Sporditarbed, spordivarustus e-spordipood:sportlik.ee

 

Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Foto: Freepik.com

Terviseminister Riina Sikkuti edastas avaliku vastuse seoses haridusekspertide, teadlaste ja lastevanemate jt pöördumisega, milles paluti riigilt selgemaid reegleid koolikeskkonnas nutiseadmete kasutamiseks.

Head laste tervise eest seisjad!

Tänan sisulise ning teaduspõhise pöördumise eest. Nõustun täiesti, et laste kasvav ülekaal ja vaimse tervise mured nõuavad muudatusi ka koolikeskkonnas, kus lapsed veedavad suure osa oma päevast. Nutiseadmete liigne kasutamine on uus terviserisk, millega tegelemiseks on vaja riigi poolt selge suund anda.

Haridus- ja teadusministeerium ning sotsiaalministeerium uuendavad koostöös määrust, mis seab nõuded ka kooli elu- ja õppekeskkonnale. Terviseministrina tegin ettepaneku sätestada selgelt, et järgmisest õppeaastast põhikoolilapsed õppetööväliselt nutiseadet koolis ei kasuta. Ehk siis tunnis saab keskenduda õpitavale ning vahetunnis suhelda ja liikuda ilma helendava ekraaniga segajata.

Kaasaegsed digitaalsed õppematerjalid aitavad teha koolikotti kergemaks, vähendada kodutööde parandamist ja võimaldavad iga õpilase tasemele või huvile vastavate ülesannete lahendamist. Ja muidugi tuleb õppida ka digioskusi, aga digi ei asenda kõike muud. Seda arvestades on lähikuudel kooskõlastusringile ehk avalikuks arutamiseks minevas määruses välja toodud, et õppetegevusi digikeskkonnas võiks kavandada nii, et just nooremad õpilased ei kasuta koolipäeva jooksul õppetöös digiseadmeid üle kahe tunni.

Praegu on koolidel võimalik põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse alusel enda kodukorras reguleerida nutiseadmete kasutamist. Mitmed koolid on seda võimalust kasutanud ning lubavad vaid õppeotstarbel või erandlikus olukorras isikliku nutiseadme kasutamist. Koolid ei pea ootama järgmise sügiseni ning saavad arutada enda jaoks sobivaid reegleid juba varem. Häid näiteid on Tallinnast Tõrvandini olemas.

Määrus ise ei muuda midagi. Seda tuleb igapäevaselt koolides rakendada. Mõnes koolis piisab elluviimiseks kokkuleppest, teises on igale lapsele tark telefonikott, kolmandas mõni teine lahendus. Juhendit ja praktikate jagamist on kahtlemata vaja. Aga eelkõige peame me, olgu lapsevanemana, õpetajana, koolijuhina, ministri või kodanikuna, mõistma, millised on nutiseadmete liigse kasutamise riskid ning andma ka eeskuju. Kuigi teadlikkuse tõstmine on avalikku arutelu jälgides kärpekoht, siis riske teadmata ei muutu ka käitumine.

Lugupidamisega

Riina Sikkut

terviseminister

Viimased uudised