Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Reformierakonna poolt välja pakutud automaksu kaks võimalikku mudelit on oma sisult õõnsad ega aita kaasa seatud eesmärkide täitmisele, ütles Riigikogu rahanduskomisjoni aseesimees Jaak Aab.

„Eesti majanduse turgutamise ja ettevõtjate toetamise asemel koormab tänane Vabariigi Valitsus meie inimesi järjest uute maksudega. Käibemaksu ja tulumaksu tõus eraisikutele, käibemaksu suurendamine restoranidele ja majutusasutustele ning meediaettevõtetele, tasuta ühistranspordi kaotamine ning lisanduv automaks vähendavad kõrge inflatsiooni tingimustes Eesti perede toimetulekut,” kritiseeris Jaak Aab.

Keskerakonna juhatuse liige märkis, et seaduseelnõu väljatöötamiskavatsuses esitatud põhjendused on justkui õhuke katteloor, mis ei varja uue maksu tegelikku eesmärki – koguda lisaraha Reformierakonna 500 miljonit eurot maksma mineva ja jõukamaid inimesi soosiva tulumaksureformi täideviimiseks.

„Automaksuga, millest Reformierakond enne valimisi midagi ei rääkinud, saavad kõige rohkem pihta madalapalgalised maainimesed. Ilmselt sündis automaksu idee eluvõõraste poliitikute arutelu tulemusel ja igapäevaselt automüügiga tegelevate inimeste arvamust ei peetud vajalikuks küsida. Automüüjad on välja toonud tõsiasja, et isegi ilma maksuta jätkavad autode hinnad tõusu 8-10 protsenti aastas ning kostitada inimesi kõrge inflatsiooni tingimustes lisamaksuga on lihtsalt alatu,” rääkis Jaak Aab.

Järva- ja Viljandimaalt valitud saadik lisas, et ka tänasel kohtumisel Riigikogu Keskerakonna fraktsiooniga ei suutnud rahandusminister Mart Võrklaev automaksu kehtestamist piisavalt põhjendada. „Valitsuse tegevus on äärmiselt kaootiline. Ühelt poolt soovitakse vähendada keskkonnamõjusid, teisalt läheb automaksu kehtestamisega kõigi uute sõidukite soetamine kallimaks ja tasuta ühistranspordi kaotamine ei aita kindlasti kaasa eesmärgile autostumist vähendada,” lausus Jaak Aab. „Endiselt puudub rahandusministril analüüs kõigi maksutõusude mõjust Eesti majandusele. Euroopa Liidu erinevad regulatsioonid kliimaeesmärkide täitmiseks ja valitsuskoalitsiooni kevadised aktsiisitõusud tõstavad näiteks diislikütuse hinda aastaks 2027 50-60 senti liitri kohta. Tõsine mõttekoht, kas autoomanike täiendav maksukoormus automaksu näol on üldse jätkusuutlik.”

Tema sõnul tuleks automaksu käsitleda luksusmaksuna ja lisatasu peaksid maksma keskmisest kallimate sõidukite omanikud. „Praegusel juhul lajatab Reformierakond maksukirvega kõigile, isegi puudega inimestele, kes elatuvad enamjaolt toetustest ja kel tihtipeale ei ole liikumiseks muud võimalust peale isikliku auto. Automaksu kehtestades tuleks paralleelselt tegeleda ühistranspordi arendamise ja alternatiivsete võimaluste loomisega. Seda kõike aga kiirkorras teha pole võimalik,” ütles Jaak Aab.

Viimased uudised