Sporditarbed, spordivarustus e-spordipood:sportlik.ee

 

Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

„Minu autoga seda ei juhtu!” arvab enamik Eesti autojuhte enesekindlalt ja jätab oma neljarattalise sõbra rahulikult 15-20 külmakraadi kätte. Tõehetk saabub kiirel hommikul, kui selgub, et sõber kannatab tugevate külmatüsistuste käes või ei ilmuta üldse elumärke. Mida teha, et auto ka käreda pakasega eluvaimu sisse võtaks?

Kurja juured – aku või diiselmootor

Peamised diagnoosid, millega Gjensidige sõidukikindlustuse tootejuhi Marko Privoi sõnul nende poole pöördutakse, on aastast aastasse samad – tühi aku, diiselmootorite eelsüüteküünlad ja külmunud kütus. „Talve külmaperioodidel mitmekordistuvad alati meie autoabi väljakutsed. Enamasti on vea põhjustajaks vana ja nõrk aku, mis ei suuda suurema külmaga piisavalt voolu anda,” märgib Privoi ja lisab, et enamik kannatajaid on siiski üle 7 aasta vana ja diiselmootoriga sõidukid.

Paraku ei pruugi krõbekülmal hommikul õigeks kellaajaks tööpostile aidata ka kaskoga kaasnev autoabi. Kuna abivajajaid on rohkem, läheb ka abistajate reageerimisaeg tavapärasest pikemaks. Vaatamata pingutustele ei ole autoabiettevõtetel päevapealt kümneid abikäsi kusagilt võtta.

Kuidas siis ikkagi külmadel hommikutel probleemideta hakkama saada ja turvaliselt sihtkohta jõuda? Toome välja Gjensidige kindlustuse poolt autoabidelt kogutud 3 ohukohta ja soovitust.

  1. Korras akut kardab isegi külm

Enne käivitamist lülita välja kõik seadmed, soojendused, puhurid ja helisüsteem. Diiselmootori puhul pane silindrite soojendamiseks süüde sisse, oota eelsüüteküünalde märgutule kustumist ja võta süüde välja. Tee seda mitu korda. Starterit käivitades ära lase sel “kerida” rohkem kui 10 sekundit. Kui mootor ei käivitu, oota paar minutit ja proovi uuesti.

Kui mootor ka mitmendal korral eluvaimu sisse ei võta, tuleb kutsuda autoabi või kasutada mootori käivitamiseks spetsiaalset akupanka. Peale seda tasub läbi käia mõnest poest, kus saab kontrollida aku seisukorda ja vajadusel uue osta. Sõbra uuemalt autolt tasub juhtmetega „särtsu” võtta ainult juhul, kui teate täpselt, kuidas seda teha. Õigeid võtteid saab kontrollida hooldusraamatust. Valed töövõtted võivad uutele tundlike elektriseadmetega autodele kõvasti kahju teha.

Kuidas akust tekkivaid muresid vältida? Kõige kergem on enne igat talve kontrollida aku tervist hoolduses või autopoes. Paraku võib väga külmal ajal lühikesi vahemaid sõites ka muidu terve aku probleeme tekitada. Seega tasuks suure külmaga korra nädalas vähemalt 100 km pikkune sõit ette võtta.

Kõige kindlam soovitus – lase akut kontrollida vähemalt korra aastas ja vajadusel vaheta aku lihtsalt välja.

  1. Jää sisse kraabitud piiluaukudest ei piisa

Kes võiks ausalt tunnistada, et ei ole jäätunud klaasidega kordagi sõitu alustanud? Kiirustades esiklaasile kraabitud “laskeavast“ sõiduteed piiludes paneme tegelikult kordades suuremasse ohtu ennast ja teisi. Hoovist väljudes võib nähtavus tunduda piisav, kuid tänaval on olukord hoopis ohtlikum.

Seestpoolt härmas klaaside vastu ei aita muu, kui soe õhk ja kannatlik ootamine. Kasuta seda aega auto väljastpoolt puhastamiseks. Lülita sisse ka tagaklaasi soojendus, millega osadel autodel soojenevad ka küljepeeglid.

Mida teha, et aknad seest ei külmuks? Selleks tuleb hoida niiskus salongist eemal. Peamiselt toome niiskuse salongi jalgadega, seega oleks tekstiilist porivaipu hea aegajalt kuivatada, näiteks hoida autot vahel kuivas kaubanduskeskuse garaažis. Talvel tasuks kasutada kummist porimatte mida on lihtne tühjaks valada. Kasu on ka auto õhutamisest enne sõidu lõppu, sest salongis olev soe õhk tekitab jahtumisel kondentsi. Aitab ka lihtne ja soodne salongi niiskusekoguja.

  1. Käsipiduri külmumist saab ennetada

Juhtub olukordi, kus mootor käivitub kenasti, kuid sõitu alustades ei taha auto liikuda või liigub tavapärasest aeglasemalt. Ilmselt põhjustab seda külmunud käsipidur. Mida siis teha? Proovi autot käikudega edasi-tagasi liigutada, mõnikord piisab vaid väikesest nõksust.

Siiski ei maksa ka pärast liikuma saamist liiga pikalt sõita, kuna pole lõpuni selge, kas piduriklotsid on ikka päriselt lahti tulnud. Kiireim lahendus on paluda kõrvaltvaatajal öelda, kas rattad sõites liiguvad või lohisevad. Kui kedagi läheduses pole, tasub pärast 100 meetri sõitmist velge katsuda – soe velg tähendab, et ilmselt on pidurid ikka veel kinni.

Mida teha, et käsipidur ei külmuks? Manuaaliga autol võib käsipiduri asemel kasutada esimest käiku ja automaatkasti korral P-asendit (parkimine). Suurema turvalisuse jaoks tasuks kallakul parkides manuaali puhul kasutada ka tõkiskingi ja parkides keerata esirattad äärekivi suunas. Kasu on ka sellest kui käsipidurit „mitte liiga kõvasti peale tõmmata”. Kui mure kestab, tuleks pöörduda remonditöökotta.

Viimased uudised