Ministeerium: Automaatne infovahetus aitab terviseprobleemiga lapse perele kiiremini vajalikku abi pakkuda
Avaldatud: 9 detsember, 2025Riik käivitab järgmise etapi terviklikust sündmusteenusest, mis aitab võimalikult varakult märgata püsiva terviseprobleemiga lapsi ja nende peresid ning pakkuda neile kiiremini vajalikku abi.
Uus lahendus loob automaatselt tervise- ja sotsiaalvaldkonna vahelise infovahetuse, mis aitab perel jõuda sujuvalt ja kiiremini just neile vajaliku abini.
„Sageli ei ole lapse diagnoosi saamise järel vanematel selget ülevaadet, millist tuge või kuhu-kelle poole peaks ta pöörduma. Praegu on vanema jaoks keeruline teenuste saamisega seotud asjaajamine, toimuvad korduvad hindamised ning toe pakkumine on killustunud. Seepärast võib sageli vajaduspõhise toeni jõudmine hilineda, sest lapsevanem peab ise otsima ja jõudma sobivate teenusteni,” ütles Sotsiaalministeeriumi laste heaolu poliitika juht Brit Tammiste. „Meie eesmärgiks on sellises olukorras toetada perekonda – nii vanemat kui ka last professionaalse abiga ja et nad ei jääks oma mures üksi.”
Sujuvalt toimiv valdkondade ülene infovahetus loob võimaluse abivajava lapse varajaseks märkamiseks ja olulise info liikumiseks niipea, kui andmed lapse püsivat tuge tingivast terviseseisundist on kantud tervise infosüsteemi. Valdkondade ülene infovahetus aitab kohaliku omavalitsuse lastekaitsetöötajal kiiremini hinnata abivajadust ja pakkuda vajalikku tuge, mis aitab ennetada võimaliku abivajaduse süvenemist.
Siinkohal on oluline, et sotsiaalvaldkonnale ei edastata lapse diagnoosi ega meditsiinilisi üksikasju. Teavitus sisaldab vaid infot, et piirkonnas elab laps, kes võib vajada lisatuge. Nii on hoitud lapse ja pere privaatsus, kuid vajaduspõhine abi jõuab siiski õigel ajal nendeni, kes seda kõige enam vajavad.
Uue lahendusega saab lastekaitsetöötaja kohe perega ühendust võtta, et neid ära kuulata, saada tagasisidet – kuidas perel läheb või mis on murekohad, millega saab toetada ja anda infot asjakohaste sotsiaalteenuste kohta. „Näiteks saab vajadusel samaaegselt algatada puude raskusastme taotlemist. Seda muidugi juhul, kui lapsevanem annab nõusoleku ja lastekaitsetöötaja alustab andmeedastuse infosüsteemide vahel. See lihtsustab vanematel asjaajamist ning ta ei pea ise otsima, kuhu või kelle poole selleks veel pöörduma peab,” ütles Tammiste.
Valdkondade ülene infovahetus rakendub alates 8. detsembrist uutele juhtudele. Automaatne kahe valdkonnavaheline infovahetus toimib ainult püsiva terviseprobleemiga laste puhul. Kõigi teiste abivajavate murede, olukordade ja juhtumite puhul, mis on seotud lapse heaolu, hooletusse jätmise vms lapse õigusi rikkuva olukorraga ning mis võib samuti nõuda kahe valdkonna koostööd, tuleb jätkuvalt teavitada kohalikku omavalitsust või Sotsiaalkindlustusameti lasteabi telefonil 116 111.
Automaatne valdkondade ülene infovahetus on terviseseisundi tõttu püsivat tuge vajava lapse toetamise sündmusteenuse teine etapp. Esimeses etapis loodi riigiportaali infoteenus „Terviseprobleemiga lapse toetamine”, mis koondab kogu asjakohase info ühte kohta: toetused, teenused, juhised, kontaktid ja ülevaate lapse toetamise võimalustest. Teenuse eesmärk on muuta pere teekond vajaliku abini võimalikult lihtsaks ja kiiresti toimivaks ilma liigse ajakulu ja bürokraatiata.
Infovahetus toimub terviseseisundi tõttu püsivat tuge vajavate laste puhul, kel on diagnoositud: mõlema silma pimedus, harvikhaigus, vähidiagnoos, Retti sündroom, Downi sündroom või vaimne alaareng.
Infoteenuse loomine ja infovahetuse käivitamine on osa laiemast erivajadustega laste tugisüsteemi reformist, mis tugevdab valdkondade vahelist koostööd ja suurendab peredele pakutava toe kvaliteeti.
Infoteenuse „Terviseprobleemiga lapse toetamine” leiab SIIT.









