Riigiportaali volituste rakendus aitab ettevõtetel säästa 2,5 miljonit eurot aastas
Avaldatud: 19 august, 2025Eesti.ee ettevõtja keskkonna volituste rakendus võimaldab ettevõtjatel ühest kohast hallata töötajatele antud ligipääse erinevates riigi infosüsteemides. Hinnanguliselt võimaldab rakendus uutel loodavatel ettevõtetel säästa aastas ühtekokku 50 000 töötundi ning hoida kokku 2,5 miljonit eurot aastas. Praeguseks on rakendust kasutanud 35 000 ettevõtet koos 60 000 kasutajaga.
„Ettevõtjate halduskoormuse vähendamiseks oleme valitsuses algatanud mitmeid bürokraatiat vähendavaid tegevusi, alates riigile andmete ühe korra esitamisest kuni ebavajalike menetluste lihtsustamiseni või kaotamiseni välja. Sama põhimõte kehtib ka uue volituste haldamise rakenduse puhul ehk ettevõtja või raamatupidaja saab vajalikke toiminguid ühest kohast teha, pole vaja eraldi süsteemi arendada. Ettevõtja säästab sellega aega ja raha ning saab suunata ressursi äri arendamisse ja kasvatamisse,” selgitas majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo.
Eestis töötab umbes 5800 raamatupidajat ja igal aastal alustab umbes 20 000 uut ettevõtjat, kellest ligi pooled kasutavad raamatupidamisteenuseid. Ühe uue ettevõtte volituste seadistamine võtab raamatupidajal keskmiselt 5 tundi. Kokku teeb see aastas 50 000 töötundi uute ettevõtete raamatupidamiseks. See tähendab, et ühel raamatupidajal kulub sellele keskmiselt rohkem kui ühe päeva töö aeg. Kui ühe tunni tasu on keskmiselt 50 eurot, siis aastas kulub volitustega seotud tööle kokku 2,5 miljonit eurot, mille ettevõtjad saavad nüüd kokku hoida. See summa ületab rakenduse arenduskulud.
„Keskne volituste haldamise infosüsteem on loodud eesmärgiga koondada ligipääsuvolituste haldamine kõik ühte kesksesse eesti.ee ettevõtja keskkonda. Juba praegu on seda lahendust kasutanud 35 000 ettevõtet ja liigume sinna suunda, et kõik ettevõtjad saaksid ajasäästu süsteemi kasutamisest,” ütles majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi ettevõtja digivärava valdkonnajuht Tiina Kruusimägi.
Riigiportaalis on võimalik volitusi vastavalt enda rollile anda ja tagasi võtta, aga neist ka loobuda ja teatud juhtudel edasi volitada. Andmed liiguvad turvaliselt ja kõigi toimingute kohta laekub osapooltele riiklikku postkasti teavitus.
„Eesti.ee-s saab määrata näiteks volituste halduri rolli. Nii ei pea juhatuse liige enam ise töövõimetuslehti või majandusaasta aruandeid sisestama, vaid saab selleks volituse anda raamatupidamisteenust pakkuvale ettevõttele,” selgitas Riigi Infosüsteemi Ameti (RIA) teenuste äritalituse tootejuht Tanel Tsirgu.
„Ka raamatupidaja haigestumise või töölt lahkumise korral saab ettevõte kohe rakenduses raamatupidaja asendajale vajalikud volitused anda, ilma et ettevõtte juht peaks sellepärast muretsema,” sõnas Tsirgu. See teeb ettevõtja eest juba kontrolli ära ning võimaldab volitusi anda ainult nendele isikutele, kellel on selleks õigus.
Valminud rakendus pakub nii asutustele kui ka eraettevõtetele muuhulgas võimaluse loobuda oma iseteeninduskeskkonnale ise volituste haldamise süsteemi arendamisest, mis aitab kokku hoida nii raha kui ka aega. Rakendus on välja arendatud piisavalt võimekaks pakkudes erinevaid tööriistu ja pidades silmas nii riigi- kui erasektori ärilisi eesmärke ja vajadusi.
Selle aasta jooksul lisandub rakendusele ka volituse küsimise funktsioon, mis võimaldab näiteks raamatupidajal ise ettevõttelt vajalikke volitusi taotleda. Edaspidi on plaanis laiendada võimalusi ka eraisikutele, pidades silmas just nende igapäevaseid tegevusi. Näiteks võiks vanavanemad volitada oma asju iseteeninduskeskkondades ajama mõne noorema põlvkonna esindaja.
Projekti rahastatakse teadus- ja arendustegevuse (TA) ning Euroopa Liidu taaste- ja vastupidavusrahastuse (RRF) vahenditest.
Logi riigiportaali sisse ja tutvu rakendusega siin: www.eesti.ee/volitused