Rahandusministeerium analüüsis ligi 2400 valimislubaduse mõju
Avaldatud: 14 veebruar, 2023Juba viiendat korda analüüsis Rahandusministeerium erakondade valimislubadusi keskendudes nende maksumusele. Värske analüüs annab inimestele võimaluse erakondade lubadusi terviklikumalt hinnata, näha nende mõju eelarvele ning aitab kokkuvõttes teha teadlikumat otsust valimispäeval.
„Avaliku raha kasutamine puudutab suuremal või vähemal määral meid kõiki, seetõttu me valimiste eel seda analüüsi teeme,“ rääkis rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna juhataja Raoul Lättemäe lisades, et ka edaspidi plaanitakse teha riigi rahanduse, eelarvepoliitika ja majanduse käekäiku puudutavaid analüüse.
Erakondade programme on võimalik analüüsida mitmel eri moel, rahandusministeeriumi koostatud analüüsi fookus on seatud lubaduste hinnalipikule ja mõjuhinnangu aluseks on võetud kehtiv eelarvestrateegia. Selleks, et muudatuste mõju hinnata, on vaja alust ja riigi eelarvestrateegia on ainus kõiki valitsussektori tasandeid hõlmav mitmeaastane finantsplaan.
Lubaduste hindamisele on lähtutud ennekõike sellest, mida erakonnad on valimisprogrammi kirja pannud. On selge, et kõiki lubadusi ei saa rahasse panna või saab seda teha vaid tinglikult. „Seetõttu leidsime, et enne rahalist hinnangut on mõistlik lubadusi ka kvalitatiivselt avada,“ rääkis rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna juhtivanalüütik Risto Kaarna. Paljudel juhtudel on arusaadav, mis on erakonna põhimõtteline soov, kuid selle ulatus jääb programmis lahtiseks. „Sel puhul julgen eeldada, et mingi mõju eelarvele kindlasti on, kuid selle suurus sõltub detailidest, mida me veel ei tea,“ selgitas Kaarna.
Lubaduste teostamise maht sõltub vabadest vahenditest või koalitsiooniläbirääkimiste tulemustest, mistõttu erakonnad ei pruugigi lubaduste programmi kirjutamisel olla liiga konkreetsed. „Kus on võimalik ja loogiliselt arusaadav, oleme välja toonud analüüsis näidisarvutuse ümmarguste lähte-eeldustega,“ ütles Kaarna. Näiteks Reformierakond, Keskerakond, Eesti 200 ja Parempoolsed lubavad hoida riigi rahanduse korras või liikuda tasakaalu suunas, aga kuna programmist lugedes ei tule välja, mida selleks täpselt plaanis on teha ei saa selle maksumust mõjuhinnangus välja tuua.
Küll aga leidub programmides palju hinnatavaid ja suure eelarvekuluga lubadusi. Näiteks soovivad ulatuslikult reformida tulumaksusüsteemi Reformierakond, Eesti 200, Keskerakond ja Sotsiaaldemokraatlik erakond. Toidu- ja ravimite käibemaksu langetamise lubaduse leiab Keskerakonna ja EKRE valimisprogrammidest. Kiirendatud tempos soovivad pensioneid tõsta samuti mitmed erakonnad (EKRE, SDE, KE ja REF). Energiahinna leevendusmeetmeid lubavad jätkata ja laiendada kaks erakonda- Keskerakond ja Sotsiaaldemokraatlik erakond. Isamaa soovib tõsta laste arvu pealt arvestatavat maksuvaba tulu. Mitmete lubaduste elluviimiseks ei ole näha rahalise katte asukohta, erandina välja võib tuua Sotsiaaldemokraatliku erakonna, kellel on kõige rohkem konkreetseid täiendava maksutulu kogumise ideid.
Erakonnad said programmide mõjuhinnanguga tutvuda enne selle avaldamist ja edastada oma kommentaarid. Lisaks said poliitikud protsessi käigus parema tunnetuse oma ideede hinna kohta, et minna juba märtsis konstruktiivsematele koalitsiooniläbirääkimistele. Riigikogu 2023. aasta valimislubaduste analüüs sündis Rahandusministeeriumi eestvedamisel, alusandmete ning eksperthinnagutega olid abiks ka teised ministeeriumid ja muud asutused. Koostatud valimislubaduste analüüs ei anna lubadustele väärtushinnanguid ega ei kajasta poliitilisi eelistusi.
Analüüsi leiad siit: Erakondade valimisprogrammide analüüsid | Rahandusministeerium (fin.ee)