MTA: Sanktsioonikontrollide esimese poolaasta kokkuvõte: süvendatud tollikontroll on vähendanud puidukaubandust kõrge sanktsiooniriskiga riikidega
Avaldatud: 1 august, 2025Maksu- ja Tolliamet (MTA) annab ülevaate 2025. aasta esimese poolaasta sanktsioonikontrolli tegevustest ja avastustest puidusaadetiste kontrollimisel. Tollikontrolli keskmes on jätkuvalt sanktsioonikahtlusega kaupade liikumise tõkestamine välispiiril, nii sissetuleval kui väljamineval suunal.
MTA impordi- ja transiidistatistikast selgub, et tänaseks on märkimisväärselt langenud paljude riskikaupade import ja transiit läbi Eesti. Riskikaupade hulka kuuluvad tooted, mille puhul esineb kahtlus kauba reaalse päritolu osas.
MTA peadirektori asetäitja tolli alal Ursula Riimaa sõnul on 2025. aasta jooksul kõige suurema tähelepanu all olnud Venemaa piirilt saabuvad puidutooted, gaasid ja muud toorained. „Kuivõrd Euroopa Liidu turg on Venemaa ettevõtjatele suuresti suletud, otsitakse endiselt viise, kuidas sanktsioonialust kaupa EL-i turule tuua. Kui varasemalt kasutati selleks üsna lihtsaid skeeme, siis nüüd on tarneahelad oluliselt keerukamad – tootmist viiakse kolmandatesse riikidesse ning tooraineid kombineeritakse, et varjata Venemaa päritolu. Meie eesmärk on seevastu tuvastada uued sanktsioonidest kõrvalehoidmise skeemid ning tagada, et keelatud Venemaa kaup ei jõuaks ei Eesti ega kogu Euroopa Liidu turule,” selgitas Riimaa.
„Teatud kaupade puhul on välja kujunenud kindlad riskiriigid, mille puhul rakendatakse laiaulatuslikku kontrolli kogu konkreetse kaubagrupi lõikes. Näiteks puidutoodete puhul on sellisteks riskiriikideks Kasahstan, Hiina, Gruusia ja Türgi. Tänaseks on meil olemas kogu vajalik riskiinfo Hiina, Gruusia ja Türgi vineeri impordi kohta. Rahvusvahelise koostöö tulemusel on Kasahstanis muuhulgas avastatud tehaseid, mis fabritseerivad ELi piirile saabuva vineeri päritolu,” ütles Riimaa.
Sarnaselt Balti kolleegidega ei aktsepteeri MTA vineeri ja muude puidutoodete impordil muudest kolmandatest riikidest vahepealset ladustamist, ümberlaadimist ehk autode või haagiste vahetamist Venemaal, mis tõstab päritolu rikkumiste riski.
Eelmise aasta lõpus ja käesoleva aasta alguses tuvastas MTA uue suunana Kasahstani ja Hiina päritolu vineeri suurenenud sisseveo. Seetõttu alustati alates veebruarist nende saadetiste impordi kui ka ekspordi puhul täielikku tollikontrolli, millel oli ka heidutav mõju ning tulemuseks märgatav langus: Kasahstanist pärit vineeri import on vähenenud ligikaudu 20 protsenti ning Hiina vineeri sissevedu on langenud enam kui kümnekordselt. Gruusiast pärit puidusaadetiste puhul kontrolliti koostöös Gruusia kolleegidega põhjalikult kauba päritolu, kuid sanktsioonirikkumisi ei tuvastatud.
2025. aasta jooksul on MTA teinud kokku 618 puidusaadetise kontrolli. Kokku oli tuvastatud 23 rikkumist, lisaks saadeti piirilt kohe tagasi 79 puidusaadetist. Lisaks neile juhtumitele tuvastati rikkumisi ka neis kaupades, millele lubati küll riiki siseneda, kuid mille lahtitollimisel tehti täiendavaid päritolu järelkontrolle ning tuvastati reaalseks päritoluks Venemaa. Nende puhul saadeti sisemaalt tagasi 39 puiduveost.
Tänaseks on MTA alustanud üle 100 Kasahstani puidusaadetise tollideklaratsiooni puhul päritolupettuste menetlusi. Rahvusvahelise koostöö käigus on tuvastatud, et paljude Kasahstanist saabunud saadetiste puhul ei olnud puidu töötlemine piisav, et saada Kasahstani päritolu. MTA jätkab ka edaspidi nii Hiina kui Kasahstani järelkontrollidega, tuvastamaks uusi võimalikke päritolupettusi.