Vaata, kes hääletasid automaksu poolt, kes vastu (kliki pildil)

Vaata, kes hääletasid automaksu poolt, kes vastu (kliki pildil)

Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Rahandusministeerium saatis täna avalikule kooskõlastusringile mootorsõidukimaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu, mille eesmärk on juba käesoleval aastal vähendada lastega perede ja alates järgmisest aastast ka väikebusse kasutavate inimeste maksukoormust.

Ettepanekute kooskõlastamiseks on aega kaks nädalat ning kaasatakse ka erialaliite ning teisi seotud osapooli. Lõplikult soovitakse muudatused seadusse sisse viia sügiseks.

„Maksutehniliselt ja eelarveliselt on see keeruline ülesanne, aga perepoliitiliselt leevendus, mis teeb laste juurdepääsu haridusele ja huvitegevusele kergemaks,” ütles rahandusminister Jürgen Ligi.

Toetus lastega peredele: kuni 100 eurot lapse kohta

Eelnõu kohaselt väheneb lastega perede iga-aastane mootorsõidukimaksu kohustus kuni 100 euro võrra iga lapse kohta. Toetus kehtib kuni 18-aastaste laste eest (kaasa arvatud lapse 18. eluaasta) ja selle saavad vanemad või füüsilisest isikust eestkostjad, kellel on kehtiv ja piiramata hooldusõigus.

Maksuvähendus rakendub automaatselt — lapsevanem ei pea selleks ise midagi tegema. Piisab, kui vanemale on väljastatud mootorsõidukimaksu teade ehk ta on auto omanik või liisingu puhul vastutav kasutaja. Vähendus kehtib M1- ja N1-kategooria sõidukitele ehk sõiduautodele ja väikebussidele.

Kui lapse mõlemal vanemal on sõiduk, jagatakse automaksu vähendus võrdselt. Aga näiteks kui üks vanem peab tasuma 30 eurot aastamaksu ja teisel oleks vähendusõigus veel 70 euro ulatuses, rakendub kogu 100-eurone vähendus. Maksu- ja Tolliamet arvutab õigustatud isikute maksusummad automaatselt ümber, tühistab olemasolevad maksuteated ning väljastab uued. Kui vähendatud maksusumma jääb alla juba tasutud summale, kantakse enammakstud osa inimese ettemaksukontole.

Näited:

  • Pere ainsal sõidukil on aastamaks 70 eurot. Kui perel on üks laps, kaob maksukohustus täielikult.
  • Kui perel on kolm last ja kaks autot, mille aastamaksud on 50 ja 115 eurot, katab 300-eurone mootorsõidukimaksu vähendus kogu maksukohustuse.
  • Kui sama pere ostab lisaks uue auto aastamaksuga 160 eurot, tuleb tasuda ainult 25 eurot, kuna eelnevast vähendusest jäi alles 135 eurot.

Leevendus väikebusse kasutavatele peredele ja puudega inimestele

Teine oluline muudatus puudutab kõiki 8- ja 9-kohalisi sõiduautosid (M1-kategooria väikebusse). Edaspidi maksustatakse need N1-kategooria määrade alusel, mis on oluliselt madalamad. Kui M1-kategooria maks koosneb kolmest komponendist – baasosa, CO₂ eriheide ja massiosa –, siis N1-kategooria puhul võetakse arvesse ainult baasosa ja CO₂ eriheide. Massiosa arvestusest välja jätmine toob kaasa märkimisväärse maksuvähenduse. Muudatus toetab nii lasterikkaid peresid kui ka liikumispuudega inimesi, kellel on suurem vajadus väikebussi kasutamise järele. Eeldatavalt vähendab muudatus mootorsõidukimaksu laekumist 1,7 miljoni euro võrra aastas.

Näide:
Renault Traficu tüüpiline mootorsõidukimaks võib olla 600–800 eurot aastas, millest suurem osa tuleneb massiosast. Uue arvestusloogika järgi jääks maksuks ainult baasosa ning CO₂ põhine osa, mis tähendab potentsiaalset maksuvähendust suurusjärgus 400–600 eurot. Paljudel juhtudel langeb maksusumma tavalise sõiduauto tasemele (umbes 135–140 eurot aastas). Muudatus jõustub 2026. aasta 1. jaanuarist.

Link dokumendile eelnõude infosüsteemis EIS.

Viimased uudised