Baltikumi esimene akuga varustatud elektriauto laadija tõotab lahendada taristu kitsaskohad
Avaldatud: 26 november, 2025
Baltikumi esimene akuga integreeritud elektriauto laadija ja Enefiti laadimistaristu ja partnersuhete juht Robert Kutsar. Foto: Karli Jaanson Enefiti avalikus laadimisvõrgus avati Baltikumi esimene akusalvestiga integreeritud elektriautode kiirlaadija. Testitav lahendus võimaldaks tulevikus pakkuda usaldusväärset ja kiiret laadimisteenust nii elektrikatkestuse ajal kui ka piirkondades, kus elektrivõrgu võimekus seda pole lubanud.
„Elektritransport areneb kiiresti, ent selleks vajaliku taristu areng võib sageli jääda liitumisvõimsuste ja võrguinvesteeringute taha toppama. Akuga kiirlaadija võimaldab rajada uusi laadimispunkte ka piirkondadesse, kus võrgu võimsus on piiratud,” ütles Enefiti laadimistaristu ja partnersuhete juht Robert Kutsar.
Uue lahenduse näol on tegu 250 kilovatise koguvõimsusega kiirlaadijaga, mille keskmes asub 160 kilovatt-tunnine akusalvesti. Seade võimaldab korraga laadida kuni kahte CCS-pistikuga elektriautot, pakkudes ühe pistiku kohta kuni 150 kilovatti võimsust, mis võimaldab 100 kilomeetrit sõiduulatust laadida ligi kümne minutiga. Laadija eripäraks on see, et täisvõimsusel laadimine saavutatakse ligikaudu viis korda väiksema võrguliitumise abil (63 ampriga).
„Akuga laadija aitab vähendada ka tiputarbimise koormust, suurendab elektrivõrgu paindlikkust ja pakub elektriauto omanikele kindlustunnet laadimisel. 160 kilovatt-tunnine salvestusmaht võimaldab näiteks elektrikatkestuse korral teenindada ligikaudu kaheksat keskmist laadimissessiooni Enefiti võrgus,” lisas Kutsar.
Laadija tööd juhib tarkvara, mis suunab võrguenergia esmalt otse sõidukisse ning salvestab ülejääva energia akusse ajal, mil laadimist ei toimu. Selline süsteem võimaldab akude laadimist ajastada soodsamatele perioodidele, aidates sel viisil hoida kiirlaadimise hinna klientidele konkurentsivõimelisena. Klientide jaoks kajastub hinnavõit selles, et akuga laadijas on laadimine tavapärasest soodsam – kuni 100kW laadija hinnastusega.
Akuga laadija on paigaldatud pilootprojekti raames Eesti Energia peakontori juurde Tallinnas. Kutsari sõnul on eesmärk hinnata lahenduse sobivust kohalikesse oludesse ning otsustada, kas ja kuidas seda laiemalt kasutusele võtta. Eduka piloodi korral plaanib Enefit sarnaseid lahendusi rakendada nii Eestis kui lähiriikides.








