rolli, kellelt eeldatakse üksnes tuima nupule vajutamist.

Sugugi paremini ei paista välja tõsiasi, et sel samal ööl läbis esimese lugemise Rail Balticu lepingu ratifitseerimine. Arvestades, kui palju on uue Balti raudtee ehitamine Eestis pingeid tekitanud, võinuks ju eeldada, et seda ei hakata riigikogus „ööpimeduse varjus” menetlema. Oh, milliseid vandenõuteooriaid võiks selle fakti peale üles ehitada.

Riigikogu maine ei ole ülearu kõrge ning paraku andis valitsus sellele kolmapäevase ööistungi korraldamisega veel ühe tugeva hoobi, sundides parlamenti ööistungiga paikama enda tehtud vigu.

ARVED BREIDAKS

Viimased uudised