IT-sektori töötajaid oodatakse kutsekooli: spetsialistide puuduse leevendamiseks peab õpe muutuma elulähedasemaks
Avaldatud: 30 mai, 2025Eesti info- ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) valdkonna töötajate hulk peab prognooside kohaselt 2027. aastaks kerkima 40 200 spetsialistini, kuid järelkasvu napib – viimastel aastatel on IKT erialadel lõpetanud kuni 1300 õppijat aastas ning kutsehariduses katkestab õpingud ligi viiendik õppuritest, samas kui vajadus spetsialistide järgi on märkimisväärselt suurem. Haridus- ja Noorteameti IT Akadeemia poolt algatatud „KooliToodiKoodi” kampaaniaga kutsutakse nüüd valdkonnas tegutsevaid praktikuid kutsekooli, et sütitada noori sektoris päriselt tööle asuma, muuta õpe elulähedasemaks ja anda noortele aimu tööst IKT valdkonnas.
Tööjõuvajaduse seire- ja prognoosisüsteemi OSKA raporti järgi on suur puudus arendajatest ja andmeanalüütikutest ning neid napib nii tehnoloogiaettevõtetes kui ka muudes valdkondades. Ühest küljest takistab inimeste tööturule jõudmist majanduslik ebastabiilsus ja kohati piiratud võimalused, teisalt on IKT õppe eripäraks võrreldes teiste valdkondadega suurem katkestajate osakaal.
Haridus- ja Noorteametis IT Akadeemia kutsehariduse arendusjuht Siret Dreyersdorff tõdes, et Eesti on digiriigina maailmas heaks eeskujuks, kuid selle tiitli hoidmine nõuab järjepidevat spetsialistide järelkasvu. „Kiiresti muutuva valdkonna vajaduste ja tulevikutrendidega kaasas püsimine eeldab kõigi osapoolte tõhusat koostööd,” lausus ta. „Peame tegelema katkestajate osakaalu vähendamise ja ümberõppe võimaluste suurendamisega.”
„Samuti peame juba täna mõtlema nendele tulevikuametitele, mida dikteerib näiteks tehisintellekti läbimurre või vajadused küberturvalisuse tagamiseks. Seetõttu ongi valdkonna töötajate kaasamine tööturu ootustele vastava järelkasvu tagamiseks ülioluline. Noored vajavad päriselulist kogemuslugu ja innustamist, et edukalt valdkonda siseneda,” selgitas Dreyersdorff.
Ka statistikaameti möödunud suve tööturu kiirstatistika tulemused näitasid, et programmeerimise valdkonnas töötavate 20–29-aastaste noorte arv on juba vähenenud enam kui tuhande võrra – kui 2022. aasta juunis oli neid 6130, siis 2023. aasta juunis 5070.
Praktikud kutsekooli
Dreyersdorff tõi välja, et olukorda parandaks praktikute kaasamine kutseõppesse, et noored saaksid juba õpingute ajal endale teadvustada, milliseid oskuseid tööandjad alustavalt töötajalt ootavad ja millised karjäärivõimalused neile pärast lõpetamist avanevad. Peale selle võib ettevõtte praktik koolist leida potentsiaalse tulevase kolleegi.
Inspireerivate praktikute leidmiseks kutsus IT Akadeemia ellu „KooliToodiKoodi” kampaania, millega julgustatakse igapäevaselt IKT-valdkonnas töötavaid inimesi tulema kutseõppuritele inspiratsiooniloenguid pidama või asuma õppetööd läbi viima osalise koormusega.
Põhitööna arendajana töötav ja osalise koormusega Tallinna Polütehnikumis programmeerimist õpetav Krister Viirsaar märkis, et õpilaste huvi võib äratada juba pelgalt vahetu kogemuse jagamine. „Ei ole vaja olla pedagoog, et õpilastele väärtust pakkuda, piisab vaid valmisolekust rääkida oma tööst ja juba see võib neile väga motiveeriv olla,” tõi ta välja.
Viirsaar usub, et kui IKT-sektori tööandjad panustavad kutseõppesse senisest rohkem, näiteks lubades oma töötajatel osakoormusega õpetada või kutsekoolidega koostööd teha, aitab see otseselt kaasa valdkonna järelkasvu suurendamisele.
„Julgen senise õpetamise kogemuse põhjal väita, et noore jaoks on koolitunnis õpiku sirvimine üks asi, aga inimese kuulamine, kes valdkonnas päriselt töötab, hoopis teine,” sõnas ta. „Praktiku kogemus aitab neil paremini mõista, mida see töö endast tegelikult kujutab, millele õpingutes tähelepanu pöörata ja mida paljud praegused spetsialistid ise tagantjärele oleks tahtnud varem teada.”
Kampaania raames on end võimalik inspiratsioonikõneleja või õppetöö läbiviijana üles anda täites vormi Haridus- ja Noorteameti veebilehel.
Kampaania viiakse ellu Euroopa Sotsiaalfondi programmi „IT akadeemia ja inseneriakadeemia arendamine kutse-, üld- ja huvihariduses” kaasrahastusel.