Vaata, kes hääletasid automaksu poolt, kes vastu (kliki pildil)

Vaata, kes hääletasid automaksu poolt, kes vastu (kliki pildil)

Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Euroopa Komisjoni hoone Brüsselis.

Euroopa Komisjon tegi ettepaneku põhjalikult uuendada ELi liiklusohutuse ja sõidukite registreerimise eeskirju.

Uutes eeskirjades võetakse arvesse elektrisõidukite suurenevat osakaalu ja kohandutakse kujunemisjärgus tehnoloogiatega. Kasutusele võetakse tõhustatud kontrollid, sealhulgas elektrisõidukite ja täiustatud juhiabisüsteemide korralised tehnoülevaatused, vanemate sõiduautode ja kaubikute iga-aastane ülevaatus ning heitgaaside täiustatud katsemeetodid suure heitega sõidukite tuvastamiseks, et vähendada peenosakeste õhusaastet.

Kestliku transpordi ja turismi volinik Apostolos Tzitzikostas: „EL on kindlalt pühendunud eesmärgile vähendada 2030. aastaks liiklussurmade ja raskete vigastuste arvu 50% võrra. Tänane algatus on suur samm edasi, et muuta meie teed ohutumaks, õhk puhtamaks ja kodanike elu lihtsamaks. Tehnoülevaatuseeskirjade ajakohastamisega kasutame ära uusima tehnoloogia võimalusi, tugevdame täitemeetmeid ja tagame, et need käiksid ühte jalga liikuvuse muutuva tegelikkusega.”

Lisaks tegi komisjon ettepaneku võtta kasutusele sõidukite digitaalsed registreerimis- ja perioodilise ülevaatuse tõendid, lihtsustada piiriülest andmete jagamist ja kaitsta kodanikke selliste pettuste eest nagu läbisõidumõõdiku rikkumine. Samuti muudetakse korrapärased tehnoülevaatused lihtsamaks nende jaoks, kes elavad ajutiselt teises ELi liikmesriigis.

Ettepanekud aitavad aastatel 2026–2050 hinnanguliselt säästa ligikaudu 7000 inimelu ja hoida ära 65 000 rasket vigastust.

Komisjon teeb ettepaneku vaadata läbi kolm direktiivi. Need käsitlevad sõidukite korralist tehnoülevaatust, sõidukite registreerimisdokumente ja ärilisel otstarbel kasutatavate sõidukite tehnokontrolli.

Ohtlike ja vananevate sõidukitega seotud probleemid

Liiklusohutuse ja registreerimise eeskirju ajakohastati viimati 2014. aastal ning need tuleb viia kooskõlla tehnoloogia arenguga, nagu juhiabisüsteemid ja elektrisõidukite kasvav osakaal teedel. Lisaks põhjustavad väga saastavad ja mürarikkad sõidukid, kuigi neid on suhteliselt vähe, ebaproportsionaalselt suure osa kahjulikest heitkogustest. Praegu kehtivad õigusnormid aga ei käsitle õhusaastet ega müra piisavalt.

Vananev sõidukipark suurendab ka läbisõidumõõdikuga seotud pettusi ning selle probleemi leevandamiseks on samuti vaja õigusnorme ajakohastada.

Uute õigusnormide põhielemendid

Täna esitatud ettepanekud hõlmavad järgmist.

  • Uute sõidukite tehniline kontroll: kehtestatakse elektrisõidukite ja elektrooniliste ohutussüsteemide korrapärase tehnilise kontrolli uued meetodid, sealhulgas ohutuse ja heitkogustega seotud süsteemide tarkvara tervikluse kontrollimiseks.
  • Uued heitegaaside kontrolli meetodid: suure heitega sõidukite, sealhulgas omavoliliselt muudetud sõidukite tuvastamine, kasutades ülipeente osakeste ja NOx tuvastamiseks täiustatud meetodeid.
  • Pettuste vähendamine: läbisõidumõõdiku näitude registreerimine riiklikes andmebaasides, mis võimaldab andmeid piiriüleselt vahetada.
  • Iga-aastased kontrollid üle kümne aasta vanustele sõiduautodele ja kaubikutele.
  • Digiüleminek: elektrooniliste registreerimistunnistuste ja perioodilise ülevaatuse tunnistuste väljaandmine ning andmevahetus ühise platvormi kaudu, et lihtsustada haldusmenetlusi.
  • Korraliste tehnoülevaatuste tunnistuste vastastikune tunnustamine: tagatakse teises liikmesriigis tehtud korralise tehnoülevaatuse piiriülene tunnustamine kuueks kuuks.
  • Parem andmehaldus: lihtsustatakse ülevaatuspunktide juurdepääsu sõidukite tehnilistele andmetele.

Järgmised sammud

Ettepanekud vaadatakse nüüd läbi Euroopa Parlamendis ja nõukogus seadusandliku tavamenetluse kohaselt.  Kui kokkulepe on saavutatud, valmistab komisjon ette vajalikud delegeeritud õigusaktid ja rakendusaktid.

Taust

ELi liiklusohutuspoliitika raamistikus 2021–2030 on komisjon seadnud eesmärgiks saavutada 2050. aastaks ELi teedel olukord, kus suudetakse ära hoida peaaegu kõik surmajuhtumid ja rasked vigastused (nn nulleesmärk). 2030. aastaks peaksid surmajuhtumid ja rasked vigastused vähenema 50% võrra. Tänased ettepanekud aitavad neid eesmärke saavutada.

Komisjon avaldas viimased liiklusohutuse andmed 2025. aasta märtsis ning need näitavad, et liiklussurmade arv väheneb järk-järgult kogu ELis, kuid olukord paraneb ikka veel liiga aeglaselt.

Viimased uudised