Kasiinoreklaamid: mis on lubatud ja mis on vastutustundlik?
Avaldatud: 17 aprill, 2025Me oleme jõudnud siiamaale, kus kasiino reklaamid on sõna otseses mõttes igal nurgal. Bussipeatused, tänavaposterid, maja seinad ja isegi ürituste sponsorid – kõik see tekitab tunde, et sa ei saa enam kodust väljagi astuda, ilma et mõni kasiino kampaania sulle vastu vaataks. Küsimus pole aga ainult maitses või reklaamieetikas, vaid selles, kas see on vastutustundlik viis sellise tundliku teema turundamiseks.
Kasiinod kuuluvad nende valdkondade hulka, kus turundus võiks olla mõtestatud ja suunatud inimestele, kes ise on huvilised, mitte juhuslikele möödujatele. Just seetõttu on ka põhjust kriitiliselt vaadata, et mis vahe on push- ja pull-tüüpi turundusel.
Kui push-turundus tungib tänavapilti
Välireklaam on reklaamivorm, mida inimene ise ei otsi. Paratamatult see lihtsalt ilmub sulle silme ette keset tänavat, bussipeatuses, maja seintel või kus iganes. Sa ei kliki seda ega küsi seda, aga ta on seal olemas. Ja kui see puudutab tundlikku teemat nagu hasartmängud, siis võib selle mõju olla suurem, kui esialgu tundub.
Kasiino pole lihtsalt lõbus meelelahutus nagu kinos käimine või bowlingu mängimine. Siin on mängus päris raha, sõltuvusriskid ja tugev psühholoogiline mõju. Kui sellised sõnumid jõuavad ka nendeni, kes pole üldse huvilised, ei saa seda pidada vastutustundlikuks lähenemiseks. Välireklaam võib kõnetada inimest täiesti valel hetkel ning just selles peitubki selle vormi suurim probleem.
Pull-turundus, ehk sisuga jõuad õigete inimesteni
Teine lähenemine on „pull marketing” ehk sisu kaudu nähtav olemine neile, kes ise infot otsivad. Just siin tulevad mängu kasiinode võrdluslehed, kasiino kampaaniad ja mängijatele suunatud blogipostitused. Kui inimene googeldab teadlikult parimaid pakkumisi või uusi hasartmängulehti, on tegemist huvitatud sihtgrupiga, mitte juhusliku pilguga tänaval.
Selline lähenemine võimaldab pakkuda lisaväärtust – olgu selleks selgitused tingimuste kohta, praktilised nõuanded või aus võrdlus. Näiteks selles kasiino boonuste artiklis käsitletakse põhjalikult, millised boonused on mängijale reaalselt kasulikud ja milliseid tuleks pigem vältida.
Lisaks aitab sisuline lähenemine ka tarbijal teha teadlikumaid valikuid, vähendades võimalust, kus mängima satutakse pelgalt emotsiooni või hetke ajel. Mitte kõik reklaam ei pea olema silmatorkav ja vali, vaid mõnikord töötab paremini see, kui inimene tuleb ise info juurde.
Uued kasiinod suruvad turunduses rohkem peale
Isegi kui rääkida ainult sisuturundusest ja võrdluslehtedest, on selgelt näha, et uued kasiinod on turunduses palju näljasemad. Nad soovivad kiiresti silma paista ning seetõttu võib neid märgata Google’i otsingutulemustes, sotsiaalmeedias ja erinevates reklaamvõrkudes märksa aktiivsemalt kui juba tuntuid tegijaid. Kasutatakse suuremaid lubadusi, nagu „100 tasuta spinni“ või „mängi ilma sissemakseta“, mis võivad mõjuda ahvatlevalt neile, kes juba otsivad uut mängukohta, aga ka liigselt impulsiivsetena neile, kes ehk pole veel valmis kaalutletud otsust tegema.
Kuna uue kasiino turule sisenemine käib enamasti tugeva reklaamirõhuga, on oluline, et tarbijal oleks võimalus eristada sisulisi pakkumisi pelgalt klikkide püüdmisest. Sellisteks olukordadeks pakuvad abi uute kasiinode võrdlusportaalid, nagu näiteks www.uued-kasiinod.ee, kust saab ülevaate uuematest tegutsevatest platvormidest koos kampaaniate ja põhiinfoga, aidates teha informeerituma valiku.
Vastutus ja valikuvabadus peavad käima käsikäes
Hasartmängud ei kao ühiskonnast kuhugi, kuid see ei tähenda, et neid tuleks igas suunas peale suruda. Kui inimene otsib ise infot ja satub näiteks artiklile, mis käsitleb seda, kuidas valida õige mängukoht Eestis lubatud online kasiinodest, on see tema teadlik valik. Tänavareklaami puhul sellist võimalust ei ole – see on silmade ees, kas tahad seda näha või mitte.
Kuigi seadus lubab hasartmängude välireklaami teatud tingimustel, jääb eetiline küsimus siiski õhku: kas lihtsalt lubamine on ka vastutustundlik? Avalik ruum peaks olema tasakaalus, mitte muutuma ühe valdkonna reklaamitahvliks. Vastutustundlik turundus tähendab oskust arvestada ka nendega, kes ei küsi. Just seetõttu vajavad tänavapildis olevad kasiinoreklaamid senisest kriitilisemat ja läbimõeldumat lähenemist.