Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

kanepi

Eestis on kujunenud välja absurdne olukord. Tallinnas ja selle ümbruses saavad inimesed sõita ligi 100 kilomeetri ulatuses, muu Eestis mõistes üle mitme maakonna piiri tasuta nii bussi, trammi, trolli, kui rongiga. Mujal Eestis tuleb selliste sõitude eest edasi-tagasi maksta kümneid eurosid – ja seda mitte ühes kuus, vaid ühe edasi-tagasi otsa kohta. Nõnda kulub paljudel inimestel väljaspool Tallinna töölesõidu peale igas kuus mitusada eurot ja see on maapiirkondade tööpuuduse ja tööjõu puuduse peamine põhjus – tööle sõit on liiga kallis. Absurdne on selline asi eriti arvestades asjaolu, et Tallinnas on inimeste palga- ja elatustase mitu korda kõrgem kui mujal Eestis. Ehk siis: jõukatel on transport tasuta, vaesed peavad peale maksma.

Nüüd pakuti, või pakkus valitsus ka teistele võimalust tasuta sõita. See oleks pidanud olema suur õnn ja võetama vastu rõõmuhõisetega, et aastaid kestnud ebaõiglus lõppeks. Aga mis on veel absurdsem: avalikest debattidest tuleb välja, et maainimesed on sellele tasuta transpordile vastu. Ja vastuseisu põhjuseks tuuakse asjaolu, et teed on kehvad, mistõttu bussid ei saa sõita. Siin tekib tahtmine karjuda. Et kas siis tasuline transport teeb kehvas seisus teed korda või?

Maapiirkondade hääbumise peamine põhjus on asjaolu, et inimesed lahkuvad ja külad ning väikelinnad jäävad tühjaks. Miks lahkutakse? Miks minnakse näiteks Tallinna? Üks põhjusi on arusaadavalt Tallinna tasuta ühistransport. Tallinna juhid on seda ka välja öelnud: tasuta transport on end õigustanud, sest mujalt, kalli transpordiga piirkondadest on tulnud juurde inimesi, kes toovad linnale täiendavat maksutulu. Lisaks on paljud inimesed, kes juba varem Tallinnas elasid, end Tallinna sisse kirjutanud, millega nende maksuraha on liikunud Tallinna. See on olnud Tallinna linnale nii tulus asi, et selle kõrvalt on suudetud isegi oma televisiooni ülal pidada, oma pank luua ja oma poodide ketti toetada, ilma et rahvas selle pärast eriti muretseks. Keegi ei pane neid kulutusi tähelegi, sest maksuraha voolab Tallinna uksest ja aknast. Ning põhjus selles, et Tallinnas saab tasuta sõita. Nagu juba öeldud – muu Eesti mõistes mitme maakonna piires.

Raske on aru saada sellest, et väljaspool Tallinna sõditakse tasuta transpordile vastu. Kas kallim transport toob Tallinnast inimesed tagasi? Loomulikult mitte! Kas selle tulemusel saavad teed korda? Loomulikult mitte!

Kui tasuta transporti maale ei tule, siis ainus, mis juhtub on see, et piirkonnad tühjenevad senisest veelgi kiiremini, busse jääb vähemaks ja teed on veel rohkem korrast ära. Lahkuvad mitte ainult inimesed, vaid ka ettevõtjad, sest ettevõtetel on üha raskem leida töötajaid. Põhjuseks on seesama asjaolu: transport on liiga kallis.

Mis on siis tasuta transpordile vastuseisu põhjus? Üks võimalik seletus on asjaolu, et see oli valitsuse plaan ja praegu on maainimesed seoses pidevate kärbete ja sünnitusosakondade sulgemistega valitsuse peale väga pahased. Eriti julmalt on käitunud maainimestega sotsid, kelle tegevus on nii nahaalne, et seda võib võrrelda Stalini-aja küüditamistega.

Väljaspool Tallinna elavad inimesed on sotside ja ülejäänud valitsuse tegevuse peale nii välja vihastatud, et ükskõik mida valitsus ei pakuks või ei teeks, ikka oldaks sellele vastu – samasse ritta kuuluvad Rail Baltica ja Tartu tselluloositehas. See on ka põhjus, miks kukub kivina valitsuserakondade toetus. Asi on läinud juba nii hulluks, et ükskõik, mida valitsusparteid ei ütleks või teeks – ikka ollakse vastu. Ainus, kelle toetus püsib on Keskerakond ja seda tänud Tallinnale, kus elab lõviosa Keskerakonna valijatest.

On tekkinud omamoodi vastasseis Tallinna ja muu Eesti vahel ning olukorras, kus tallinlasi esindab valitsuses Keskerakond, ei esinda muud Eestit valitsuses mitte keegi. See vastasseis on varjutanud EV 100 sünniaasta.

Järgmised Riigikogu valimised tuleval kevadel saavad huvitavad olema ja on täiesti võimalik, et kui nii edasi läheb nagu läheb, siis teevad valitsuse Reformierakond ja EKRE koos või siis lausa Reformierakond üksi. Kurja juurikad sotsid aga kaovad tõenäoliselt üldse areenilt.

LÕUNAEESTLANE.

Viimased uudised