Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Allikas: kasktartu.com

Musta reede ja teiste suurte ostupühade ajal muutuvad petturid eriti aktiivseks, kasutades ära tarbijate kärsitust ja sooduspakkumiste ootust, et varipoodide kaudu võimalikult paljusid ostjaid petta. Mis on varipood ning kuidas seda ära tunda, selgitab Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti (TTJA) koosseisu kuuluv Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus.

Varipood on näiliselt usaldusväärne veebipood, mille tegelik eesmärk ei ole pakkuda kvaliteetset kaupa, vaid tarbijaid eksitada ja neilt raha välja petta. Varipoe eesmärk on jätta mulje, et tegemist on kohaliku ettevõttega. Sageli kasutatakse veebiaadressides linna või riigi nime, jättes ostlejale mulje, et tegemist on kohaliku lao tühjendusmüügi või tegevuse lõpetamise tõttu toimuva lõpumüügiga. Tegelikkuses sellised kauplusi ei eksisteeri, veebipoed on registreeritud väljaspool Euroopa Liitu ning ei järgi Euroopa tarbijakaitse nõudeid. Sellised veebipoed tegutsevad sageli lühiajaliselt: kui maine halveneb või tarbijad esitavad kaebuseid, suletakse domeen ning avatakse kiiresti uus sarnase nimega veebipood.

Varipoodide tavalisteks tunnusteks on ebatavaliselt madalad hinnad ning kvaliteetsena reklaamitud kaubad. Tegelikkuses on tooted halva kvaliteediga ning tarnitud ostlejale Aasiast, sageli ei jõuagi tellimus kunagi ostjani. Samuti on veebipoes kuvatud puudulik või ebamäärane informatsioon kaupleja kohta, toodete kuvamiseks kasutatakse teiste kauplejate ning tehisintellekti poolt loodud fotosid.

Näited varipoodide äritegevuse lõpetamise või kolimise ning sellega seonduvate allahindluste teadetest:

  • „Sain hiljuti vanaemaks ja soovin rohkem aega pühendada oma perele. Seda muutuste aega tähistame -80% allahindlusega. Edaspidi jätkame oma tegevust vaid veebis”
  • „Pärast edukaid aastaid kolib Tallinn Nova suurematesse ruumisesse. Kolimise soodustus -80%”
  • „Varajane Black Friday ja lõpumüük”
  • „Kahjuks on aeg meie pood sulgeda. Allahindlus on juba alanud! Armastusega, Riina perekond”
  • „Raske südamega ütleme hüvasti. Omera Tallinn suleb uksed pärast 3 aastat, mil oleme aidanud naistel riietuda enesekindlalt ja graatsiliselt” Meie kollektsioon on saadavad viimast korda -70% allahindlusega“.

Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse andmetel on Eesti tarbijal olnud võimalik viimase aasta jooksul tellimusi teha järgmistest varipoodidest: aura-tallinn.com; tallinn-nova.com; tallinnnova.com; helendtallinn.com; moodtallinn.ee; maarja-tallinn.com; kingamood.com; maarjatallinn.com; riinatallinn.com; omera-tallinn.com; kasktartu.com.

Kõikidel nimetatud veebipoodidel on ühised jooned. Tegemist on väidetavalt aastaid Eestis tegutsenud edukate pereettevõtetega, kes müüvad kvaliteetseid, mõningal juhul ka Eestis disainitud rõivaid.

Veebilehtedel on kasutatud tehisintellektiga loodud fotosid Tallinna vanalinnast ning poeomanikest, kes naeratavad justkui päriselt rõivabutiigi ees poseerides.

Allikas: maarja-tallinn.com

Paljud tarbijad on TTJA poole pöördunud kaebusega, kus viidatud veebipoodidest ostu sooritamine ei ole läinud ootuspäraselt. Tarbijatele jäävad veebipoed tihti silma sotsiaalmeedias kuvatud reklaamidena.

Kaup jõuab küll reeglina tarbijateni, kuid see ei vasta lubatud kvaliteedile ning näib, et tegemist on Hiina kaubaga, mitte Eestis valmistatud rõivastega, nagu nimetatud veebipoodides tihti lubatud on. Kui aga tarbija soovib kasutada seadusest tulenevat 14-päevast taganemisõigust, soovitab kaupleja tal rõivad ise edasi müüa, need ära annetada või pakub 10-15% tagastamist esialgsest ostusummast. Samuti viitab kaupleja sellele, et rõivaste tagastamine on keeruline ning kulukas protsess, sest need peab tagastama Hiina.

Millele tähelepanu pöörata e-poest tellimisel?

  • Alati tuleb enne ostmist veenduda, et kaupleja kontaktandmed on leitavad ja korrektsed. Kui lehel puudub kaupleja e-postiaadress ning ühenduse võtmiseks on avaldatud vaid kontaktivorm, kuhu tarbija saab sisestada enda andmed ning küsimuse või tagasiside, tuleks ostust loobuda.
  • E-poe tippdomeen .ee või lehe eestikeelne sisu ei anna alati alust arvata, et tegemist on Eesti ettevõttega. Samuti veebipoed, mille veebiaadressis sisaldub näiteks .lv või .de, ei pruugi olla Läti või Saksamaa ettevõtted ning veebilehel kasutatud keele järgi ei saa hinnata kauplejate päritolu.
  • Kui veebipoega puudub varasem kogemus, tasub internetist kindlasti otsida teiste tarbijate kommentaare ja hinnanguid ning kahtluse korral ostu mitte sooritada.
  • Küsi kauplejalt küsimusi – enne ostu sooritamist tasub küsida kauplejalt kas e-kirja või telefoni teel mõni täpsustav küsimus kauba omaduste või müügitingimuste kohta. Nii saab selgeks, kas kaupleja kodulehel esitatud kontaktandmed üldse kehtivad ning kas kauplejal on tahtmist tarbija pöördumistele reageerida.
  • Enne kauba tellimist tutvu kindlasti tähelepanelikult tellimistingimustega ning kõige rohkem pööra tähelepanu sellele, kuidas ja millal peab kauba eest maksma ning millised lisakulud (posti- või teenustasud) võivad lisanduda.

Viimased uudised