Riik plaanib muuta 112 teenuse senisest kaasaegsemaks ja kättesaadavamaks
Avaldatud: 2 september, 2025Siseministeerium viis koos riigikantselei, häirekeskuse ja teiste partneritega läbi hanke, et kaasajastada hädaabinumbrile 112 helistamist ning muuta see senisest kättesaadavamaks. Järgneva üheksa kuu jooksul teeb edukas pakkuja, rahvusvaheline tarkvaraarendus- ja ärinõustamisettevõte CGI Eesti, põhjaliku ettevalmistuse 112 ligipääsetavuse arendamiseks.
„Me kõik võime sattuda ootamatult olukorda, kus vajame kiiret abi. Just selleks ongi olemas number 112. On äärmiselt oluline, et abi jõuaks kõikideni – ka nendeni, kellel on kuulmis- või nägemislangus, kes kannatavad tugeva ärevuse all või on lähisuhtevägivalla ohvrid,“ ütles Siseministeeriumi nõunik ning uue põlvkonna 112 projektijuht Rein Olesk. „Tehnoloogia ei seisa paigal ning mõistlik on kasutada neid võimalusi, mida tänapäeva areng pakub. Ainult nii saame kindlustada, et vajalik abi jõuab inimesteni kiiresti ja turvaliselt.”
Analüüsi käigus otsib CGI Eesti lahendusi mitmele probleemile. Näiteks kuidas muuta hädaabiteenus senisest paindlikumaks ja paremini kättesaadavaks erinevatele sihtrühmadele. Ühe võimalusena uuritakse nn tervikvestlust, kus helistaja saaks samaaegselt rääkida, videopilti näidata ja chat’ida. Samuti analüüsib ettevõte vaikse hädaabiteate loomist, et lähisuhtevägivalla ohvrid saaksid märkamatult abi kutsuda.
Täiendavalt uurib CGI, millal ja kuidas peaksid peamiselt eakatele mõeldud SOS-nupud ja andurid häirekeskusele automaatseid teateid edastama. Selliste teadete puhul on oluline, et lisaks signaalile jõuaks päästekorraldajani ka kontekst – mis ja kus juhtus, et häirekeskus saaks kiiresti abi välja saata.
Hanke fookuses on ka tehisaru kasutamine. CGI Eesti piloteerib koos häirekeskusega kõnede reaalajas transkribeerimist ja tõlkimist, mis aitab ületada keelebarjääre ja tagab, et kõnes öeldud detailid ei lähe kaotsi. Lisaks uuritakse, milliseid sündmusi suudab tehisaru videopildis automaatselt tuvastada, et pääste, politsei või kiirabi saaks kiiresti sündmusele reageerida.
Samuti koostab CGI Eesti ülevaate välisriikide hädaabirakendustest ja annab hinnangu, millised lahendused võiksid sobida Eestile.
Praegune hange, mille viis läbi Riigi Tugiteenuste Keskus, on jätk „Uue põlvkonna 112: kaasaegne ja ligipääsetav hädaabiühendus kõigile” esimesele etapile, kus analüüsiti videokõne ja reaalajas tekstitoe võimalusi 112 teenusel ning kaardistati teenuse kasutajate ootused ja vajadused. Hanke maksumus on 469 007 eurot ning seda rahastab Riigikantselei avaliku sektori innovatsioonifond.