Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Foto: Evelin Lumi
Oktoobriga lõppes Tartu linnas neljakuuline tulevikutehnoloogiat, avaliku ruumi ja liikuvust siduv kultuuribussi pilootprojekt, milles osalesid kolme riigi tehnoloogiaettevõtted. Tartu Linnamuuseumi ja Eesti Rahva Muuseumi vahel sõitnud buss sõidutas kokku pea 2000 inimest.

Projekti eesmärk oli arendada reisijatega seotud tehnoloogiaid ning testida sideühendust isejuhtiva bussi ja tee infrastruktuuri vahel. Projekti käigus tuvastati 15 erineva keele kasutamist bussis, nutikate sensorite abil saadeti kokku ligi 5000 hoiatusmärguannet isejuhtivale bussile läheneva kergliikleja kohta piiratud nähtavusega ristmikel. Enim reisijaid, 66 oli 23. juulil. Kokku sõitis kultuuribussiga 1902 inimest ning sõiduk läbis 3426 kilomeetrit, millest 86% autonoomselt. Isejuhtivale bussile põhjustasid kõige enam väljakutseid tavaliiklejate ohtlikud möödasõidud.

„Turistid leidsid tee bussi enamasti ERMi juures, kus buss peatus mugavalt muuseumi lähedal ja paistis hästi silma kultuuripealinn Tartu 2024 disainiga. Paljud väliskülalised tahtsid bussi sisenedes osta piletit ning said meeldiva üllatuse osaliseks, et sõidukogemus on tasuta. Kõige meeldejäävamad sõidud olid need, mil bussis oli mitme erineva keele rääkijaid ning sõitjates tekitas rõõmsat üllatust, kui buss hakkas suhtlema samas keeles ning Tartu kohta erinevaid lugusid jutustama,” ütles ettevõtluse arengu osakonna valdkonnajuht Roomer Tarajev. Tema sõnul sai linn olulist infot, kuidas inimesed isejuhtiva sõiduki omaks võtavad ja millised on linnaruumi väljakutsed.

Pilootprojektis osalesid Jaapani ettevõtte Yazaki Group tütarettevõte Yazaki Innovations, USA tehnoloogiafirma Avanti R&D, Eesti isejuhtivaid sõidukeid arendav Auve Tech OÜ ning Tartu linn.

Avanti R&D asepresidendi Mike Ramireze sõnul õnnestus projektiga piloteerida ja edasi arendada reaalsetes tingimustes masinõppepõhist heli-, side- ja arvutinägemise tehnoloogiat, et võtta see kasutusele isejuhtivates sõidukites.

Projekti igal partneril olid ka individuaalsed ootused ja väljakutsed. „Tartu projekt on olnud Auve Techile märkimisväärse väärtusega, sest võimaldas meil oma tehnoloogiat täiustada ja süveneda sellesse, kuidas autonoomne transport suudab erinevate kasutajate vajadusi täita. Iga partneri panus ja lahendused aitavad kaasa väärtuslike kogemuste omandamisele, mis suunavad meie tulevasi samme autonoomse transpordi arenduses ja juurutamises,” ütles Auve Tech juhatuse liige Johannes Mossov.

Kultuuribussi nime kandev autonoomne kaheksakohaline buss liikus kindlaksmääratud trajektooril mööda Roosi tänavat viiel päeval nädalas alates 21. juunist kuni 31. oktoobrini. Novembris tutvustati projekti ka maailma suurimal targa linna messil Smart City Expo Barcelonas.

Viimased uudised