Sõja ülevaade: 570. päev – vene sõjalaevastiku võimekuse vähenemine jätkub
Avaldatud: 16 september, 2023Lõunaeestlane jätkab sõjanduse asjatundja Toomas Piirmanni ülevaatega sündmuste kohta Ukraina sõjas.
Ukraina 16. september 2023:
Mustal merel vene sõjalaevastiku võimekuse vähenemine jätkub, rünnakute arv rindel kummaltki poolelt pisu langes, Andriivka on nüüd ametlikult vabastatud. Venemaal pole seni jagu saadud kütusepuudusest tanklates, vene poole mobiliseeritud saavad päriselt koju vaid sõja lõppedes ning Hiina autodest pettumine Venemaal kasvab kiiresti.
1. Pisu rahulikum päev.
2. Vene laevastik Mustal merel ikka sihtmärgiks.
3. Kupiansk-Kreminna: rahulikum päev.
4. Siversk: kaudtuli.
5. Bahmut: ametlikult Andriivka vabastatud, mitteametlikult ka Klisiivka ja ootab uudiseid Kurdjumivkast.
6. Donetsk: Marinka ja Opytne juures oli tihedam, rindejoones muutusi ei tuvastanud.
7. Lõunarinne: lahingud jätkuvad, suuri muutusi rindejoones ei tuvastanud.
8. Herson: Ukraina domineerimine kaudtules jätkub.
9. Venemaa otsib lahendusi kütusepuuduse lõpetamiseks tanklates.
10. Surovikin Aafrikasse.
11. Vene mobiliseeritud saavad vaid puhkusele ning lõplikult koju vaid sõja lõppedes.
12. Hiina autode kvaliteedi probleemid Venemaal on tõusuteel.
13. Lühiuudised
1. Eile öösel oli Ukraina keskosa suunal pisu suurem droonirünnak (17), aga kõik olla alla lastud. Piiräärsete Ukraina asulate pommitamine vähenes Kurski oblastis, mujal samal tasemel.
2. Tulekahjusid Venemaal jagub, aga kuna põhjused, miks, pole teada ja tegu pole sõjaliste objektidega, siis jätab need kajastamata, eks tulekahjusid juhtub ka ilma sõjata. Vene poole sõnul olla poolel teel Moskva poole vähemalt üks droon alla lastud ning pisu kurtmist tuli ka Brjanski ja Belgorodi oblastist. Tundub, et Ukraina on hakanud pisu enam töötlema logistikaahelat Venemaalt okupeeritud alade suunal Valuiki linna ümber ja see peaks otseselt mõjutama vene poole tarneahela pikkust just Kupianski suunal. Hetkel selguseta, kas Mustal merel veel üht vene laeva tabati. Karakurt-klassi Project 22800 korvett „Askold”, mis suudab välja saata Kalibri tiibrakette, jäi vene poole sõnul terveks ja olla meredrooni hävitanud. Eks vast mõne päeva jooksul selgub, kas see ka tõsi on. Ukraina omad tegid droonirünnaku Venemaa väiksemale raketilaevale Samum. Väidetavalt ründas droon laeva Sevastopoli lahe sissepääsu lähedal ja tekitas sellele tõsiseid kahjustusi, mille tagajärjel kaotas Samum manööverdusvõime. Laev evakueeriti remondiks. Olla ahtris tõsiseid vigastusi ja ning laev oli kaldus tüürpoordi poole. Njah, kuivdokkidega seal kitsas ning hakkab tunduma, et vene sõjalaevastik ära Aasovi merele surutakse. Küll jätkuvalt arvamusel, et Musta merel kohal võib sõja eskaleerumist tulla, sest vene pool peaks pisu marus olema, sest NATO seire selle kohal peaks olema nn otsepildis ka Ukrainal.
Selle (viimase) rünnaku ajal kasutas Ukraina drooni „Sea Baby” eksperimentaalset mudelit, mis on võimeline töötama tormitingimustes ja peituma avastamise eest kõrgete lainete taha. Operatsiooni käigus ulatus lainekõrgus kahe meetrini. Samumist sai alates septembri algusest viies Venemaa relvajõudude sõjalaev, mida Ukraina sõjaväelased tulistasid.
3. Kupiansk-Kreminna: eile rindejoones muutusi ei tuvastanud, lahingute intensiivsuse langus kõigis rindelõikudes. Põhjust ei tea.
