TTJA: GPS-häired on idapiiri lähistel tugevnenud
Avaldatud: 24 juuli, 2025Seoses uue segaja sisselülitamisega Eesti piiri taga juhivad Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) ning Transpordiamet tähelepanu tugevnenud GPS-häiretele, mistõttu soovitatakse vältida droonide lennutamist eelkõige Narvas, selle ümbruses ja Narva lahe rannikualadel. Lendamine ja laevaga reisimine on jätkuvalt turvaline, nii mere- kui ka õhutranspordil on esmased navigeerimisvahendid teised ning ilma GPS signaalita kasutatavad.
„Läänemere piirkonnas on kaks suuremat häirete piirkonda: Kaliningrad ja Peterburi. Viimasel ajal oleme täheldanud uut segajat, mis mõjutab eelkõige droonide lennutamist Narva ümbruses ja Narva lahe rannikualadel,” kommenteeris TTJA sagedushalduse talituse juhataja Erko Kulu.
Häirete mõju võib olla drooni lennutades tuntav idapiiri äärsetel aladel, mujal kesk- ja lääne-Eestis pigem mitte. Politsei- ja Piirivalveamet on juba varasemalt kehtestanud idapiiri läheduses droonidele viie-kilomeetrise lennukeelu ala, et segamistest põhjustatud võimalikud õnnetused ei ohustaks inimeste elu ja vara.
„Transpordiamet toetab Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti algatust, mille eesmärk on tõsta inimeste teadlikkust üha enam levivast probleemist, kus droonilennutajad võivad kaotada oma vara ning halvemal juhul tekitada oma nii öelda plehku pannud drooniga kahju teistele osapooltele. Enne lennu sooritamist on oluline, et lennutajad tutvuksid õhuruumi piirangutega,” lisas Transpordiameti mehitamata lennunduse osakonna juhataja Priit Rifk.
Kasulikud nipid droonilennutajatele GPS-häirete korral
- Lennuta drooni enda lähedal, et säilitada pidevalt kindel sideühendus;
- Kui kõrguse suurenedes algab satelliitide arvu vähenemine, siis laskuda tagasi madalamale, kuni satelliitide arv taas suureneb;
- Ootamatute olukordade vältimiseks soovitame võimalusel välja lülitada GNSS kasutamise ehk minna üle käsitsi juhtimisele, milleks on ATTI režiim (kui vastav mudel seda toetab).
TTJA palub sidehäiretest teavitada aadressil ttja.ee/teade.
GPS-häirete kasvu on TTJA täheldanud alates 2023. aasta juunist. Sellised häired on peamiselt tuvastatavad kõrgemal Eesti õhuruumis, alates kõrgusest 5000 jalga, ning võivad mõjutada Eesti õhuruumis lendavate lennukite asukohatäpsust. 2024. aastal lisandusid teated ka Soome lahelt, kus laevadel esines häireid GPS-ga.
Segaja mõju saab likvideerida üksnes selle välja lülitamisega ning üle piiri seda mõju tehniliste vahenditega neutraliseerida ei ole võimalik. Antud juhul asub segaja naaberriigi territooriumil ning riikidevahelisi suhteid selles valdkonnas reguleerib Rahvusvaheline Telekommunikatsiooni Liit (ITU), mille liikmed on nii Eesti kui Vene Föderatsioon.
Tänu korduvatele tähelepanu juhtimistele nii Eesti kui lähiriikide poolt on häiringute teema ITU-s püsivalt päevakorral. Lisaks on Rahvusvaheline Tsiviillennunduse Organisatsioon (ICAO) mõistnud hukka Venemaa poolse GPS häirimise meie piirkonnas. Teema oli tõsiselt päevakorral ka juunis Euroopa Liidu telekommunikatsiooniministrite kohtumisel Luksemburgis, kus justiits- ja digiminister Liisa Pakosta tõi välja, et arvestades hiljutisi intsidente, vajab Euroopa Liit oma sõltumatut satelliitsidesüsteemi.