Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

suhkrumaks Lõunaeestlase pilt.

Toidu- ja joogitööstused on viimase kaheksa aasta jooksul vähendanud jookide suhkrusisaldust 10-50 protsenti sõltuvalt kategooriast, mida on tagant tõuganud 2019. aastal sõlmitud hea tahte lepe lisatud suhkrute vähendamiseks toodetes ja ettevõtete endi jätkusuutlikkuse tegevuskavad.

Leppe eesmärgiks oli vähendada lisatud suhkrute hulka 2020. aastaks 10% ning 2025. aastaks 15% võrreldes 2015. aastaga. Tänasel pressikonverentsil esitlesid tootjad vahekokkuvõtet suhkrute vähendamise tulemustest ja selgitasid, millised on võimalused või takistused toodete koostise muutmisel.

Näiteks A le Coq on viimase kaheksa aastaga vähendanud kõikides mittealkohoolsetes jookides lisatud suhkru kogust 14%. Coca-Cola toodete suhkrusisaldus on vähenenud 20%. Saku Õlletehas on vahemikus 2015 – 2023 vähendanud energiajookide suhkrusisaldust 10,2%, karastusjookide 13,9% ja vitamiinijookide, maitsevete suhkrusisaldust 46,2%. Orkla Eesti on lisatud suhkruga mahlajookides ja nektarites vahemikus vähendanud lisatud suhkru sisaldust 15%. Kogu joogiportfellis samal perioodil 23%. Tere on vähendanud joodavates piimatoodetes keskmiselt 36% lisatud suhkrute sisaldust ja Farmi keskmiselt 20%.

„Magusa joogi maksu õigustatakse aga väitega, et see motiveerib tootjaid vähendama suhkrute sisaldust jookides ja nii paraneks väidetavalt ka rahva tervis. Need numbrid näitavad ilmekalt, et tootjad ei vaja motiveerimist toodete koostise muutmisel ja tõestavad, et suhkrute vähendamine jookides, mis on tehtud viimase kaheksa aastaga, ei pane kedagi tasakaalustatult toituma,” rõhutas Toiduliidu juhataja Sirje Potisepp.

„Maksu on ekslikult nimetatud limonaadimaksuks – kava kohaselt lähevad maksu alla aga ka mahlajoogid, nektarid, maitseveed, smuutid. Limonaadid moodustavad maksustavatest toodetest vaid kolmandiku ja seetõttu on maksu nimetamine limonaadimaksuks ekslik. Samuti on hämmeldust tekitav sotsiaalministeeriumi seisukoht, et needsamad smuutid, maitseveed ja nektarid on tervisele kahjulikud sisaldades vaid tühje kaloreid,” lisas Potisepp.

Maksu vajalikkust põhjendades on eelnõu seletuskirjas toodud eeskujuks Suurbritanniat, kus magustatud jookide maksustamise tulemusel vähenes lisatud suhkrute kogus maksustatud jookides keskmiselt 30%. „Lisatud suhkrute kogus 100 ml kohta vähenes keskmiselt 15,5 grammilt 10,8 grammile. Eestis on aga juba praegu karastusjookide keskmine lisatud suhkrute kogus 7,6 g/100 ml. Jääb üle vaid järeldada, et valitsus on võtnud eesmärgiks jõuda suhkrusisalduse pingereas Euroopa viie magedaima riigi hulka.”

Eesti planeeritav maksumäär on Euroopa kõige kõrgem olukorras, kus Eesti on elanike ostujõud on 87% EL keskmisest, kuid toiduainete hinnad on meil juba 108% EL keskmisest. Tuleb ka arvestada, et tooted ei kalline vaid maksumäära võrra, vaid lisandub ka kaubanduse juurdehindlus ning käibemaks 22%. See tõstab toodete hinna naaberriikidest kõrgemale. Näiteks kui Cido virsikunektar 1l maksab Lätis 2,25 eurot, siis Eestis hakkab see keskmiselt maksma 2,85 eurot. Froosh smuuti maksab Rootsis hetkel 2,25 eurot, Eestis hakkab sama toode maksma keskmiselt 2,89 eurot.

Tootjad tõid välja, et suhkur pole toodetes ainult magustaja, vaid sellest sõltub ka toote struktuur, säilivus ning maitse stabiilsus säilivusaja jooksul. Samuti tuleb muudatusi teha toodetes järk-järgult, et tarbija jõuaks uue maitsega harjuda.

Potisepp lisas, et kuna ühegi riigi kogemus ei näita magusate toodete maksustamise mõju ülekaalu vähenemisele ning Eesti tootjad on juba omal initsiatiivil suhkrute sisaldust toodetes vähendanud, on maksueelnõu argumentatsioon sisutühi ja selle eesmärk on vaid raha kogumine riigieelarvesse arvestamata maksu kahjulikku mõju ettevõtetele. „Eelnõu on täis valeandmeid ja vigasid, viidatakse uuringutele, mis tänaseks on juba tühistatud. Valede abil ühe maksu läbisurumine on häbiväärne ja tugevdab vaid usaldamatust valitsuse suhtes.”

Tootjate hea tahte leppe lisatud suhkrute vähendamiseks toodetes on allkirjastanud A. Le Coq AS, Coca-Cola Balti Jookide AS, Coca-Cola HBC Eesti AS, Farmi Piimatööstuse AS, Largo AS, Orkla Eesti AS, Saku Õlletehase AS, AS Salvest, Tere AS, Valio Eesti AS, Viru Õlu AS.

Kui uuendused jõustuvad planeeritud kujul, muutuvad nende toodete hinnad orienteeruvalt järgmiselt:

Toote nimetus Keskmine jaehind praegu      Prognoositav keskmine jaehind maksu jõustudes
Doktor Active 0,5l – 1,05€

1,5l – 1,69€

0,5l – 1,45€ (+38%)

1,5l – 2,88€ (+71%)

Aura Supersmuuti 0,33l – 1,59€ 0,33l – 1,85€ (+17%)
Karboniseeritud mineraalvesi NEPTUNAS, Mündi 0,5l – 0,91€ 0,5l – 1,05€ (+15%)
Põltsamaa Ploominektar 1l – 1,55€ 1l – 2,2€ (+42%)
Karl Friedrich kali 0,5l – 0,99€ 0,5l – 1,39€ (+40%)

Viimased uudised