Vaata, kes hääletasid automaksu poolt, kes vastu (kliki pildil)

Vaata, kes hääletasid automaksu poolt, kes vastu (kliki pildil)

Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Foto: Lennundusmuuseum

Täna ja homme on lennundushuvilistel pead kuklas, kui Tartu külje all Eesti Lennundusmuuseumi taevalaotuses näitavad vigurlendurid vaheldumisi Eesti õhuväe ja liitlaste õhuturbemissiooni hävitajatega pealtvaatajate rõõmuks oma võimekust.

Eesti Lennundusmuuseumi asutaja ja juht Mati Meos kinnitab, et nii põnevat õhushowd näeb Eestis ainult lennundusmuuseumis: „Kui meie õhuvägi tähistas 100. aastapäeva 2019. aastal, siis oli Ämaris oluliselt rikkalikum lennukipark ja õhuesitlused, kuid riiklikult korraldatud ettevõtmisega me ei konkureeri.”

Meos ei tee saladust, et eramuuseumi pidamine on keeruline, sest peab end ise ära majandama ja riigi tugi on ebavõrdne ja sümboolne: „Riik ei toeta meidvõrdväärselt riigi omanduses oleva samasuguse sihtasutusest muuseumiga. Näiteks võrreldes maanteemuuseumiga toetatakse meid 100 korda vähem. Sada korda! Ometi oleme tehnikamuuseumidest lennusadama järel vast teisel kohal.”

Lennumuuseumi kogus on 38 lennukit, viis helikopterit, NSV Liidu-aegne arsenal õhutõrjet ja tuhandele lähenev kogu mudeleid.

Lennundusmuuseumi asutamine tabas soodsat ajahetke – juhtivad sõjalennuväge arendavad riigid hakkasid lennumasinate põlvkonda samal ajal välja vahetama.

„Sattusime muuseumi asutamisega just sellesse momenti, kui põlvkonnad vahetusid nii idas kui läänes. Üks põlvkond püsib relvastuses nii 30-40 aastat. Järgmise põlvkonna tehnikat muuseumisse saada on üliraske,” ei hellita Meos üleliia lootust muuseumikogudesse hankida sõjalennukeid, mis veel järgmised aastakümned on aktiivses teenistuses.

Eesti Lennupäevi alates 2006. aastast korraldav Meos ütleb, et iga-aastaiseid lennupäevi korraldab ta selleks, et lennundusmuusemi üleval pidada ja kui ettevõtmine õnnestub annab see võimaluse eksonaatidessegi investeerida.

Tänavuste lennupäevade peaesinejad on Läti vigurlennugrupp Baltic Bees reaktiivlennukitel L39 ja Leedu vigurlennuäss Jurgis Kairys. Taevas näeb NATO õhuturbe Portugali hävituslennukeid F16, Eesti, Leedu ja Läti õhuväe lennumasinaid, reaktiivlennukeid, koptereid, kui transpordilennukeid. Kaasa teevad veel Eesti vigurlendur Jüri Kaljundi ja Keelutsooni tiibvarjurid.

Maapealses programmis näitavad rasketehnikat NATO Tapal baseeruva lahingugrupi Briti üksused, kes toovad lennupäevadele lahingutanki Challenger 2, jalaväe lahingumasina Warrior, mitmikraketiheitja MLRS ja liikursuurtüki Archer, mis on nende relvastusse kuulunud alla aasta. USA Võrumaal paiknevad üksused on esindatud jalaväe lahingumasinaga Bradley. Oma tehnika ja varustusega on kohal ka Tartumaa kaitseliitlased.

Lisaks on hulk erinevaid maapealseid atraktsioone ja etteasteid ning koostööpartnerite esitlusboksid.

Lennupäevade kohta saab rohkem teavet aadressilt https://www.lennundusmuuseum.ee/eesti-lennupaevad/ või https://www.facebook.com/events/1829002397948934

Viimased uudised