Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Martten Kaldvee. Foto: Venipak

Majanduslangus nii Eestis kui ka Euroopas laiemalt ei jätnud möödunul aastal puutumata pakiveo ettevõtteid, kellest mitmed peavad eelmise aasta tulemustele otsa vaadates langetama keerulisi otsuseid. Paraku annavad sellele kinnitust esimesed pankroti- ja koondamisteated. Keerulisem finantsolukord peegeldus mullu nii tarbijate käitumises kui ka pakiveo ettevõtete koostööpartnerite majandustulemustes.

Martten Kaldvee
Venipak Eesti müügidirektor

Eelmisel aastal toimus tarbijate ostukäitumises muutus n-ö tarbimise tipphooaegadel ehk paar kuud enne suve ning sügis-talvisel allahindluste perioodil. Kui tavapäraselt kestab nii kevadine kui ka hilissügisene „tarbimispidu” keskeltläbi kolm kuud, siis mullu piirdusid need kahe kuuga. See mõjutas ka pakimahtude kasvu. Varasemalt on neil perioodidel pakimaht suurenenud ligi 30%, kuid 2023. aastal jäi kasv mõnevõrra väikesemaks.

Pakiveo ettevõtete tulemusi mõjutab paratamatult nende partnerite käekäik. Statistikaameti esialgsetel andmetel vähenes mullu jaekaubandusettevõtete müügitulu püsivhindades 8%. Keerulise majandusolukorra tõttu ei saavutanud paljud ettevõtted oma eesmärke ja nende kasv vähenes. Samas mõned ettevõtted ei kasvanud üldse ning osa oli sunnitud oma tegevuse lõpetama. See mõjutas ka saadetiste arvu, kuid hoolimata majanduse stagnatsioonist jätkasid osad e-kaubanduse segmendid kasvu.

Kuigi E-kaubanduse Liidu andmetel tellisid eestlased mullu pakiautomaatidesse 14,3 miljonit pakki, mis on ligi kaks miljonit pakki ehk 15,5% rohkem kui aasta varem, siis suurem osa sellest kasvust tuli kullerteenuse arvelt. Mitmed pakiveoettevõtted küll laiendasid eelmisel aastal oma pakiautomaatide võrgustikku, samal ajal aga kullerteenuse osakaal vähenes.

Konkurents pakiveoturul on tihe, ent ruumi on ka uutele tegijatele

Pakiautomaadid muutuvad kogu maailmas üha populaarsemaks ning Euroopaga võrreldes on Balti riigid ses osas juhtpositsioonil. Juba praegu on Eestis üle 1100 pakiautomaadi. Kui arvata siia juurde era- ning erinevate kaupluste isiklikud pakiautomaadid, siis see number võib ületada tänavu lausa 2000 piiri. Oma panuse on selleks andnud nii-öelda vanad tegijad, kes jätkasid eelmisel aastal laienemist, kui ka Venipak, kes rajas mullu Eestisse oma pakiautomaatide võrgustiku. Tänavu siseneb turule veel üks tegija: Leedu riikliku postifirma tütarettevõte Unisend (LP Express), kes plaanib paigaldada Eestisse enam kui 100 automaati. Ehk –  pakiautomaate tuleb juurde ja konkurents tiheneb. Tarbijatele tähendab see veelgi laiemat automaatide valikut ja tõenäoliselt ka jätkuvalt häid saatmishindu.

Väga tihedas konkurentsiolukorras muutub oluliseks eristumine, millegi ekstra pakkumine. Tarbijatel ootus uuendusmeelsusele, on see siis näiteks kontaktivaba saatmise ja kättesaamise võimalus; automaat, mille igal kapil oma klahvistik; või tulevikus hoopis äpipõhine lähenemine, kus pakiautomaatidel puuduvad ekraanid. Suure tõenäosusega liigutakse kümne aasta jooksul traditsiooniliselt mudelilt rohkem individuaalsete mudelite peale, nagu eramajadele mõeldud või kogukonna pakiautomaadid, kus automaadi lahter on kindla omanikuga seotud nagu postkastid. Sealne hinnastamine on juba tuleviku muusika ja olemasolevate pilootide põhjal on täna veel vara järeldusi teha. Samas ei tohi unustada, et inimesed on mugavad ja mugavusteenus läheb üha enam hinda.

Mida toob 2024 pakiveoettevõtetele?

Pakiveo ettevõtted ei seisa üldisest majanduskeskkonnast isolatsioonis, vaid neid mõjutab väga selgelt nii partnerite kui ka tarbijate käekäik. Kuna aasta esimene pool tuleb tõenäoliselt keeruline, siis ei ole vähemalt esialgu oodata pakimahtude kasvu. Inimesed mõtlevad oma ostuotsused läbi, võrdlevad rohkem hindu ja eelistavad sooduspakkumisi. See võib olla mõnes mõttes vesi e-kaubanduse veskile, sest just veebipoodidest on lihtsam hindu võrrelda ja soodsaim lõppost sooritada. Samas ei ole üldist tõusu tarbimises vähemalt esimesel poolaastal oodata.

Ettevõtted otsivad viise, kuidas oma kulusid kokku hoida ja protsesse efektiivsemaks muuta. Üks võimalus on selleks kogu tarneahela ülevaatamine. Sellest hoolimata ei ole pääsu ka hinnatõusudest, mis käib üleüldise elukallidusega ühte jalga. Ettevõtted, sealhulgas ka pakiveo sektoris, peavad langetama keerulisi otsuseid, mis varem või hiljem kajastuvad lõpphindade kasvus.

Viimased uudised