Vene piirivalve pidas kinni Saatse saapas peatunud mehed
Venemaa piirivalve pidas Värska vallas Saatse saapas kinni kaks piiriala hooldustöölist, kes eirasid keeldu Venemaa territooriumil olevast Saatse saapast peatumata läbi sõita.
8. juunil kella 13.20 ajal andis Venemaa piirivalve Piusa kordoni piirivalvuritele teada, et pidasid Saatse saapas kinni kaks meest vanuses 22 ja 28 eluaastat, kes eirasid nõuet Saatse saapast peatumata läbi sõita.
Esialgsetel andmetel olid hooldustöölised sõiduautoga Opel läbimas Venemaa territooriumil paiknevat Saatse saabast. Uurides avalikust kaardirakendusest piiriala kulgemist, ei märganud nad teele paigutatud hoiatussilte peatumiskeelu osas ning otsustasid edasise teekonna täpsemaks selgitamiseks Saatse saapas peatuda.
Sõiduki juurde saabusid peagi piirkonnas patrullinud Venemaa piirivalvurid, kes pidasid isikud kontrollimiseks kinni ja toimetasid nad menetlustoiminguteks kordonisse, vahendas Lõuna prefektuuri pressiesindaja.
Sündmuskoha vaatlust teinud Saatse patrull tuvastas meeste sõiduki asukoha ning selgitas, et kinni peetud mehed olid Eesti kodanikud, kes töötavad piirihooldust teostavas ettevõttes. Piirihooldustööd hõlmavad valdavalt piiriäärse ala puhastamist võsast, segavatest puudest ja muust sarnasest. PPA oli mõlemat meest eelnevalt teavitanud piiriäärsel alal liikumise nõuetest.
Karistuseks rahatrahv
Samal päeval toimus Eesti ja Venemaa piiriametnike vahel ühiskohtumine asjaolude kahepoolseks selgitamiseks. Mõlema poole piirivalvurid andsid kinnitust, et Saatse saapas aset leidnud nõuete rikkumine oli aset leidnud. Venemaa piirivalve määras mõlemale mehele rahatrahvi 2000 rubla (umbes 31 eurot), misjärel naasid nad tagasi Eestisse.
Saatse kordoni juht Arvi Suvi ütles, et Saatse saapas on keelatud peatumine ning samas ka selle läbimine jalgsi.
„Mullu lisasime Saatse saapasse täiendavaid hoiatussilte, et hoida ära tahtmatuid rikkumisi ning suurendada ses piirkonna liikuvate inimeste teadlikkust kehtivast eripärast,” selgitas Suvi. „Kuigi hoiatussildid on märgatavad ja neid on rohkesti, soovitame piiriäärsel alal liikudes olla tähelepanelik ning teha endale näiteks maa-ameti kaardilt või kohalike piirivalvurite kaasabil täpsemalt selgeks, kuidas piir kulgeb.”
Ta rõhutas, et laialt kasutust leidnud internetipõhised kaardirakendused ei pruugi anda lõpuni õiget pilti riigipiiri kulgemisest.
Viimati leidis sarnane rikkumine aset mullu septembris, kui Venemaa piirivalve pidas Saatse saapas kinni kaks seenelist. Mõlemale määrati rahatrahvid, misjärel naasid nad Eestisse.
LÕUNAEESTLANE
Kurikuulus Värska-Saatse tee saab viimaks asfaldi alla
Osaliselt läbi Venemaa kulgev Värska-Saatse tee, mis läbi aastate on oma viletsa kvaliteedi tõttu põhjustanud inimestele meelepaha, saab Euroopa Liidu abil ja koostöös venelastega peagi mustkatte alla.
„Loodan väga, et järgmisel aastal läheb ehitus käima ja see tee saab mustkatte alla,” rääkis Värska vallavanem Raul Kudre Lõunaeestlasele. „Euroopa Liidust on eeltaotlustele „jah” öeldud, 4. septembriks peab põhitaotlus olema esitatud.”
Janti on Värska-Saatse 17 kilomeetri pikkuse teega, millest 13 kilomeetrit on kaetud kruusaga, olnud viimastel aastatel palju. Osaliselt läbi nn Saatse saapa kulgev tee muutub vihmaste ilmadega lirtsuvaks poriväljaks ning kuival ajal on auk augus kinni.
„Selle tee ümber on tantsu ja tralli olnud väga palju,” tõdes Kudre. „See sai hoogu juurde 3-4 aastat tagasi, kui maanteeamet tegi kruusakatte remonti ja pani sellise ebasobiva kruusakatte peale, mis läheb väga halvaks kui vähegi vihma saab. See on selline kleepuv löga, mille peal sõita ei saa ja mis autod ära määrib.”
Raha tee remondiks saadakse ELilt ühtekokku 4,04 miljonit eurot ettevõtluse arendamiseks mõlemal pool piiri. Lisaks tee-ehitusele Värska vallas remonditakse teid ka Venemaal Kruppast Kuljeni.
Lisaks Värska-Saatse tee remondile luuakse Kudre sõnul projekti raames Saatses juurdepääsutee kiriku juurde, rajatakse kergliiklustee ja valgustus. Värskas luuakse juurdepääsud väikeettevõtete juurde ning tehakse kergliiklustee AS-ni Värska Vesi.
„See parandab kogu infrastruktuuri Värska-Saatse osas,” lisas Kudre.
Piiripunkti võiks avada autoliiklusele
Kuigi sõidutee mõlemal pool piiri saab projekti käigus paremaks, jääb piiriületus Saatse-Kruppa punktis endiselt avatuks üksnes jalakäijatele.
Kudre sõnul oleks kõigile kasulik, kui Saatse-Kruppa piiripunkt oleks ka sõiduautodele avatud, sest see vähendaks Pihkva-Värska vahelist maad rohkem kui 10 kilomeetri võrra ning suunaks osa Pihkva-Tartu vahelisest liiklusest läbi Värska. Praegu käib see Koidula piiripunkti kaudu ja kulgeb Värskast mööda.
„Nii Värskale kui Setomaale on väga tähtis, et piiriületuskohad inimestele säiliks,” rõhutas Kudre.
Vaata piltide järel videolugu Värska-Saatse teelt.
Arved Breidaks