Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Pilt: Lõunaeestlane

Sel aastal hakkasid tarbijakaitseseadusega kehtima uued reeglid paberil ostutšekkide väljastamise kohta. See on tekitanud tarbijates mitmeid küsimusi. Kas tarbija soovil tuleb ostukviitung alati välja trükkida? Kas ma saan oma ostu ka muul viisil tõendada, kui mul ei ole ostutšekki? Tarbija õigusi selgitab Kristina Tammaru Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametist.

Uued reeglid loovad nii tarbijale kui ka kauplejale võimaluse ostudokumentide mugavamaks kasutamiseks ning koos on võimalik leida kõige sobilikum viis ostutšeki väljastamiseks. Samuti väheneb asjatult väljaprinditavate ostukviitungite hulk.

Paberkviitungeid ei pea enam vaikimisi väljastama 

Eelkõige ei pea kaupleja enam paberil ostutšekki tarbijale vaikimisi väljastama, kui ostu eest tasutakse pangakaardiga. Pangakaarti kasutades on tarbijal hiljem võimalik pangaväljavõttega ostu tegemist konkreetsest poest lihtsasti tõendada. Ostutšeki üheks peamiseks eesmärgiks ongi ostu tõendamine, juhuks kui ostetud kaubaga midagi juhtub, sellel ilmneb puudus või see lakkab töötamast. Tasub meeles pidada, et kui kaubal ilmneb puudus, on tarbijal õigus kaebuse esitamiseks kahe aasta jooksul alates ostmisest.

Ostukviitungit asendab ka kliendikaart, mis salvestab ostuajaloo

Paljud kauplejad pakuvad tarbijatele püsikliendiks saamise võimalust ja väljastavad kliendikaarte, mida saab ostu sooritamisel kasutada. Olgu kliendikaardi eesmärgiks soodustuste pakkumine, boonusraha kogumine või muude kliendihüvede andmine. Kui ostu sooritamisel kasutab tarbija kliendikaarti, mis võimaldab tema ostuajalugu säilitada ning sellele ligi pääseda sama kaua kui kaupleja vastutab asjal ilmnevate puuduste eest, ehk vähemalt kaks aastat, ei ole paberil ostutšeki vaikimisi väljastamine enam kohustuslik.

Paberil ostutšekk on teatud juhtudel jätkuvalt kasutusel

Paberil ostukviitung võib mõnikord olla ainus viis ostu tõendamiseks, seega kui tarbija maksab sularahas, on kauplejal kohustus tarbija soovil paberil ostutšekk igal juhul väljastada. Sama kehtib olukorras, kus tarbija tasub sularahas ja kasutab ka kliendikaarti, kuid see ei salvesta ostude ajalugu ega loo digitaalset ostudokumenti.

Ka ostja soovil on kauplejal alati kohustus ostutšekk väljastada, kui tarbija seda ostuhetkel küsib, hoolimata makseviisist. Seda on oluline teada neil, kel puudub ligipääs digitaalsetele kanalitele, näiteks vanemaealistel tarbijatel.

Ostukviitungi esitamiseks on ka teisi võimalusi, näiteks edastada see tarbija e-postiaadressile või muusse digikeskkonda, kuid see eeldab tarbija sõnaselget nõusolekut ostukviitungi sellisel viisil edastamiseks.

Seega annavad uued reeglid tarbijale rohkem valikuvõimalusi ostu tõendamiseks ja vähendavad vajadust pabertšekkide järele, kuid vajadusel – näiteks sularahaga makstes või tarbija soovil – peab kaupleja ostutšeki endiselt välja trükkima. Oluline on, et ostu saab tõendada ka digitaalselt, kui vastav kokkulepe või ostuajalugu on olemas.

Viimased uudised