Lidl: eestlased hindavad ube, lätlased lahustuvat, leedukad jahvatatud kohvi
Avaldatud: 19 september, 2025Balti riikide kohvitarbimise harjumused on üpris erinevad – eestlased on kõige enam kohviubade usku, Läti tarbija eelistab lahustuvat kohvi ning Leedus on menukaim jahvatatud kohv. Kuigi kohv on endiselt maailma üks enimtarbitud jooke, on see hinnakõikumiste tõttu hakanud mõjutama tarbimisharjumusi kõikjal – tasakaalu püütakse leida hinna ja kvaliteedi vahel.
„Selge on see, et kohvist ei loobuta, pigem vaadakse rohkem kampaaniate poole ning valitakse toodete hinna ja kvaliteedi tasakaalu. Ka kaubamärkide osas võidakse teha ümbermõtlemisi, usaldust kasvatavad aina rohkem omakaubamärgid,” ütles Lidli kommunikatsioonijuht Katrin Seppel.
Viimasel ajal palju meedias käsitletud maailmaturgude hinnakõikumised mõjutavad otseselt ka siinseid tarbijad, sõltumata sellest, missugust kohviliiki keegi eelistab. „Muutused on märkimisväärsed ja jõuavad paratamatult ka Eesti poodidesse. Õnneks on nii kasvatajad, tootjad kui edasimüüjad leidmas lahendusi, kuidas kõrget kvaliteeti endiselt taskukohase hinnaga pakkuda,” selgitab Seppel.
Euroopa ühe suurima jaeketina, kel on tugev omatoodete tootmise koostöövõrgustik, tegeleb Lidl aktiivselt sellega, et leida lahendusi, kuidas kvaliteetset, aromaatset ja nauditava maitsega kohvi pakkuda. „Hindade ohjas hoidmise puhul mängib rolli Lidli võimekus hankimisprotsessi ja tarneahelat efektiivistada ning ka omabrändide jõulisem tootearendus ja turundamine,” hindas Seppel.
Eestlased on Baltimaade suurimad kohviubade ostjad
Lidli statistika toob välja kolm peamist erinevust Balti riikide kohvimaitse eelistuste vahel. Eestis on populaarseimad kohvioad, mida nähakse kvaliteetse ja teadliku tarbimise sümbolina. Lätis kuulub selge eelistus lahustuvale kohvile, mida peetakse mugavaks ja kiireks igapäevaseks valikuks. Leedus armastatakse enim jahvatatud kohvi, mis on sealsetel tarbijatel tugevalt juurdunud igapäevaseks harjumuseks.
„Kui vaadata naaberriikide tarbimisharjumuste poole, näeme erinevusi aga ka sarnasusi – ent selge on see, et Balti riigid kuuluvad nn kohvi-Euroopasse, ehk et kohv on siin populaarsem kui näiteks tee. Eestlaste kohviubade eelistus näitab ka seda, et kohalik tarbija tahab saada mitmekesist maitset ja hindab väga kohvi päritolu ning kvaliteeti,” ütles Seppel.
Teise hinda mõjutava tegurina näevad eksperdid jätkusuutlikkust ja sellega seotud sertifikaatide teemat, mis paneb tootmisele ja kvaliteedile rangemaid nõudeid. Kolmanda aspektina nähakse lähiaastate kohvitrendide seas maitse- ja röstiinnovatsiooni, mis toob turule uusi tooteid ja laiendab sellega huvi ka erinevate valmistusviiside vastu.
Arabica või Robusta – mida tasub teada?
Maitse ja kasutus: Arabica uba lisab kohvimaitsesse pehmust, mahlakust ja maasikalis-puuviljast nooti, rohkem hapukust, aroomi ja nüansse. Robusta on tugevama keha ja kibedama mekiga, sisaldades rohkem kofeiini ning vähem magusaid toone.
Kus kasutada ja kumba eelistada: Kui soovid tugevamat maitset, näiteks just piimasemas latte kohvijoogis, võib robusta sobida selleks paremini – see aitab maitsetel rohkem esile tulla; kuum piim või muu lisand neutraliseerib osa Robusta kangusest. Robusta sobib tõeliselt tugeva maitsega espressoaustajale, mille ubade eripäraks on ilus kreemine kiht kohvijoogi pinnal. Arabica sobib neile, kes otsivad puuviljasust ja maitse nüansse. Robusta annab jõudu piimakohvidele ja sobib hästi lattedesse või cappuccinodesse. Paljud röstijad kombineerivad mõlemat, et pakkuda maitset, mis oleks korraga mitmekesine ja taskukohane.
Hinnad ja turutrendid: Arabica hind maailmaturul on stabiilselt kõrgem kui Robustal. See sunnib tootjaid otsima tasakaalu: segudesse lisatakse rohkem Robustat, et hindu hoida, samas robusta kvaliteeti on viimastel aastatel märgatavalt parandatud. Näiteks on turule tekkinud Fine Robusta standardid, mis nõuavad, et esimese sorteerimise defektid puuduksid ning sekundaarsed defektid oleksid minimaalsed.
Lidl Eesti asutati 2018. aastal ning 3. märtsil 2022 avas Lidl oma kaupluseketi Eestis. Hetkel on Lidlil 18 kauplust 8 linnas üle Eesti. 2025. aastal omistati Lidl Eestile kolmandat korda rahvusvaheliselt tunnustatud parima tööandja Top Employer tiitel. Rohkem infot: Lidl.ee ja LinkedIn.