Riigikontroll: Transpordiameti loomine on andnud mõningat kokkuhoidu, büroopindu oleks tarvis veelgi vähendada
Avaldatud: 19 veebruar, 2025Ehkki erinevate transpordivaldkonna ametite ühendamine Transpordiametiks 2021. aastal on andnud mõningast kokkuhoidu, on ametil büroopindade mahtu võimalik veelgi vähendada. Hinnata, kas Transpordiameti loomisega on avalike teenuste kvaliteet paranenud või mitte, on raske, sest võrreldavad andmed puuduvad. Audit näitas, et ei amet ise ega valdkonda juhtiv Kliimaministeerium pole uue ameti loomise õppetundide ja tulemuste vastu huvi tundnud ning transpordi ja liikuvuse valdkonna juhtimine on jätkuvalt killustunud.
„Maanteeameti, Veeteede Ameti ja Lennuameti ühendamise käigus on tõepoolest vähenenud sõidukite, hoonete, tugiteenistujate ja juhtide arv, mis oli ka eesmärk,” ütles Riigikontrolli peakontrolör Ines Metsalu-Nurminen. „Paraku pole ei büroopindade, sõidukite arvu ega nende majandamiskulude optimeerimise eesmärkidele seatud mõõdetavaid ja ajaliselt piiritletud kriteeriume – kui suur peaks kokkuhoid olema ja mis ajaks see saavutada tuleks.”
Riigikontroll leiab, et Transpordiameti büroopinda saaks tõhusamalt kasutada ja hetkel paistab, et ametil on võimalik büroopindu vähendada.Tuleks võtta arvesse, et e-teenuste osakaal on kasvanud ning kontorikülastuste arv on järjepidevas langustrendis. Kuigi Transpordiameti loomise järel on ameti büroohoonete arv vähenenud kolme võrra, 26-lt 23-le, selgus auditi käigus, et büroopindade kasutuse tõhusust tuleks täiendavalt analüüsida.
Tugiteenistujate vähendamisest saavutatav tööjõukulu kokkuhoid pidi katma ametite ühendamise eeldatava kulu 1,4 miljonit eurot, kuid palgatõusu tingimustes ning vahepeal ametile lisandunud ülesannete mõjul osutus see ootus liiga optimistlikuks. 2023. aasta seisuga oli saavutatud kokkuhoidu vaid ca167 000 eurot. On vähe usutav, et nimetatud kokkuhoidu on hinna- ja palgatõusu tingimustes võimalik märkimisväärselt suurendada. Praegusel ajal ei saa ka öelda, et eesmärgi suunas poleks plaanitud tempoga liigutud, sest Transpordiameti loomise ajal ei sätestatud, mis ajaks on vaja tugiteenistujate vähendamise alal kokkuhoid saavutada.
Ehkki Transpordiameti loomisel välja öeldud eesmärgiks oli pakkuda senisest kvaliteetsemaid avalikke teenuseid – nagu näiteks erinevate juhi- ja tegevuslubade, kooskõlastuste ja tunnistuste andmine –, jääb ebaselgeks, kuidas kvaliteedi muutust tagantjärele hinnata, sest amet pole seni kõigi teenuste kvaliteedinäitajaid järjepidevalt hinnanud. Samuti ei ole enne ega pärast ametite ühinemist määratud teenuste kvaliteedinäitajatele baastasemeid, mille alusel muutust mõõta. 2021. aastal puudusid klienditagasiside andmed enamiku teenuste ning 2022. ja 2023. aastal peaaegu poolte teenuste kohta. Kuigi 2023. aastal osutatud teenustega rahulolu oli võrreldes 2022. aastaga kasvanud 24 ja langenud 8 osutatud teenuse puhul, ei ole teada, kas Transpordiametis on teenuste kvaliteet võrreldes 2020. aastaga paranenud, sest Transpordiamet pole võrrelnud neid tulemusi ühinenud ametite 2020. aasta samade näitajatega.
