Eesti lapsed ja noored on Balti riikide suurimad digiteenustele kulutajad
Avaldatud: 12 mai, 2025SEB Balti kaardiandmetest selgub, et Eesti laste ja noorte peamiseks kuluallikaks on üldtarbekaubad, nagu toit ja riided, ning väljas söömine. Samas kulutatakse võrreldes teiste Balti riikidega märkimisväärselt rohkem digiteenustele. Mida ütleb Eesti noorte ostukäitumine nende finantskirjaoskuse kohta?
SEB Balti 2025. aasta esimese kvartali kaardiandmete põhjal on 7-17-aastaste laste ja noorte peamisteks kuluridadeks nii Eestis, Lätis kui ka Leedus toit, riided ja väljas söömine. Eesti laste ja noorte taskurahast kulub nõnda ligi 58% jaekettide poodides ja kaubanduskeskustes. Kuigi väljas söömine on kaardimaksetes esindatud küll näiteks Leedu laste ja noortega võrreldes 10% väiksemas mahus, moodustab see siiski arvestatava osa nende isiklikust rahast.
„Kuigi üldiselt on kolme riigi võrdluses peamised kululiigid samad, kasutatakse Eestis mahuliselt pea 50% enam oma rahast transpordi tarvis kui Lätis ja Leedus. Siin mängib juba otseselt rolli üleriigiline ühistranspordi korraldus, lapsevanemate otsus oma last sõidutada ja noorte harjumus mõningail juhul taksot tellida, mis on transpordis üks kulukamaid liikumisviise. Kuigi kulukategooriate üleselt ei ole keskmised maksesummad üheski riigis laste piiratud rahaliste võimaluste tõttu suured, on Eesti siiski esirinnas. Seejuures kulutavad meie lapsed ja noored Läti ja Leeduga võrreldes märkimisväärselt, ligi neljandiku võrra, rohkem elektroonilistele teenustele, näiteks nagu erinevate voogeedastusplatvormide sisutellimused,” rääkis SEB noorte projektijuht Victoria Tkatš.
Vanuse kasvades ei tühjendata rahakotti nõnda emotsionaalselt
18-25-aastaste seas väheneb kõigis Balti riikides neljandiku võrra universaalpoodide ostude osakaal kogukuludes, samas suurenevad mitmekordselt üldtarbekaupade ostude keskmised maksesummad.
„Vanuse kasvades mitmekordistuvad kulud teenustele, transpordile ja reisimisele ning igapäevakaupade osakaal nii kaubanduskeskuste kui poodides osteldes väheneb. Iseseisvudes hakatakse isiklikku raha kasutama tunduvalt teadlikumalt ning pigem jäetakse mõned emotsiooniostud internetipoes tegemata, et koguda raha suurem eesmärgi nimel, nagu selleks on lennupiletid või mõni iluteenus ja auto remont,” avas Tkatš.
SEB Balti 7-25-aastaste laste ja noorte kaardiandmed kajastavad kaardimakseterminalide, interneti ning pangalinkide kaudu tehtud tehinguid. Andmed põhinevad perioodil 2025. aasta esimene kvartal ja väljendavad Eesti noorema elanikkonna ostukäitumist.