Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Eestis elavatest inimestest pooled (54 protsenti) plaanivad jõulukingitustele kokku kulutada kuni 150 eurot, selgub SEB poolt novembris läbiviidud uuringust. Üle poolte vastanutest (57 protsenti) ütlesid, et kingitustele kulutatav summa on sel aastal sama mis eelmisel aastal. Kolmandik vastajatest (34 protsenti) märkis siiski, et plaanivad käesoleval aastal kingitustele kulutada vähem kui eelmistel jõuludel.

SEB eraklientide segmendijuht Triin Raudsepp ütles, et uuringu põhjal plaanib üle poole (64%) osalenutest tänavu tähistada jõulupühi nii nagu varasematel aastatel, ega kavatse oma tavapäraseid harjumusi muuta. „Küll aga ilmnes, et kolmandik eestimaalastest (33%) plaanib sel aastal jõulueelsel perioodil oma igapäevaseid kulutusi piirata, et raha säästa,“ kommenteeris Raudsepp, lisades, et ebakindlust tunnevad rohkem just keskmise ja madalama sissetulekuga inimesed, keda hinnatõus ja talvised suured elektriarved enam mõjutavad.

Jõuluostud tehakse kaubanduskeskustest ja veebipoodidest

SEB tarbijauuring kinnitas, et enamik Eesti inimestest teeb jõuluostud suurematest kaubanduskeskustest (76%). Pooled vastanutest (52%) ütlesid, et kingitusi soetatakse ka erinevatest veebipoodidest. 38% uuringus osalenutest hakkab jõulukingitusi ostma detsembris, ent viiendik vastanutest (20%) soetab kingitused suuremate allahindluskampaaniate ajal, nagu näiteks Must Reede, mil ka enamik Eesti kaubanduskeskusi ja e-poodide soodustusi pakuvad.

Kaubamaja turundusdirektor Britta Ratas kinnitas, et jõulueelsed allahindluskampaaniad on klientide seas populaarsed ning tihti kasutatakse soodustusi just suuremate ostude tegemiseks. „Nii mõnedki kliendid on alustanud jõuluks ettevalmistustega varakult ning esimesed kingitused ja kaunistused osteti ära juba oktoobri lõpus, mil esimesed jõulukaubad Tallinna ja Tartu müügisaalidesse ning e-poodi jõudsid,“ ütles Ratas. Turundusdirektor lisas, et kuigi nn Covidi-aastad viisid ostelejad eelkõige e-poodi, on sel aastal eriti näha, et inimestele meeldib siiski käia ka poes koha peal. „Võib öelda, et ligi 70% klientidest teeb jõuluostud füüsilises poes ja kolmandik naudib kinke ostes e-poe mugavusi, et sooritada jõuluostud endale sobival ajal ja kohas üle Eesti,“ kommenteeris Ratas seniseid jõulueelseid ostutrende.

Triin Raudsepp tõi välja, et enamik eestimaalastest (71%) teeb oma jõuluoste nii poes kui ka e-kaubanduses pangakaardiga. „Eelistatuimad on pangakaardi tehingud ning kasutatakse ka pangalingi kaudu või arve alusel tasumist. Uuringu põhjal sooritab sularahas oste vaid 15% tarbijatest,“ nentis Raudsepp.

Seda kinnitab ka Britta Ratas. Tema sõnul on sularahaga arveldamist jäänud järjest vähemaks ning üha enam kasutatakse maksmisel erinevaid digitaalseid lahendusi, kasutades mobiiltelefone, nutikellasid ja Partnerkaardi äppi.

Isetehtud kingitused on jätkuvalt populaarsed

Kuigi valdav osa kingitustest leitakse kauplustest või e-poodidest, siis selgub SEB uuringust, et eestlaste hulgas on läbi aastate olnud populaarne jõulukinkide ise valmistamine. „Nii nagu ka eelmisel aastal plaanib viiendik tarbijatest (19%) kingitused ise teha. „Isevalmistatud kingituse tegemine on isegi sama või mõnevõrra populaarsem, kui kingituste ostmine laatadelt ja otse tootjalt erinevate sotsiaalmeedia platvormide kaudu,“ tõi SEB eraklientide segmendijuht esile.

SEB tarbijate ostukäitumise uuring toimus 2022. aasta novembris ja uuringu viis läbi uuringufirma Norstat. Uuringus osales 1001 Eestis elavat inimest vanuses 18-74 aastat.

Viimased uudised