Tel. 5897 3482‬
info@lounaeestlane.ee

Hispaania hävitajad Eurofighter EF2000 missioonil Balti riikides. Foto: Hispaania õhujõud

Lõuna-Eestis toimunud raketi eksliku väljatulistamise osas ollakse Eestis tavapäraselt rahulikumad kui mujal. Sündmus on ületanud uudiskünnise terves maailmas ja kõikjal ollakse jahmunud, Eestis võetakse asja rahulikult. Põhjus on eelkõige selles, et Lõuna-Eestis on hõre elu ja asustus ning rakett ei tabanud ühtegi lennukit, elamut ega inimest.

Eriti suur mõistatus on aga see, kuidas mitmekordse turvasüsteemiga varustatud lennukis üldse selline asi sai juhtuda. Hispaanial on selles osas palju seletamist mitte ainult Eestile, vaid NATO-le, kuna tegemist on suure äpardumisega eelkõige NATO jaoks.

Nagu kirjutab USA sõjandusalane veebisait The War Zone, siis on raketi väljalaskmine keeruline isegi lahinguolukorras, rääkimata lihtsast õhuharjutusest.

Hispaania saatis 6 oma Eurofighter EF2000 hävitajat Balti riikide õhuturbemissioonile 2018. aasta maikuus. Lisaks osalevad missioonil Portugali hävitajad F-16AM ja Prantsuse hävitajad Mirage 2000-5.

Hispaania hävitajad on üksusest Ala 11 (tõlkes: Tiib 11) Morón’i õhuväebaasis. Balti riikides paiknevad lennukid Šiauliai õhuväebaasis Põhja-Leedus.

Reketisüsteemil AIM-120 AMRAAM on peal enesehävituse süsteem, aga pole teada, kas see käivitus või kukkus rakett alla. Praeguseks pole teada, kas tegemist oli lennuki või piloodi veaga. Kumbki variant pole eriti tõenäoline.

Selleks, et lennuk ise raketi välja tulistaks, peab spetsiaalne elektrisignaal jõudma raketini. Nii EF2000 kui kõik teised moodsad hävitajad omavad mitmeid kaitsesüsteeme, et selliseid asju ei juhtuks.

Hispaania Eurofighter’itega on juhtunud mitmeid õnnetusi alates 2002. aastast. Lennukid on alla kukkunud, aga seni pole olnud ühtegi raketi eksikombel tulistamist.

Kui tegemist oli piloodi veaga, pidi sellele eelnema mitmeid lubamatuid toiminguid. AIM-120 väljatulistamine on mitmest etapist koosnev protsess, millele eelneb lennuki relvasüsteemide sisselülitamine. Pärast seda tuleb valida relva tüüp ja alles seejärel saab raketi välja tulistada.

Balti õhuturbemissioon on mõeldud väljastpoolt tulevate rünnakute ärahoidmiseks. Aga isegi lahinguolukorras ei lülitada relvasüsteeme sisse enne, kui piloot on valmis sihtmärgi pihta tulistamiseks. Sellele eelnevad aga mitmed paika pandud ranged protseduurireeglid.

Mis see põhjus ka poleks, on see igal juhul häbiväärne Hispaania jaoks, mis on üks kõige vähem kaitsekulutustele panustavaid NATO riike. Praegu kulutab Hispaania kaitsele vaid 0,8 protsenti SKP-st, kuigi NATO nõutav tase on vähemalt 2 protsenti. Samuti on see hoop NATO-le tervikuna, kuna NATO on niigi USA surve all, sest kulutused jäävad nõutavale tasemele alla.

Allpool lisatud video Hispaania õhuturbemissioonist Balti riikides 2016. aastal.

Whoops! Spanish Eurofighter Jet Accidentally Fires An Air-To-Air Missile Over Estonia

If the mishap was the result of pilot error, it would have required a significant number of protocol failures. Launching an AIM-120 is a multi-step process that begins with having the aircraft’s master arm function turned on. The pilot would then have to at least select the missile from the available armament options and then trigger the launch.

Kommentaarid

Viimased uudised