Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Sel nädalal on toornafta maailmaturu hinnad seoses võimaliku Ukraina rahulepinguga langenud. Analüütikute sõnul on nafta globaalsed varud hetkel külluslikud ning kui ootamatut järsku nõudluse ei teki, jäävad hinnad stabiilseks ka lähiajal. 

Nafta maailmaturu hind reageeris kukkumisega teadetele, et USA erisaadik Steve Witkoff peaks järgmisel nädalal Moskvasse reisima ning Ukraina on väidetavalt nõustunud rahulepinguga, kus on vaja lahendada vaid mõned väiksemad detailid.

„Näeme, et maailmaturul on kütusehinnad seoses võimaliku Ukraina rahulepinguga langenud ja tõenäoliselt jõuavad hinnakorrektuurid varsti ka tanklasse. Reeglina tanklad toimib meie kütuse jaemüük 5-7 päevase tegevusvaruga, aga kindlasti see langus jõuab lähiajal jaehindadesse,” kommenteeris Circle K mootorikütuste müügidirektor Raimo Vahtrik.

Tema sõnul kallines nafta hind vahepeal uute USA sanktsioonide tõttu Venemaa naftahiidude Lukoili ja Rosnefti vastu, kuid lootus rahulepinguks ja sanktsioonide lõpetamiseks tähendab, et Venemaa nafta jõuaks taaskord paremini maailmaturule, mis mõjuks nafta hindadele pärssivalt.

„Sanktsioonid Lukoili ja Rosnefti vastu on piiranud mootorikütuste saadavust Euroopa piirkonnas, samuti on meie lähiriigis Soomes löögi all suure turuosaga Teboil. Keegi peab tühimiku tootega täitma ning nendest teguritest tingitud hinnatõus on viimastel nädalatel mõjutanud meie kütusehindu, kuid praegune maailmaturu hinnalangus jõuab kindlasti ka meile,” rääkis Vahtrik.

Vahtrik mainis, et selle aasta kütuseturgu iseloomustab volatiilsus ning iga USA presidendi Donald Trumpi väljaütlemine mõjutab turgu väga palju, mistõttu on hindadele iseloomulik sagedane üles-alla kõikumine. 

„Reeglina on see mõju lühiajaline, sest paari päeva jooksul on aru saada, kas Trump mõtles oma väljaütlemist tõsiselt. Aga kuna maailmas on umbes 25 arvestatavat nafta tootjariiki, siis on selge, et naftat kusagilt juurde ei tule ja see peab vastavalt oludele ümber jagunema. Kui kehestatakse sanktsioone Venemaale, siis ta kindlasti turu leiab, aga kui naftat tuleb vedada kaugemale ja pikemalt, mis tähendab vähem tankereid teistele, lisaks tajub tootja, et olukorrast saab kasu lõigata, siis kõik see peegeldub kütuse hinnas,” selgitas Vahtrik.

Nõudlust naftatoodetele võiks suurendada USA intressimäärade leevenemine või USA ja Venemaa suhete järsk halvenemine, kuid pikaajaliselt usuvad analüütikud lähiajaks siiski globaalset nafta ülepakkumist.

Viimased uudised