Valdkonna eest vastutav Kliimaministeerium ega Transpordiamet ise pole ilmutanud huvi välja selgitada, millist kasu uue ameti moodustamisega saadi. Kuigi Transpordiameti loomisega loodeti luua amet, mis tegeleb keskselt kõigi liikuvust käsitlevate teemadega, on tegelikkuses liigutud vastupidises suunas ning killustatus on kohati kasvanud. Näiteks kui transporditaristu ning rahvusvahelise reisijateveo eest vastutab Kliimaministeerium, on riigisisese ühistranspordi poliitika kavandamine ja elluviimine alates 2023. aasta 1. juulist liikunud Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi haldusalasse.
Samuti oli Transpordiameti loomisega kavas tuua ühtse juhtimise alla eelarve, mis tagab suurema paindlikkuse rahastada innovaatilisi lahendusi ja seada ameti tasandil prioriteete valdkonna kui terviku arengu tagamiseks, kuid praegu pigem aidatakse ühendatud asutustes järele merenduse ja lennunduse valdkonna teenuseid, mis olid varem alarahastatud.
Avalike teenuste osutamiseks vajalikud ametikohad on spetsialistidega täidetud ja teenistujate kompetentsus on üldiselt säilinud. Siiski on jätkuvalt probleemiks lennundusspetsialistide vähesus, mis oli küll teada juba enne ametite ühendamist, kuid on nüüdseks viinud selleni, et 2023. aasta alguses alustas Euroopa Komisjon Euroopa Lennundusohutusameti auditite põhjal Eesti suhtes rikkumismenetluse. Selle käigus on Transpordiamet esitanud Euroopa Lennundusohutusametile spetsialistide värbamisplaani kuni aastani 2028, kuid Transpordiameti hinnangul pole plaani järgimine seniste rahastuspõhimõtete alusel tegelikult teostatav.
Riigikontroll soovitab Transpordiameti peadirektoril analüüsida büroohoonete kasutamist. Selle analüüsi alusel tuleks teha valitsemisala vastutavale ministrile ettepanek ameti büroopindasid vähendada, võttes arvesse riigis parimaks praktikaks peetavat optimaalset pinnakasutust.
Lisaks soovitab Riigikontroll otseste avalike teenuste kvaliteedi hindamiseks võtta kasutusele igat konkreetset teenust iseloomustavad kvaliteedinäitajad.
Peadirektor nõustus Riigikontrolli soovitusega kinnisvara majandamiskulude kokkuhoiu eesmärgil optimeerida hooneid ning Transpordiametil on kavas esitada taristuministrile hoonete optimeerimise ettepanek hiljemalt augustis 2025. Avalike teenuste kvaliteedi täpsemaks hindamiseks on Transpordiamet alates 2024. aastast määranud lisaks iga teenuse osutamise arvu ja kliendirahulolu hindamisnäitajatele teenuste komplektidele selgelt iseloomustavad näitajad.
Taustaks
Transpordiametite – Veeteede Amet, Maanteeamet ja Lennuamet – ühendamise idee pakkus välja Rahandusministeerium 2016. aastal riigiülesannete analüüsis. Vabariigi Valitsuse 18. juuni 2020 kabinetinõupidamise protokollilise otsusega anti heakskiit ametite ühendamisele. Transpordiamet alustas tööd 1. jaanuaril 2021. Ameti kolmel tegutsemise aastal on toimunud mitmed struktuurimuudatused.
Auditi eesmärk oli hinnata, kas Lennuameti, Maanteeameti ja Veeteede Ameti ühendamisega 2021. aastal on kaasnenud kulutõhusam tugiteenuste korraldus ning avalike teenuste osutamine on muutunud kvaliteetsemaks. Auditis keskenduti Transpordiameti moodustamise ettevalmistusele ja sellele järgnenud perioodile kuni aastani 2023.
Aruande täisteksti leiab siit:
https://www.riigikontroll.ee/DesktopModules/DigiDetail/FileDownloader.aspx?FileId=19694&AuditId=6592