Vaata, kes hääletasid automaksu poolt, kes vastu (kliki pildil)

Vaata, kes hääletasid automaksu poolt, kes vastu (kliki pildil)

Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Reelika Laht. Foto: Tervisekassa

Alates 2024. aasta jaanuarist käivitus Tõrva vallas perearstiabi osutamisel uuendus: varasema  kolme perearsti asemel teenindab kõiki Tõrva valla nimistute patsiente Terviseagentuur OÜ. Projekti eesmärk on leida piirkonda asendusarstide asemele püsiv teenusepakkuja, kes teenindab kohalikke laiendatud meeskonnaga. Projekt kestab kolm aastat ehk kuni 2026. aasta lõpuni. Kui ettevõtmine osutub edukaks, siis jätkatakse uue teenusemudeli kasutamist Tõrva patsientidele perearstiabi osutamisel.

Reelika Laht, Tervisekassa perearstiabi teenuse spetsialist

Tulenevalt Tõrva perearstiabiteenuse muudatusest on patsientide liikumine olnud mõõdukas. Nimistus olevate inimeste arv on langenud paarisaja inimese võrra ehk 6% ja nimistut on vahetanud 9% inimestest. Nimistusse on juurde tulnud 3% patsiente. Samas on suurem liikumine ootuspärane, kui vahetub teenuseosutaja ja muutub teenuse korraldus.

Rahulolu paraneb ajapikku

Seoses perearstiabi korralduse muudatusega on Tervisekassa jaoks oluline teada, kuidas patsiendid on perearstiabiga rahule jäänud. Selleks küsitakse patsientidelt tagasisidet nende teenusekogemuse kohta. Küsimustik saadetakse hiljuti teenust saanud patsientidele meilile või lihtkirjana postkasti. Tervisekassa on teinud Tõrva patsientide seas kokku neli küsitlust ja viimase kahe küsitluse tulemused on näidanud patsientide rahulolu paranemist.

Tänavu jaanuaris saadeti välja 1101 küsimustikku detsembris perearstiteenust saanud inimestele. Küsimustikule vastas 24% inimestest ehk kokku tuli 266 vastust. Suur osa vastanutest (46%) olid 41–69-aastased ja 39% olid 70-aastased või vanemad. Ülejäänud vastajad olid nooremad.

2024. aasta lõpus oli viimase perearstikeskuse külastusega rahul enam kui pool vastajatest. Seejuures oli rahulolematuid 28%. Võrreldes 2023. aasta ja 2024. aasta esimese poolaastaga on rahulolematute arv vähenenud.Näiteks oli viimasele küsimustikule vastajate seas tõusnud perearstikeskuse soovitajate arv muudatuse eelse ajaga peaaegu samale tasemele.

62% vastajatest leidis, et koostöö perearstikeskuse töötajatega on olnud sujuv. See näitaja on sarnasel tasemel muudatuse eelse näitajaga.

Ooteaeg tekitab nurinat

Samas on 40% patsientidest väljendanud rahulolematust perearsti või pereõe vastuvõtule pääsemise ooteaja suhtes.Vastajate tagasisidest nähtub, et 43% sai vastuvõtule viie päeva jooksul. Samal päeval vastuvõtule saanute arv on viimase küsitlusega tõusnud 11% võrreldes varasemaga. 22% vastajatest väitis, et peab ootama kauem kui viis päeva, kuid nende hulka kuuluvad ka need patsiendid, kes soovivad tervisetõendit või muid mitte nii ajakriitilisi teenuseid. Samas on kauem kui viis päeva ootama pidanud patsientide arv aasta jooksul veidi langenud. Vaid 5% patsientidest väidab, et ei saanud vastuvõtule, kuigi oleks soovinud. Osad nendest patsientidest said abi kaugvastuvõtu teel.

Arsti vastuvõtule pääsemisel on oluline mõista, et iga tervismure ei vaja kohest sekkumist. Kergemate tervisehäirete korral tagatakse abi kuni viie tööpäeva jooksul. Seda, kui tõsine on patsiendi terviserike, otsustab tervishoiutöötaja.

Enam kui pooled küsitlusele vastanutest eelistavad perearstikeskusega esmalt suhelda telefoni teel või perearstikeskusesse kohale minnes. Kui 2023. aastal võttis 78% inimestest perearstikeskusega ühendust telefoni teel, siis 2024. aasta lõpuks oli see näitaja langenud 55%-le. Samal ajal on 10% võrra tõusnud nende inimeste osakaal, kes eelistavad kohale minna – neid on 53%. Samuti on digiteenindusplatvormi kasutajate hulk tõusnud 21%-le (kasv 15%).

Küsitluse tulemustest näeme, et patsiendid ei saa kõnekeskuse vahendusel oma perearstikeskust alati kätte. 47% vastajatest on rahulolematud kõnekeskuse teenusega, samas on aktiivseid soovitajaid 32%. Samal või järgmisel päeval helistab tervishoiutöötaja tagasi enam kui pooltele helistajatest. Terviseagentuur on teinud mitu töökorralduse muudatust, et kõnekeskuse kättesaadavust veelgi parandada.

Ligi 60% küsitlusele vastanutest ei kasuta internetti ja seetõttu ka Eelvisiidi lahendust. Samas on suurenenud nende inimeste rahulolu, kes kasutavad  perearstikeskusega suhtlemiseks Eelvisiidi lahendust.

Terviseagentuuri kommentaar: Igapäevases töös kogeme tervishoiutöötajate ja patsientide vahelist head koostööd 

Kärt Kukk. Foto: Laura Nestor

Kärt Kukk, Terviseagentuuri Tõrva pilootprojekti teenusejuht

Mõistame, et muutused teenuseosutajas ja harjumuspärases töökorralduses võivad patsientidele olla keerulised. Siiski näeme, et meie pilootprojekti esimese aasta jooksul on patsiendid üha enam kohanenud uue töökorraldusega perearstikeskuses. Viimaste rahuloluküsitluste tulemused näitavad, et enamik näitajaid on tõusnud pilootprojekti eelsele tasemele, kinnitades, et meie pingutused on kandnud vilja.

Igapäevases töös kogeme tervishoiutöötajate ja patsientide vahelist head koostööd. Kui varem pakkusid teenuseid kolm erinevat teenuseosutajat, siis nüüd oleme loonud Tõrvasse motiveeritud ja kvaliteetse meeskonna, mis teenindab kolme nimistut ühtselt. Lisaks pereõdedele, arstidele ja registraatoritele kuuluvad meie meeskonda ka füsioterapeudid ja ämmaemandad.

Oleme pööranud suurt tähelepanu ennetusele ning käivitanud erinevad raviteekonnad. Pakume Tõrva elanikele ka mitmeid lisateenuseid, et võimalikult palju vajalikku abi oleks kättesaadav kodukohas. Nende hulka kuuluvad krüoteraapia, müofunktsionaalne teraapia, füsioteraapia nii lastele kui täiskasvanutele ning Dermtesti kaudu sünnimärkide hindamine.

Jätkame tihedat koostööd Tervisekassa, Tõrva valla ja patsientidega, et muuta meie teenuseid veelgi paremaks ja meelepärasemaks.

Viimased uudised