4. Siversk: vaid kaudtuli.
5. Bahmut: Bahmutist loodes jätkab vene pool rünnakutega, aga seni need muutusi pole toonud. Klisiivka peaks olema „vene vaba” ja eile õhtuks olla ka viimased majad raudtee serval kontrolli all. Mingi video oli, et umbes rühma suurune vene jalaväe üksus sealt lahkus. Eks ala julgestamine võtab veel pisu aega. Andriivka on nüüd ka ametlikult vabastatud, kuigi vene pool teatab jätkuvalt, et asub hoopis hallis alas ning põhjendab seda sellega, et kuna küla maatasa, siis pole seal kuskil varjuda. Hm, Marinka veel madalamal on ja vastu peab. Küll tundub, et raudteetammi tagant on päris pikalt vene pool kaugemale tõmbunud. Arvan, et raudteetamm annab pisu parema kaitse ning võimaluse ohutumalt jätkata vene poole ründamist, eks näis. Juba mitmes päev ootab ka uudiseid Kurdjumivka juurest…
6. Donetsk: Opytne juures üritab vene pool kaotatud possasid tagasi saada, aga tundub, et vist rindejoon siin mingiks ajaks paika siiski jääb. Marinkas ja selle ümber ikka üle 10 rünnaku päevas ja muutusi rindejoones ei tuvastanud.
7. Lõunarinne: hetkel tundub, et eile oli pisu rahulikum päev.
Berdjanski suund: info vaid lahingute jätkumisest, rindejoone muutusi kaartidelt tuvastada ei õnnestunud.
Tokmaki suund: siingi lahingud jätkusid ja rindejoones muutusi tuvastada ei suutnud.
Melitopoli suund: lahingutest info puudus ja rindejoones muutusi ei tuvastanud.
Edukas kaudtule ja droonidega vene poole töötlus jätkub. Venemaa riigiduuma asetäitja ja endine Lõuna sõjaväeringkonna (SMD) ülema asetäitja kindralleitnant andrei guruljov kurtis Venemaa sõjaväes valetamise üle ning tõstis esile Ukraina õhutõrje tõhusust vene helikopterite vastu. Guruljov avaldas 15. septembril sotsiaalmeedia kanalis Telegram sõnumi, milles suures osas kordas teadaolevaid Venemaa väljakutseid, kuigi mitme tähelepanuväärse punktiga. Guruljov kurtis, et Venemaa sõjaväes on valetamise kultuur peamine probleem, mis takistab Venemaa võitu Ukrainas ja väitis, et valeteated viivad Venemaa sõjaväes paljudel tasanditel halva otsustusprotsessini. Guruljov märkis ka, et Ukraina õhutõrje rindel on tõhus vene helikopterite vastu ja takistab vene helikopteritel kasutamast varem ülitõhusaid tankitõrjerakette ning kordas levinud kaebusi Ukraina võime kohta korraldada droonilööke Venemaa tagaaladele ja Venemaa ebapiisava kaudtule vastureageerimise võimekuse kohta. Uudiseid tuleb ka vene soldatite peaegu igapäevasest vangi langemisest ja sekka ka kõlakas, et on ka rühm korraga end vangi andnud. Kuna vist Ukrainal siin suunal nii torusid kui droone jagub, siis järjest aktiivsemalt on asutud ka possadel asuvat vene jalaväge töötlema ning otsitakse miiniladusid (kohati ka väljas vedelevaid kuhjasid), et neid enne maha panemist hävitada. Eks tihe miiniväli on hetkel suurim takistus.
8. Herson: kaudtuleduell ja ikka Ukraina domineerib. Isegi vähemalt üks vene kaart näitab kahe Ukraina sillapea olemasolu Dnepri idakaldal ning Nova Kakhvokale lähima saare üle Ukraina kontrolli.
9. Reutersi andmetel Venemaa valitsus kaalub kahte võimalust kütusehindade stabiliseerimiseks: naftasaaduste ekspordi täielik keeld teatud perioodiks, et turg küllastada, ning eksporditollimaksu tõstmine 250 dollarini tonni, teatas agentuur TASS, viidates allikale, kes on kursis peaministri asetäitja Aleksandr Novakiga peetud kohtumise tulemustega.
Kergete naftatoodete ja kaubandusliku bensiini ekspordi tollimaks septembris on 6,4 dollarit tonni kohta. Reedel arutati Novaki ja kütuseturu osaliste kohtumisel olukorra stabiliseerimise küsimust. Kui tollimaks tõstetakse 250 dollarini tonni kohta, tagastatakse TASS-i allika sõnul see summa „nendele kohusetundlikele eksportijatele”, kes täidavad valitsuse kehtestatud kvoote naftatoodete tarnimiseks siseturule.
putin ütles sel nädalal, et kütusehinna tõusu põhjuseks on see, et Venemaa valitsus ei reageerinud õigel ajal naftahinna tõusule maailmaturul. Energeetikaministeeriumi juht Nikolai Šulginov avaldas lootust, et olukord kodumaisel gaasiturul paraneb, kui Astrahani gaasitöötlemistehase remont on lõppenud.
