Vaata, kes hääletasid automaksu poolt, kes vastu (kliki pildil)

Vaata, kes hääletasid automaksu poolt, kes vastu (kliki pildil)

Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Leedu rannikul põhjustavad blokeeritud GPS-signaalid ja häiritud juhtimissüsteemid droonide allakukkumist või juhitamatuks muutumist. Kuigi kommertsdroonide lennud on Klaipėda sadamas täielikult keelatud, on Leedu relvajõudude andmetel GPS-signaali segamine seitsmekordselt suurenenud.

Saulius Balčiūnas, kes on droonidega professionaalselt lennanud seitse aastat ütles, et märkas aktiivsemaid GPS-häireid esmakordselt kaks nädalat tagasi võistlusel Nidas, Kura säärel asuvas kuurortlinnas, vahendab lrt.lt.

„Kuigi droonid varem õhus triivisid, jäi signaal alles ja kõik oli korras, kuid nüüd näeme lisaks palju tugevamale GPS-häirele ka juhtumeid, kus esineb ka häireid juhtimissignaalis. […] Kahel mu kolleegil on juba droonid alla kukkunud ja mitmel teisel on esinenud tõsist signaali kadu,” ütles Balčiūnas.

Droonipiloodid teatavad kõige hullematest häiretest ranniku lähedal ja Kura lahe ääres, mis on Venemaa Kaliningradi eksklaavi lähedal.

Kaliningrad on tugevalt militariseeritud Venemaa piirkond, mis asub Leedu ja Poola vahel. Analüütikute sõnul viib Venemaa piirkonnas sageli läbi elektroonilise sõjapidamise operatsioone, et häirida Lääne luuretegevust ja takistada NATO tegevust Balti piirkonnas.

Varem on asjatundjad öelnud, et GPS-i segamine toimub seetõttu, et Venemaa kasutab oma baaside kaitsmiseks elektroonilist sõjapidamist.

Need häired on pärast Venemaa 2022. aasta sissetungi Ukrainasse järk-järgult intensiivistunud. Leedu relvajõud on täheldanud, et GPS-i segamine toimub seitse korda sagedamini kui eelmisel 2024. aastal.

„See näib olevat langenud kokku Ukraina eduka operatsiooniga Venemaal – võib-olla said nad kogu maailma peale vihaseks ja üritavad kätte maksta,” ütles Balčiūnas.

Häired mõjutavad ka Klaipėda sadamat. Kuna aga meretransport kasutab ka teisi navigatsioonisüsteeme, jätkub laevade sadamasse sisenemine ja sealt lahkumine sujuvalt, ütlevad võimud.

„Alguses oli see Tauragėst, seejärel Kaunasest – tsoonid, kus navigatsioon ei tööta, laienevad,” ütles Nida õhupargi juht Bronius Zaronskis. „Meie, kes oleme vanemad, nagu mina, navigeerime kaartide abil, tõmbame jooni ja kasutame kompassi – me suudame kõikjale jõuda, pole probleeme. Noorematel on see raskem, nad pole sellega harjunud, aga võib-olla õpivad nad.”

Sõjaväe esindajate sõnul signaale mitte ainult ei segata, vaid ka võltsitakse. Nende sõnul on õhusõiduki või aluse asukoha määramiseks alternatiivseid viise, näiteks visuaalne navigatsioon. Ametnikud soovitavad kasutada mitut erinevat GPS-süsteemi ja täiendavaid navigatsioonivahendeid.

Viimased uudised