Lõuna-Eesti koolijuhtide õppereis Tartumaale
Avaldatud: 26 november, 2025Lõuna-Eesti ettevõtlike noorte (LEEN) koostööprojekti raames toimunud koolijuhtide õppereis viis haridusjuhid 17.–18. novembril Tartumaale.
Õppereisi eesmärk oli tutvuda haridusasutustega, mis kujundavad õppijates tulevikuoskusi, katsetavad uuenduslikke õppevorme ning toetavad noorte ettevõtlikkust ja loovust. Samuti pakkus reis koolijuhtidele võimalust omavaheliseks võrgustumiseks ja koostöösuhete tugevdamiseks.
Õppereisil osalesid haridusjuhid kõigist kuuest Lõuna-Eesti maakonnast. Osalejate seas oli ka Valgamaa Koolijuhtide Ühenduse eestvedaja Jaanika Käst, kelle sõnul kujunes reis meeldejäävaks, inspireerivaks ja erakordselt hästi korraldatud õppeteekonnaks.
Teekond, kus iga samm oli läbi mõeldud
„Kogu reis oli sujuv, tõeliselt inspireeriv ja professionaalselt kokku pandud,” kirjeldas Käst. „Külastatud asutused ja koolid võtsid meid vastu sellise pühendumuse ja avatusega, et oli näha – siin tahetakse midagi päriselt paremaks teha. Iga kohtumine oli omamoodi eriline, pakkudes võimalust näha haridust ning juhtimist värske pilguga. Sihtkohad olid osalejate jaoks pigem esmakordsed külastuspaigad, mis lisasid programmile avastusrõõmu.”
Õppereisi programm kulges lennundusest loovmajanduseni. Külastati Eesti Lennuakadeemiat, Tõrvandi Kooli, Tartu Waldorfgümnaasiumi, Tartu Ülikooli ning Tartu Loomemajanduskeskust, samuti tutvuti Haridusteaduste Instituudi tegemistega. Kuigi programm oli tihe ja sisukas, tõi Jaanika Käst esile just isiklikult teda puudutanud hetki ja mõttekohti.
Eesti Lennuakadeemia – kohtumine, mis avas karjäärimaailma teise külje
Esimesel päeval külastasid koolijuhid Lennuakadeemiat, kus rektor Koit Kaskel koos kolleegidega tutvustas akadeemia õppetööd, suundi ja koostöövõimalusi. Järgnesid ringkäigud peahoones ning õhusõidukite hooldusangaaris.
Kästi sõnul oli Lennuakadeemia külastus üks reisi erilisemaid hetki. „Juba see, et turvalisuse tõttu pidime ID-kaardid esitama, lõi tunde, et astume valdkonda, kuhu igapäevaelus ei satu,” rääkis ta.
Eriti kõnetas teda akadeemia rektori Koit Kaskeli mõte: õpilasi tuleks õpetada sisseastumisvestlustel julgemalt ennast ja oma eesmärke tutvustama. „See sõnum jäi kummitama – me valmistame õpilasi aineeksamiteks, aga mitte alati selleks, kuidas oma eesmärke sõnastada, kuid vestlusel on oluline osakaal sisseastumise sooritamisel,” märkis Käst.
Tõrvandi Kool – nutivaba õppimisele keskendumine
Seejärel liikus delegatsioon Tõrvandi Kooli, mis on pühendunud tulevikuoskuste arendamisele ning kus insenerioskuste õpet alustatakse juba 1. klassist. Koolijuhte võttis vastu direktor Kristi Aria.
Tõrvandi Kooli visiidil kõnetas Kästi nende konservatiivne lähenemine õppetööle. „Keskendutakse õppimisele ja õpetamisele,“ sõnas ta. Näiteks kehtib koolis nulltolerants isiklikele nutiseadmetele. Sealjuures telefone ei võeta õpilastelt ära – need paneb õpilane vastavasse magnetkotti ja peale õppetööd koolimajast lahkudes saab ta koti avada ja oma telefoni taas kasutada. „See on elegantne ja lihtne lahendus, mis vähendab segajaid ja hoiab fookust,” leidis Käst.
Koolis hoitakse ka õpetajate lisaülesannetel silma peal, et neid mitte üle koormata. Kavandatud on inseneriõpe, teadusõhtud ja oluliste tähtpäevade tähistamine, kuid neid ei produtseerita liigselt.
Waldorfgümnaasiumi draamaõpe – enesekindluse kasvulava
Teisel päeval külastati Tartu Waldorfgümnaasiumi, kohtuti Tartu Ülikooli Haridusteaduste Instituudi juhi Margus Pedastega ning arutleti haridusuuenduste ja õpetajate järelkasvu teemadel.
Tartu Waldorfgümnaasiumi draamaõpe avaldas muljet oma läbimõeldud ülesehitusega. „See õpetab suhtlemisjulgust ja enesekindlust – oskusi, mida iga noor vajab,” ütles Käst.
Tartu Ülikooli Haridusteaduste Instituudi juhi Margus Pedaste ettekannet kirjeldas Käst kui sõbralikku, koostööd toetavat ja teaduspõhist. Samas tõi ta ausalt välja, et Pedaste kirjeldatud ideaalid ei peegeldu veel täielikult Eesti haridusmaastikul: „Meil on palju saavutada, et koolides jõuaksid ellu need lahendused, millest teadus räägib.”
Loomemajanduskeskus – särav energia ja noortele avanevad võimalused
Õppereis lõppes Tartu Loomemajanduskeskuses, kus looME kiirendi juht Maret Ahonen tutvustas keskuse tegemisi ja loovettevõtluse võimalusi.
„Maret Ahoneni selge, särav esinemine oli lihtsalt haarav. Tema kaudu avanes mul täiesti uus pilt loovettevõtluse võimalustest just noortele,” kirjeldas Käst.
Koolijuhid saavad kaasa uusi reaalseid ideid
Kästi sõnul ei olnud õppereis lihtsalt külastuste jada, vaid väärtuslik arengukogemus.
„Programm oli meisterlikult seatud, iga osaleja vajadusi arvestati. See reis pakkus professionaalset arengut, tugevdas meie koolijuhtide võrgustikku ja tõi tagasi siira rõõmu õppimisest ja koosolemisest,” sõnas ta lõpetuseks.
Õppereisi korraldaja, Võrumaa Arenduskeskuse noorte ettevõtlikkuse projektijuht Kadi Kaur rõhutas õppereiside olulisust, märkides, et need pakuvad koolijuhtidele praktilisi ideid oma kooli arendamiseks. Ta toonitas, et õppereisid viivad juhid värskete lahenduste ja eeskujude juurde ning oma silmaga teiste koolide tulevikuoskuste arendamist nähes sünnivad paremad otsused ja koostööd, millest võidavad lõpuks lapsed ja noored.
Õppereis viidi läbi meetme „Atraktiivne piirkondlik ettevõtlus- ja elukeskkond raames, koostööprojekti Lõuna-Eesti ettevõtlikud noored (LEEN)” vahenditest. Projekti elluviijad on: SA Jõgevamaa Arendus- ja Ettevõtluskeskus, SA Põlvamaa Arenduskeskus, Tartumaa Omavalitsuste Liit, Tartu Ärinõuandla SA, SA Valgamaa Arenguagentuur, SA Viljandimaa Arenduskeskus ja SA Võrumaa Arenduskeskus. Kaasrahastab Euroopa Liit.
Vaata lisaks: www.ettevotlikudnoored.ee