Augustis valitses mõnedes Venemaa piirkondades, eriti lõunaosas jae- ja väikehulgimüügis bensiini ja diislikütuse puudus. Septembris süveneb Venemaa kütuseturu kriis, sest naftasaaduste tootmine langes sügiseste rafineerimistehaste remondi ajal, naftabaaside pakkumine on piiratud ja nõudlus püsib kõrge, väidavad kauplejad.
10. Venemaa kaitseministeeriumi delegatsiooniga saabus Alžeeriasse endine vene vägede ülema Ukrainas kindral surovikin. See on tema esimene visiit välismaale pärast seda, kui ta lõpetas pärast wagneri mässu avaliku esinemis, ütles allikas Kommersandile.
„On ilmselge, et surovikinit usaldatakse kõrgeimal tasemel ja võimalik, et kindrali reis võib olla seotud tema võimaliku määramisega ametikohale, mis on seotud tööga idasuunal,” ütles väljaande vestluskaaslane. Njah, anti vist valida…
Juulis teatas Bloomberg, et pärast wagneri mässu läheb grupeeringu tegevus Aafrikas ja Lähis-Idas Venemaa kaitseministeeriumi kontrolli alla. Kohalikud võimud nõustusid selle otsusega, märkides, et nad teevad koostööd Venemaaga, mitte erasõjafirmadega.
11. 2022. aasta sügisel mobiliseeritud venelased ei lahku Ukraina lahingutsoonist enne sõja lõppu, ütles riigiduuma kaitsekomitee juht andrei kartapolov. „Nad naasevad koju pärast sõjalise erioperatsiooni lõppemist. Roteerumist ei tule. Neil on õigus saada puhkust iga kuue teenistuskuu eest ja nad lähevad nüüd sellele puhkusele,” ütles kartapolov Lenta.ru-ga vesteldes.
Varem ütles Leningradi oblasti kuberner aleksandr drozdenko, et pöördub presidendi ja kaitseministri poole palvega mobiliseerituid roteerida. „Osalise mobilisatsiooni ajal ütlesime nii kaitseministeeriumist kui mina, et mobilisatsioon kestab 6 kuud. Kuid nüüd on võitlejad seal tegelikult olnud 11 kuud. Roteerumine on vajalik,” ütles drozdenko.
„Kui kuberner kutsub rotatsioonile, siis mis arvelt? Uut mobilisatsiooni kindlasti ei tule, lepingulisi sõdureid värvatakse,” vastas riigiduuma saadik andrei guruljov drozdenko ettepanekule. Ta lisas ka, et uus mobilisatsioon oleks „väga ebatõhus” ja Venemaa majandus kaotaks töötajaid.
Mobiliseerituid hakatakse roteerima lepinguliste sõdurite arvelt, märkis kartapolov. „Nad on juba värvanud palju üle 200 tuhande ja tänu neile toimub rotatsioon. Osalise mobilisatsiooni raames värvati 300 tuhat inimest. Tänaseks on ainuüksi selleks aastaks lepingus üle 200 tuhande sõjaväelase, nii et aasta lõpuks on see peaaegu üks ühele ja võib-olla rohkemgi,” selgitas asetäitja.
Samal ajal oli vene armees juba eelmisel sügisel mobiliseerituid puudu, märgivad Sõjauuringute Instituudi (ISW) analüütikud. Nende hinnangul võivad Venemaal strateegilised reservid augustiks otsa saada. Ameerika luure andmetel kaotasid vene väed ainuüksi tapetute tõttu 120 tuhat inimest ja haavatuid arvesse võttes ulatusid kaotused täismahulise sissetungi algusest 300 tuhandeni.
12. Venelaste üleminek Hiina autodele on toonud kaasa remonditaotluste tulva. 2023. aasta esimese kaheksa kuuga saadeti Hiinast alla nelja aasta vanuseid uusi autosid remonti 35 protsenti rohkem kui aasta varem. See tuleneb Venemaa suurima teenindusjaamade võrgu Fit Service andmetest, kirjutab Izvestija. Remondijuhtumite arvu kasvu kinnitas ka föderaalne logistikaettevõte Marshall Group of Companies.
