Läti pakub raskustes Air Balticu aktsiaid Eestile ja Leedule
Avaldatud: 18 juuni, 2025Läti valitsus otsustas suletud uste taga pakkuda naaberriikidele võimalust osta airBalticu aktsiaid, teatas Läti Televisioon 17. juunil.
Läti transpordiministeerium (SM) juhtis tähelepanu sellele, et airBalticu üldiseks strateegiliseks eesmärgiks on nüüd nimetatud kasumlikkus ja airBalticu lendude tagamine Riia lennujaamast.
SM teeb Leedule ja Eestile ametliku pakkumise liituda Lufthansaga airBalticusse investeerimisel enne IPO-d.
Balti partneritele pakutakse struktureeritud osalemismehhanismi, mis tugevdab piirkondlikku koostööd ja parandab IPO investeerimislugu, teatas SM.
Peaminister Evika Siliņa on veendunud, et see pakub huvi naaberriikidele. „Nende jaoks on oluline ka see, et nende lennujaam areneks. Me teame, et lennufirma, vedaja on see, mis toob kaasa olulise arengu. Ma austan Eesti ja Leedu peaministrite soovi mitte arutada neid küsimusi poliitiliselt, vaid jätta see kapitaliettevõtete otsustada.”
Kuigi huvi on olnud ka varem, on transpordiministeerium alles nüüd andnud rohelise tule pakkumise tegemiseks. Põhimõtteliselt on see sama, mis tehti Lufthansale. Täisväärtuslik strateegiline partner maksaks 14 miljonit eurot ja saaks 5–10% ettevõtte aktsiatest, olenevalt sellest, kuidas airBalticut börsile minnes hinnatakse.
AirBalticu juhatuse esimehe Andrejs Martinovsi sõnul oleks praegu – suvel – ideaalne aeg naaberriikidega suhtlemiseks. Juhatus usub, et sügis pärast edukat ja heade tulemustega suvehooaega oleks õige aeg börsile minna. Siiski tuleb hinnata turuolukorda – kas sügisel leidub ostjaid või on globaalsed sündmused aktsiaturgu raputanud. Alternatiiviks oleks kevad.
LETA teatel on eelmisest strateegilisest eesmärgist eemaldatud aspektid, mis on seotud ettevõtte strateegilise laienemisega väljaspool Lätit. Samal ajal säilitab ettevõte paindlikkuse, et ära kasutada ärivõimalusi teistel turgudel, näiteks arendada täisteenust pakkuvaid lennukite liisinguteenuseid, kuid see ei ole enam riiklikul tasandil strateegilise eesmärgina määratletud.
„See strateegiline eesmärk ei pane enam nii suurt rõhku innovatsioonile ja lugematutele sihtkohtadele. (..) See tähendab, et sihtkohtade laiendamisele rõhku ei panda. Tulevikus läheneme sellele hoolika ja hoolsa juhtimisega ning liigume realistlikumate eesmärkide poole. Samal ajal keskendume airBalticu mõjule Põhja regioonis ja Riias,” ütles peaminister Evika Siliņa valitsuse istungi järgsel pressikonverentsil.
Transpordiminister Atis Švinka märkis, et varasemad eesmärgid olid üldised – geograafiline laienemine baaside loomise kaudu uutes asukohtades ja uutes sihtkohtades. Nüüd on eesmärgiks konkurentsivõime, kasumlikkus ja isemajandamine.