Euroopa Komisjon määras moetootjatele Gucci, Chloé ja Loewe kokku üle 157 miljoni euro suuruse trahvi
Avaldatud: 14 oktoober, 2025Euroopa Komisjon trahvib moeettevõtteid Gucci, Chloé ja Loewe edasimüügihindade kindlaksmääramise eest, kuna selline tegevus on vastuolus ELi konkurentsieeskirjadega.
Komisjoni uurimine näitas, et kolm äriühingut piirasid nii internetis kui ka tavapoodides oma jaemüüjatest koostööpartnerite võimalusi kehtestada Gucci, Chloé ja Loewe toodetele vabalt jaemüügihindu. Hindade kindlaksmääramine on konkurentsivastane, kuna tarbijate jaoks tõstab see hinda ja vähendab valikuvõimalusi.
Kõik kolm äriühingut tegid uurimisel komisjoniga koostööd, mistõttu on lõplik trahvisumma algsest väiksem, kuid siiski üle 157 miljoni euro.
Rikkumise sisu
Gucci, Chloé ja Loewe on moeettevõtted, mille peakorter asub vastavalt Itaalias, Prantsusmaal ja Hispaanias. Nad kõik tegelevad tipptasemel moetoodete, sealhulgas rõivaste, nahktoodete ja mitmesuguste aksessuaaride disainimise, tootmise ja turustamisega.
Komisjoni uurimine näitas, et kõik kolm moeettevõtet praktiseerisid edasimüügihindade kindlaksmääramist. Nad piirasid nii oma interneti- kui ka tavapoodide jaemüüjate – kes on sõltumatud edasimüüjad – võimalusi kehtestada jaehindu Gucci, Chloé ja Loewe disainitavatele ja müüdavatele toodetele, nagu rõivad, nahktooted, jalatsid ja moeaksessuaarid. Rikkumised hõlmasid peaaegu kõiki tooteid ja kogu Euroopa Majanduspiirkonna (EMP) territooriumi.
Eelkõige sekkusid kolm moeettevõtet jaemüüjate kaubandusstrateegiatesse, kehtestades neile piiranguid seoses soovituslike jaehindade, maksimaalsete allahindlusmäärade ja kindlate müügiperioodidega. Teatavatel juhtudel ja ajutiselt keelasid nad jaemüüjatel ka allahindlusi pakkuda. Gucci, Chloé ja Loewe püüdsid panna oma jaemüüjad kohaldama samu hindu ja müügitingimusi, mida nad kohaldasid oma otsemüügikanalites. Jaemüüjad üldiselt järgisid äriühingute hinnapoliitikat kas algusest peale või pärast seda, kui neilt seda nõuti.
Gucci, Chloé ja Loewe selline konkurentsivastane tegevus jättis jaemüüjad ilma oma hinnasõltumatusest ja piiras konkurentsi. Samal ajal püüdsid Gucci, Chloé ja Loewe kaitsta oma müügikanaleid jaemüüjate konkurentsi eest.
Lisaks kehtestas Gucci internetimüügi piirangud konkreetsele tootesarjale, paludes oma jaemüüjatel lõpetada toote müük internetis. Gucci jaemüüjad järgisid neid juhiseid.
Täna teatavaks tehtud otsuses jõutakse järeldusele, et kõigi kolme juhtumi puhul kujutab konkurentsivastane tegevus endast kokkulepet või muud piiravat äritava, mis võib mõjutada kaubandust ning takistada või piirata konkurentsi ühtsel turul (Euroopa Liidu toimimise lepingu artikkel 101 ja EMP lepingu artikkel 53).
Kolm moefirmat tegutsesid üksteisest sõltumatult. Kolme juhtumi kestus siiski kattub ja paljud jaemüüjad müüvad kõigi kolme disaineri tooteid. Kõik kolm otsust puudutavad moetööstuse tippettevõtteid ja saadavad kogu sektorile tugeva hoiatava signaali edasimüügihindade kindlaksmääramise eest nii internetimüügis kui ka traditsioonilistes kauplustes. Selline konkurentsivastane tegevus tõstab hindu ja vähendab tarbijate valikuvõimalusi.
Trahvid
Äriühingutele määratud trahvid on järgmised:
Ettevõte | Vähendamine koostöö eest | Trahv (pärast vähendamist) |
Gucci | 50% | 119 674 000 eurot |
Chloé | 15% | 19 690 000 eurot |
Loewe | 50% | 18 009 000 eurot |