„Mõnedel Hiinas toodetud sõidukitel võib olla probleeme ehituskvaliteediga, mis võib põhjustada suuremat kulumist ja vajadust sagedase remondi järele. Lisaks võib sellistel mudelitel olla probleeme töökindluse ja vastupidavusega, mis võib põhjustada sagedasi rikkeid,” ütleb Marshalli kontserni peadirektor Mihhail Belousov. „Näiteks enamiku Hiina autode vedrustus ei ole kommertskasutuseks valmis. Taksorežiimis kasutamisel ei talu see suuri koormusi,” märgib autorendifirma RentCars SPB direktor Aleksandr Vinogradov.
Probleemid vedrustusega võivad alata pärast 20 tuhande km läbimist, lisab Skolkovo Technoparki elanik Dmitri Polunin. „Kui me räägime suurlinnade omanike auto igapäevasest kasutamisest, siis aastane läbisõit on alates 40 tuhandest kilomeetrist. Sellise kasutamise korral algavad vedrustusega probleemid kuue kuu jooksul pärast auto ostmist,” märgib ekspert.
Nagu näitas Otkritie Auto uuring, olid Venemaa autohuvilised Hiina autode kvaliteedis pettunud. Eelkõige usub 61% venelastest, et Hiinast pärit autod on Venemaa ilmastikutingimustele vaid osaliselt kohandatud, veel 19% on kindlad, et nad ei pea Venemaa talvele vastu.
Hiinast pärit autode miinusteks nimetasid venelased õhukest metalli ja osi, mis ei ole ette nähtud taluma suurt külgkoormust ja väändumist (44%), mitte alati talvekasutuseks valmis oleva metalli korrosiooni (42%), aga ka madala kvaliteediga elektroonikat ja varuosi (29%). 28% kaebas liiga õrna vedrustuse ja Venemaa teeoludele mittesobivuse üle ning veel 24% nõrga värvkatte üle.
Autostati andmetel oli selle aasta 1. juuli seisuga Venemaal umbes 1,08 miljonit Hiina autot. Neist teenindusjaamade (STO) sagedasemateks „külalisteks” olid kaubamärgid Chery, Lifan, Geely, Haval, Changan ja JAC, märgib Fit Service. 2023. aastal sai Venemaast suurim Hiina autode importija maailmas. Jaanuarist maini imporditi riiki 287 tuhat autot, mis on kaks korda rohkem kui 2022. aastal (162 tuhat), kirjutas Bloomberg Hiina RV tolli ja Hiina autotootjate liidu andmetele viidates.
13. Lühiuudised
Vene koolid ostavad massiliselt sõjalise algõpetuse klassidesse Kalašnikovi automaatrelvi, käsigranaate ja muud sõjavarustust ja sõjaline õpetus naaseb esimest korda pärast nõukogude aja lõppu õppekavadesse.
Hiina kehtestas Taiwanile antava abi tõttu sanktsioonid ettevõtetele Lockheed Martin ja Northrop Grumman. Sellest teatas Hiina välisministeeriumi pressiesindaja Mao Ning briifingul.
Kuuba välisminister Bruno Rodriguez ütles, et Kuuba lükkab tagasi oma kodanike osalemise palgasõduritena sõjas. See on vastuolus Kuuba Moskva suursaadiku väitega, et Kuuba ei ole oma kodanike osalemise vastu.
Ungari välisministri Péter Szijjártó sõnul kannatab kogu maailm sõja tagajärgede all mitte sellepärast, et Venemaa ründas Ukrainat, vaid seetõttu, et Euroopa globaliseeris konflikti. Ukraina välisministeerium leiab, et EL peaks nõudma Ungarilt selgitust, miks ta levitab Venemaa huvides Euroopa Liidu vastast desinformatsiooni.
Kokkuvõte tugineb avalikele allikatele. Allikateks on sõdivate poolte ametlikud teated, avalik meedia, kummagi poole blogijate sõnumid ning kolmandate osapoolte info. Loo autor üritab hoida eraldi fakti, kuuldust ja arvamust. Info kipub enamasti olema vastukäiv või seda varjatakse, sestap tugineb kokkuvõtte lisaks erinevate sõjalist olukorda kajastavate kaartide analüüsil. Vigu juhtub ja parandused teeb järgmise päeva kokkuvõttes. Vabandused ette, et vene riiki, sellega seotud kremlimeelsete isikute nimed on väikse tähega… ja sõna Ukraina igas võtmes suure tähega.