Kas jõulukingid kaovad? Eesti juhib Baltikumi loobujate edetabelit
Avaldatud: 28 november, 2025SmartPosti tellitud värske Baltikumi-ülene tarbijauuring näitab, et eestlaste jõuluostukäitumine eristub naabritest mitme üllatava nüansiga. Kuigi Eestis jälgitakse väga aktiivselt jõulueelseid allahindlusi, on just eestlased need, kes kipuvad jõulukingitustest naabritest sagedamini üldse loobuma. Iga kuues jätab kingid ostmata.
Uuringu järgi ootab jõulukinkide ostmiseks allahindlusi Eestis 11% inimestest, mida on oluliselt enam kui Lätis ja Leedus, kus sama näitaja püsib 7% juures. Huvitaval kombel on lõunanaabrite sooduspakkumiste jälgimises kõige aktiivsemad Vilniuse ja Riia elanikud, samas kui Tallinnas jäädakse allahindluste ootuses tagasihoidlikumaks kui väljaspool pealinna.
Eestis ja Leedus mängib rolli ka sissetulekutase: just kõrgema sissetulekuga inimesed ootavad sooduskampaaniaid isegi enam kui keskmise sissetulekuga vastajad. Eelnev viitab, et vaatamata Eesti üldisele hinnatundlikkusele ei ole sooduspakkumiste mõju pealinnas nii tugev kui teistes Balti pealinnades.
Samas toob uuring välja ka jõulukinkidest loobumise trendi. 15% eestlastest ütleb, et nad ei tee üldse jõulukinke. See on Baltikumi kõrgeim näitaja, ületades Lätit (11%) ja Leedut (7%).
Kui ostud jäetakse viimasele hetkele, on eestlased taas esirinnas. Viimase nädala jooksul enne jõule teeb jõuluoste Eestis 9% vastanutest, Lätis 8% ja Leedus 7%. See tähendab, et kuigi suur osa Eesti inimesi jälgib varakult sooduskampaaniaid, leiab hulk ostmistest siiski aset vahetult enne pühi.
SmartPosti Baltikumi kliendikogemuse juht Triinu Luidalepp rõhutab, et kuigi osa inimesi loobub jõulukinkidest sootuks, tasub neil, kes siiski soovivad kinke e-poodidest tellida või kinke pakiautomaadist teele panna, oma ostud ja saatmised hoolikalt läbi mõelda.
„Hinnad ja ostuotsused võivad küll kõikuda, aga detsembrikuine ajasurve kordub igal aastal. Praeguse statistika põhjal on näha, kuidas kodumaiste e-poodide müügimahud on silmnähtavalt kasvanud. Varakult tehtud ostud ja õigeaegselt teele pandud pakid aitavad vältida tarbetut stressi ning tagavad, et ka kõige oodatumad kingid jõuavad aegsasti kohale,” sõnas Luidalepp.
SmartPosti tellitud tarbijauuring viidi läbi oktoobrikuus ja selles osales 751 Eesti, 736 Läti ja 730 Leedu elanikku.









