Rootsis tekkisid elektribusside juhtidel kummalised tervisehädad – üks oksendas
Avaldatud: 24 mai, 2025Rootsis Östergötlandis on uute elektribusside juhte vaevanud peavalud, limaskestade kuivus, iiveldus ja peapööritus. Väidetavalt oksendas üks bussijuht oma vahetuse ajal ja jäi arsti korraldusel haiguslehele. Põhjusena kahtlustatakse kokkupuudet elektribussidega, kirjutab Rootsi väljaanne Expressen.
Probleemid said alguse kevadel ja on seotud 29 elektribussiga, mis võeti kasutusele 2024. aasta septembris. Sümptomid arvatakse olevat seotud busside sisepindadelt leitud mustade osakeste ja õhuproovides mõõdetud lenduvate orgaaniliste ühendite kõrge kontsentratsiooniga.
VOC (lenduvad orgaanilised ühendid) on nähtamatud gaasid, mis on suures kontsentratsioonis tervisele kahjulikud ja eralduvad muuhulgas liimidest, värvidest, plastist ja muudest keemilistest ainetest. Õhumõõtmised on tuvastanud erakordselt kõrge benseeni, tolueeni ja ksüleeni taseme.
Norra väljaande Teknisk Ukeblad andmetel oli VOC kontsentratsioon mõõtmisel koguni 1600 µg/m³. Võrdluseks, tavaline lenduvate orgaaniliste ühendite kontsentratsioon koduõhus ja mittetööstuslikes ruumides on tavaliselt 30–200 µg/m³.
Ka bussijuhtide ametiühing on olukorra pärast muret avaldanud. Selle hinnangul moodustab must tolm busside sisepindadele kile ning osa juhte on töövahetustel sümptomite tõttu kandnud respiraatoreid.
Eelnevalt teatas ametiühing, et bussijuhid peatavad seadusest tulenevale õigusele viidates terviseohu tõttu töö. Otsuse langetamine lükati aga edasi, kuni ametiühing pidas läbirääkimisi tööandjaga Connect Bus.
„Meil on olnud probleeme tolmu ja mustusega, kuid tegevuskava on peaaegu valmis ja tagab, et probleemi enam ei esine,” ütles Connect Bus Swedeni tegevjuht Jonas Kempe.
Meetmete hulka kuulub bussikonstruktsioonide tihendamine. Üks anonüümseks jäänud bussijuht rääkis, et tihendusmeetmete hulka on kuulunud ehitusvahu pihustamine katusel olevatesse ventilaatoritesse, mille tulemusena ei saa ventilaatoreid enam kasutada.
Bussitranspordile spetsialiseerunud Bussmagasinet teatas 2024. aasta juulis, et Östgötatrafikeni uued elektribussid valmistas Hiina ettevõte CRRC Electric Vehicles.
Busside mark on aga YES-EU, mis tegeleb mudeli väljatöötamisega ja tegutseb selle maaletoojana. Tegemist on uue mudeliga Rootsi turul, mille valmistamisel kasutatakse suures osas Euroopa komponente. Näiteks busside terasraame toodab Soome firma Stala.