Vaata, kes hääletasid automaksu poolt, kes vastu (kliki pildil)

Vaata, kes hääletasid automaksu poolt, kes vastu (kliki pildil)

Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Allikas: gpsjam

Seoses enam kui poolteist aastat kestnud globaalse satelliitnavigatsiooni (GNSS/GPS) süsteemide häiretega Eesti ja lähiriikide õhuruumides saatsid Rahvusvaheline Telekommunikatsiooni Liit (ITU) koostöös Rahvusvahelise Mereorganisatsiooni (IMO) ja Rahvusvahelise Tsiviillennunduse Organisatsiooniga (ICAO) ÜRO peasekretärile António Guterresele kirja, milles juhitakse ÜRO tähelepanu GPS-häirete kasvule ja sellest lähtuvate negatiivsete mõjude suurenemisele telekommunikatsiooni, merenduse ja lennunduse sektoris.

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) ja Välisministeerium on Venemaa Föderatsiooni Leningradi oblastist Eesti õhuruumi kanduvate GPS-häiretega seoses järjepidevalt pöördunud Venemaa Föderatsiooni pädevate asutuste poole. Kuivõrd see ei andnud tulemust, tegi TTJA koos Läti ja Leedu kolleegidega ühispöördumise ÜRO telekommunikatsiooniorganisatsiooni ITU poole, mille liige on ka Venemaa Föderatsioon. Juhtimaks tähelepanu GNSS-häirete mõjule tsiviillennunduses, on ka Kliimaministeerium esitanud valdkonna rahvusvahelistesse organisatsioonidesse sarnased teematõstatused.

ITU põhikirja artikkel 45 alusel ei tohi ükski liikmesriik naaberriikidele raadiohäireid põhjustada ning peaks kasutusele võtma meetmed häirete likvideerimiseks. Balti riikide ühispöördumisele tuli ITU poolt tugev toetus ja GPS-häirete tekitamine Venemaa Föderatsiooni poolt mõisteti hukka ning koostöös Rahvusvahelise Mereorganisatsiooni (IMO) ja Rahvusvahelise Tsiviillennunduse Organisatsiooniga (ICAO) saadeti ühispöördumine ÜRO peasekretärile António Guterresele.

Satelliitnavigatsiooni häirimine Venemaa poolt külvab segadust ja mõjutab tsiviillennundust.

TTJA on täheldanud GPS-häirete kasvu alates 2023. aasta juunist. Sellised häired on tuvastatavad kõrgemal Eesti õhuruumis, alates kõrgusest 5000 jalga, ning võivad mõjutada Eesti õhuruumis lendavate lennukite asukohatäpsust. 2024. aastal lisandusid teated ka Soome lahelt, kus laevadel esines häireid GPS-ga. Segaja mõju saab likvideerida üksnes selle välja lülitamisega ning üle piiri seda mõju tehniliste vahenditega neutraliseerida ei ole võimalik.

Tänaseks on häirete mõju endiselt olemas, kuid need esinevad põhiliselt Eesti õhuruumis teatud lennukõrgustel. Maa peal ei ole häirete mõju igapäevases kasutuses olevate navigeerimisseadmetega, näiteks mobiiltelefonide või autode navigatsiooniseadmetega tunda. Häirete mõju võib olla drooni lennutades tuntav ka idapiiri äärsetel aladel, mujal kesk- ja lääne-Eestis pigem mitte.

2024. aastal jõudis TTJA raadiosageduste järelevalveni 307 häireteadet, millele lisanduvad teavitamata häired. Ametlikest teadetest 85% (261 teadet) olid seotud GPS-süsteemidega.

Viimased uudised