Tipust põhja: kuidas Soome Nokia kaotas lühikese ajaga oma turuosa
Avaldatud: 16 august, 2025Soome Nokia oli veel 2000. aastal maailma telefonituru liider. Iga 7 sekundi järel müüdi üks telefon ja ettevõttel oli üle maailma 70-protsendiline turuosa.
Nokia oli suurem kui Apple ja seksikam kui Samsung. Nokia bränd oli tuntum kui Coca-Cola. Firma edu peeti pöördumatuks.
Siis aga hävitas üks otsus peaaegu üleöö kogu ettevõtte.
Aastal 2004 lasi Nokia välja telefoni, mis nägi välja nagu hilisem iPhone. Sellel oli suur puutetundlik ekraan ja kaamera. Ent see telefon lükati kõrvale, kuna kardeti, et see hakkab ohustama nuppudega telefone, mis oli Nokia põhiturg.
Lisaks sellele jäi Nokia truuks oma opsüsteemile Symbian, mis oli kohmakas võrreldes Apple’i iOS-i ja Google’i Androidiga. Nagu üks tarkvaraarendaja ütles: „Symbianiga töötada on nagu viia ajuoperatsiooni läbi mootorsaega.”
Firma sisekultuur oli halb ja ei soodustanud uute ideede väljatoomist. Kardeti teha vigu, seetõttu ei tehtud midagi.
Aastal 2007 tõi Steve Jobs välja iPhone’i, aasta pärast järgnes Android. Puutetundlikust ekraanist sai uus trend, telefoniäpid levisid plahvatuslikult.
Vaatamata tohututele ressurssidele aga jäi Nokia arengus toppama. Aastal 2010 tulid nad välja oma nutitelefoniga N8, aga oli juba hilja.
Koostöö Microsoftiga tegi asja veel hullemaks. 2011. aastal asendati Symbian tarkvaraga Windows Phone. Kuid see oli surnult sündinud üritus. Arendajad ei võtnud seda omaks ja tarbijad ei läinud sellele üle.
Aastal 2013 müüs Nokia oma mobiiltelefonide haru Microsoftile 7,2 miljardi dollari eest, see oli murdosa sellest, mis firma oli kunagi väärt. Vähem kui kümne aastaga oli maailma mobiilituru liider vajunud põhja.
Kommentaarides tuuakse välja veel üks allakäigu põhjus: Nokia kliendid olid telekomifirmad, mille kaudu müüdi telefone, firma ise lõpptarbijale ei müünud. Samas märgitakse, et niimoodi tegid ka teised firmad.
Soomlased ise tunnistavad, et Nokia innovatiivsus ja spetsialistid olid tipptasemel, aga juhtkond keeras kõik nässu. Juhtkond hakkas arvama, et on eksimatu, mistõttu tehti üks viga teise järel.
Märgitakse ka seda, et Soome leiutaja Johannes Väänänen ja MyOrigo demonstreerisid Nokiale (ja Apple’ile) 2002. aastal puutetundliku ekraaniga telefoni. Nokia tõrkus, kartes, et see hävitab klaviatuuriga telefonide müügi. Apple tegi aga sellest oma variandi.
Apple „varastas” MyOrigo puutetundlike ekraanide patendid, ostes need pärast pankrotti ära ja lõi iPhone’i.
In 2000, Nokia was selling 7 phones every second and owned 70% of the market.
It was bigger than Apple, cooler than Samsung, and untouchable.
Then one decision destroyed it almost overnight.
Here’s how the company that ruled for over a decade collapsed: 🧵 pic.twitter.com/Ntwcd0e7JI
— Founder Mode (@Founder_Mode_) August 14, 2025
But behind the scenes, cracks were forming.
1. They didn’t act fast enough
In 2004, Nokia invented a prototype that looked shockingly like the iPhone.
It had a big touchscreen and a camera.
But executives shelved it.
They feared cannibalizing their existing products, their… pic.twitter.com/9vQTzV3sDD
— Founder Mode (@Founder_Mode_) August 14, 2025