Uuring: Eesti inimesed tunnetavad toiduhindade tõusu aina teravamalt
Avaldatud: 3 september, 2025Norstati poolt Lidli tellimusel läbi viidud värske uuring näitab, et Eesti elanike jaoks on toidukorvi kallinemine viimase aastaga muutunud oluliseks igapäevaseks mureks. Küsitletud 1000-st inimesest üle Eesti leidis ligi 90 protsenti, et toidukaupadele peaks kehtima madalam käibemaksumäär.
Tarbijate hinnatundlikkus on jõudnud rekordiliselt kõrgele – koguni 74% tunnistas, et sooduspakkumised mõjutavad nende ostuotsuseid väga tugevalt. Paljud küsitluses osalejad tõid välja, et hinnavõrdlused, ostude planeerimine ja harvemad poeskäigud aitavad kulusid kontrolli all hoida.
„Eesti inimesed otsivad üha enam võimalusi, kuidas igapäevaselt kokku hoida. Jaekettide roll pakkuda stabiilselt madalaid hindu ja laia valikut on konkurentsitihedal turul aina suurem. Tarbijad ei peaks kvaliteedi arvelt tegema järeleandmisi – see on rahva tervise seisukohalt üks olulisemaid aspekte, mille nimel pingutame Lidlis igapäevaselt,” ütles Lidl Eesti kommunikatsioonijuht Katrin Seppel. Enamik küsitlusele vastanutest (67%) ütles, et nende toidukulud on aasta jooksul märkimisväärselt kasvanud. Vaid 1% leidis, et kulud on samal perioodil vähenenud. See kinnitab, et hinnatõus on teinud toidukorvi kulukamaks pea kõikides leibkondades.
Allahindlustest on saanud ostukompass
Säästmiseks kasutatakse lisaks soodushindade jälgimisele ka odavamate toodete eelistamist. 79% ostab vähem kallimaid preemiumtooteid ning 44% on hakanud senisest rohkem valima kaupluste omamärgitooteid. Samas loobutud on impulssostudest ja maiustustest. „Ka Euroopa turgude andmed näitavad selgelt, et kaubanduses on kiireima kasvuga need ketid, kelle sortimendis on valdav osa omamärgitooteid,” toob Seppel paralleeli laiemate trendidega.
Maksud sunnivad säästma
Valitsuse kehtestatud käibemaksutõus on ostuharjumusi väga selgelt mõjutanud. 68% inimestest leidis, et nad ostavad nüüdsest veelgi odavamaid tooteid, pooled jälgivad tähelepanelikumalt allahindlusi ja 29% ostavad väiksemaid koguseid.
Uuringu üks olulisemaid tulemusi on tarbijate kõrge toetus toidukaupade madalamale käibemaksumäärale. Lausa 89% vastajatest leiab, et see muudatus oleks vajalik, et leevendada Eesti leibkondade majanduslikku survet. Toetust avaldasid eriti madalama sissetulekuga inimeste seas. „Rahvusvahelise jaeketina, kes tegutseb enamikel Euroopa turgudel, näeme näiteid Poolast, Saksamaalt ja Lätist, kus madalamal käibemaksul on selge mõju toote lõpphinnale. Maksutõusud Eestis on toonud kaasa ostujõu languse ja vähendanud laiemalt inimeste toimetulekut,” lisas Seppel.
Lidl Eesti tarbijauuring toimus 2025. aasta juulis ja selle viis läbi uuringufirma Norstat. Uuringus osales 1000 Eesti elanikku vanuses 18-65 eluaastat.
Lidl Eesti asutati 2018. aastal ning 3. märtsil 2022 avas Lidl oma kaupluseketi Eestis. Hetkel on Lidlil 18 kauplust 8 linnas üle Eesti. 2025. aastal omistati Lidl Eestile kolmandat korda rahvusvaheliselt tunnustatud parima tööandja Top Employer tiitel. Rohkem infot: Lidl.ee ja LinkedIn.