Merevägi pidas varahommikul kinni Venemaale suundunud naftatankeri, laeval käivad uurimistoimingud
Avaldatud: 11 aprill, 2025Mereväe ülem kommodoor Ivo Värk andis teada, et tänase reede 11. aprilli varahommikul peeti Soome lahes kinni naftatanker Kiwala, mis liikus Venemaa poole. Uurimine pole seotud kriitilise infrastruktuuri kahjustamisega.
Pressikonverentsil andsid sündmusest ülevaate transpordiameti merendusteenistuse direktor Kristjan Truu, politsei- ja piirivalveameti piirivalve juht Veiko Kommusaar ja mereväe ülem kommodoor Ivo Värk, vahendab Delfi.
Tankeri sihtsadamaks oli Ust-Luga. Värk ütles, et tanker on suunatud Eesti territoriaalvetesse. Kinnipidamise eesmärk on kontrollida dokumente ja õiguslikku staatust. „Laev liikus meie majandusvööndis ja suunasime ta Eesti territoriaalvetesse selleks, et kontrollida seda lähemalt ja turvalisemas keskkonnas. Laeva kapten on siiamaani olnud koostööaldis,” lisas ta.
Värk lisas, et operatsiooni aktiivne faas algas öösel kell 3. Laev sisenes Eesti territoriaalvetesse pärast kella nelja.
„Laev on ankurdatud Muuga lahes. Kinnipidamine ja teostatavad uurimised pole kuidagi seotud kriitilise infrastruktuuri kahjustamisega,” ütles Värk ja lisas, et rutiinse kontrolli käigus oli alust kahtlustada, et laeval puudub lipuriik ja kindlustus.
Laeval on 24 inimest, kapten on pärit Hiinast.
Politsei- ja piirivalveamet (PPA) kasutas operatsiooni käigus ka helikopterit. Piirivalve juhi Veiko Kommusaare sõnul on laev osa varilaevastikust. „Saime eile oma mereväe kolleegidelt teate, et selline laev Eesti poole teel on ja meie abi võib vaja minna laeva kinnipidamisel ja toimingute julgestamisel. Meie poolt osalesid laevatoimingutes nii inimesed, kes julgestavad operatsioonide läbiviimist kui ka inimesed, kes kontrollivad inimeste dokumenti ja nende õigsust, kui inimesed meie vetesse satuvad,” ütles ta.
Laev on sanktsioneeritud Euroopa Liidu, Suurbritannia, Kanada ja Šveitsi poolt.
Tanker oli teel Indiast Sikka sadamast Venemaale Ust-Luga sadamasse ehk ilmselt lasti peal polnud, vahendab ERR.
„Laeval puudus lipuriik. Liputa laev. Sellised laevad tegelikult liigelda ei tohigi. Eesti rakendas aluse suhtes õigust seda laeva laeva kinni pidada kontrolliks,” selgitas Veiko Kommusaar.
Kinnipidamise käigus kontrollib transpordiamet laeva tehnilist olukorda ja kindlustust ning selle liikmete dokumente. Operatsiooni käigus kasutati ka helikopterit.
Laeva peal on 24 inimest. Laeva kapten on Hiinast ja on olnud Eesti ametivõimude teatel uurimisel kooistööaldis. Ülejäänud laeva meeskonna liikmed on ilmselt Myanmari kodanikud.
Laeva peetakse kinni senikaua kuni tehnilised puudused kõrvaldatakse.
Ukraina riikliku portaali WarSanctions andmetel on tegemist Vene varilaevastiku laevaga, mis tegeleb sanktsioneeritud Vene toornafta ja naftaasaaduste ekspordiga kolmandatesse riikidesse. Ukraina portaali andmetel on laeva omanikud ja haldajad pidevalt vahetunud, millega üritatakse vältida otseseid seoseid Venemaaga ja varjata tegelikke kasusaajaid.
Viimati sõitis laev Djibouti lipu all.
Laeva pikkus on 244 meetrit ja laius 42 meetrit. Kandevõime on 115 577 tonni.