Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Foto: Stenbocki maja

Täna esmaspäeval 10. juunil avaldatud Rail Baltica projekti täiendatud tasuvusanalüüs näitab, et Eesti, Läti ja Leedu kiirraudtee ehitamise hind on esialgsest hinnangust mitu korda kallim.

„Projekti esimese etapi, mille eesmärk on ehitada 2030. aastaks kolme Balti riiki läbiv Rail Baltica liin, mis ühendub Poolaga, elluviimise maksumus ulatub hinnanguliselt 15,3 miljardi euroni,” seisab vastutava ühisettevõtte RB Raili teates projekti kohta, mille hind oli algselt 5,8 miljardit eurot, vahendab lsm.lv.

RB Rail andis oma parima, et rõhutada, et vaatamata tohutult paisunud hinnale on projekt jätkuvalt majanduslikult ja rahaliselt elujõuline, tutvustades meediale uut väljavaadet.

„Uuendatud tasuvusanalüüsi tulemused viitavad sellele, et Rail Baltica on majanduslikult elujõuline ja peaks tootma SKT kasvu 0,5%-lt 0,7%-ni, panustades Balti riikide SKTsse 15,5–23,5 miljardit eurot, mida peetakse kaudseks kasuks. Lisaks on sellel 6,6 miljardi euro suurune otsene majanduslik puhaskasu. Seotud laiem majanduslik kasu hõlmab sõjalist mobiilsust, keskkonnasäästlikkust, sotsiaalset võrdsust, koridoride sünergiat ja mõjusid tarneahelale,” väitis RB Rail.

Sellegipoolest tekitab uus number tõenäoliselt hämmingut poliitikute seas, kelle ülesandeks on nüüd otsustada, kui palju lisaraha nad on nõus raskustes oleva projekti rahastamiseks leidma – ja põhjendada oma otsuseid nii Baltikumi maksumaksjatele kui ka Euroopa Komisjonile, kes annab suurema osa rahastusest.

Selgitades tohutut hinnatõusu viitas RB Rail mitmele tegurile, sealhulgas – kuid mitte ainult – oodatust kõrgemale inflatsioonile.

„Rail Baltica 2017. aasta tasuvusanalüüsi väärtusi korrigeeriti inflatsiooniga aastatel 2017–2022, võttes arvesse Balti riikide inflatsioonimäära sel perioodil 40 protsenti. Kulude tõus on tingitud ka järgmistest teguritest: 31 protsenti kasvust tulenes suurematest kuluprognoosidest, mis on tingitud projektide mahu kasvust aastatel 2017–2023, mis hõlmas täiendavaid piirkondlikke mobiilsusühendusi, ühtsete projekteerimisjuhiste muudatusi tehnilistes standardites ning ohutuse ja jõudluse täiustusi. 51 protsenti kasvust tuleb seoses täpsemate andmetega kulude kohta, mis on tingitud projekteerimise tõusust väärtusinseneri tasemelt põhiprojektini. 18 protsenti kasvust tuleneb täiendavatest välisnõuetest ja teguritest nagu kolmandate osapoolte nõuded, mitmesugused institutsionaalsed tehnilised eeskirjad, koostalitlusvõime tehnilised kirjeldused ja muud muudatused,” edastas RB Rail.

Projekt kujutab endast endiselt suhteliselt head hinna ja kvaliteedi suhet, lisati avalduses:

„Tasuvusanalüüsi uuringu kohaselt on Rail Baltica maksumuseks hinnanguliselt 26 miljonit eurot kilomeetri kohta. Uuringud on näidanud, et sarnaste kiirraudteeprojektide puhul Euroopas on keskmine kilomeetri maksumus 24 miljonit eurot ja võib ulatuda kuni 35 miljonit eurot kilomeetri kohta.

Täpseid uuringuid, mis seda näitavad, välja ei toodud.

Rail Baltica täielik valmimine maksab aga veelgi rohkem, tunnistab RB Rail. 15,3 miljardi euro suurune hinnasilt kehtib ainult projekti esimesele etapile kuni 2030. aastani. Projekti teise etapi maksumus „võib ulatuda hinnanguliselt kuni 23,8 miljardi euroni. See etapp on sotsiaal-majandusliku aspekti ja Rail Baltica koridori potentsiaal täielikuks realiseerimiseks hädavajalik,” teatas RB Rail, lisades, et „uurib teisi alternatiivseid rahastamisstrateegiaid ja allikaid”.

Viimased uudised