Ootamatu areng: Saksa autotehased jäävad seisma, kuna puuduvad vajalikud kiibid
Avaldatud: 22 oktoober, 2025Autotootja Volkswagen valmistub peamiste mudelite tootmise peatamiseks. Selle põhjuseks on kiipide puudus. Wolfsburgi peamises tehases peatatakse eeldatavasti esimesena 29. oktoobril Golfi tootmine, millele järgneb peagi Tiguani tootmise peatamine.
Euroopa suurima autotootja kriisi vallandas vaidlus kiibitootja Nexperia üle. USA surve all võttis Holland 30. septembril kontrolli ettevõtte üle, mis kuulub Hiina tehnoloogiagruppi Wingtech. Seejärel keelas Hiina kiipide ekspordi. Sellest ajast alates on kiipide tootmine Nexperias osaliselt peatatud, vahendab Bild.
See konflikt mõjutab mitte ainult Volkswagenit, vaid kogu Saksa autotööstust. Nexperia kiibid ei lähe otse tootjatele, vaid tarnijad lisavad need komponentidesse.
Ettevõtte allikate sõnul on Volkswagenil sel nädalal tootmise jätkamiseks veel piisavalt materjali. Kiibid võivad otsa saada juba järgmisel nädalal, mis sunnib mõnede mudelite tootmise peatama.
Tootmise peatamine on ettevõtte jaoks katastroofiline. Ettevõte seisab silmitsi märkimisväärse koormusega Hiina ja USA peamiste turgude languse ning toodetesse ja tehnoloogiatesse tehtavate suurte investeeringute tõttu. Finantsjuht Arno Antlitz hoiatas hiljuti ettevõttesiseselt, et VW vajab ainuüksi järgmisel 2026. aastal 11 miljardit eurot. Vastasel juhul ei ole investeeringuid võimalik teha.
Lisaks osaluste müügile loodab autotootja suuremat tulu teenida müüginumbrite kasvu kaudu. Kui kiipide kriis jätkub, on seda eesmärki raske saavutada.
Ettevõtte esindajad on juba ühendust võtnud tööagentuuriga, et taotleda osadele töötajatele lühiajalist puhkust. Algselt mõjutaks see paari tuhandet töötajat ja hiljem võidakse lühiajalisele puhkusele saata kümneid tuhandeid. See sõltub täielikult sellest, kui kiiresti kriisist üle saadakse, väidavad valdkonna allikad.
Pressiesindaja rõhutas, et kiipide turu olukorda analüüsitakse pidevalt. Ta rõhutas, et lühiajaliseks tootmiseks on materjali saadaval.
See pole esimene kiibikriis, millega autotööstus on pidanud tegelema. Koroonaviiruse pandeemia tagajärjel olid ülemaailmsed kaubavood häiritud ja kiipide pakkumine kukkus kokku. Volkswagen, nagu ka Mercedes ja BMW reageerisid oma tarnebaasi laiendamisega. Nexperia seisab aga silmitsi probleemiga, et teatud kiipidele pole reaalset alternatiivset tootjat.








