Vaata, kes hääletasid automaksu poolt, kes vastu (kliki pildil)

Vaata, kes hääletasid automaksu poolt, kes vastu (kliki pildil)

Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Rene Varek. Foto: Amserv
Suure tõenäosusega valitseb uue aasta esimeses kvartalis Eesti autoturul vaikelu, eriti just eraklientide osas. Kas autoostjate soovid ja võimalused taastuvad, sõltub pigem Eesti makromajanduslikust olukorrast. Samas prognoosib Amservi tegevjuht Rene Varek, et korporatiivkliendid jätkavad autode soetamist vastavalt vajadusele, sest registreerimistasu mõju autoomamise üldkuludele jääb siiski väikseks.
Kui aasta tagasi ennustas Amserv, et 2024. aasta tuleb kui sõit Ameerika mägedel, siis reaalsus osutus automaksu detailide selgumise ootuses veidi teistsuguseks. Kaks kolmandikku aastast möödus stabiilselt, kuid viimased kuud tõid kaasa hüppelise kasvu. „Pärast lõpliku automaksu mudeli ja määrade selgumist asus suur osa erakliente autosid tellima. Mõnel juhul puudus selleks isegi ratsionaalne põhjus, kuid emotsioonid olid need, mis autoturgu kergitasid,” märkis Varek.

Kümne esimese kuu müüginumbrid olid veel eelmise aasta tasemest maas, kuid novembri ja detsembri müügikasv tõotab viia 2024. aasta tulemuse eelmise aastaga võrreldes vähemalt 10% kõrgemale. „Üllatav on aga diiselmootoriga sõidukite müügi ja impordi hüppeline kasv aasta lõpus. Seega on nüüd Eestis suurenenud suurema saastega sõidukite hulk, mis jäävad meie teedele sõitma pikkadeks aastateks,” nentis Varek. „See ei olnud kindlasti automaksu kehtestajate eesmärk,” meenutab ta.

Automaks ei suurenda keskkonnasõbralike autode osakaalu

Kuigi Eesti autoostjad on pikalt eelistanud hübriide, pole automaksu kehtestamine toonud kaasa hübriidide või elektriautode osakaalu märgatavat kasvu. „2024. aasta lõpus turule jõudnud suur hulk diiselautosid näitab, et otsused lähtuvad praegu pigem emotsioonidest ja maksude vältimisest, kui pikaajalisest keskkonnateadlikkusest,” leiab Varek.

„2024. aasta on olnud rekordiline kasutatud autode turul. Ka Amserv on sel aastal müünud kasutatud autosid rohkem kui varasematel aastatel. 2025. aastal kujuneb kasutatud autode turg aga ümber – uuemaid ja värskemaid autosid tuuakse Eestisse tõenäoliselt vähem, samas võib tõusma hakata rohkem kui viie aasta vanuste ja vanemate sõidukite import. See pole hea ei keskkonna ega liiklusturvalisuse seisukohalt,” tõdes Varek. „Samuti näeme suuremat kohalikku rotatsiooni – autod, mis on juba Eestis, vahetavad lihtsalt omanikku, kuid uute vähe kasutatud autode sissevedu väheneb,” arvab ta.

Uued trendid ja elektriautode kasv
Varek prognoosib, et 2025. aastal võib elektriautode osakaal kasvada 12–15%-ni ning suureneb ka pistik- ja täishübriidide turuosa. Samal ajal hakkab vaid sisepõlemismootoriga autode müügi osakaal drastiliselt langema.

„Kuna registreerimismaksu osakaal 4–5-aastase liisingperioodi puhul jääb enamikul Toyota mudelitel 5–20 euro vahele kuus, ei tohiks pikemas perspektiivis sellel turule suurt mõju olla,” selgitas Varek. „Finantseerimistoodete kampaaniate osakaal väheneb, sest intressimäärade kiire langus muudab pigem hinnapõhised ja lisavarustusele suunatud kampaaniad atraktiivsemaks,” lisab ta.

„2025. aasta autoturgu mõjutavad need, kes 2024. aasta lõpus autosid soetasid – ennustame aasta esimeses pooles väiksemaid turumahte just nende etteostude arvelt. Kui Eesti majandus suudab jalad alla saada ning kasvama hakata, võiks autoturg taastuda varasemale tasemele. Samas kujuneb struktuur ümber – tehnoloogiline areng aitab sellele kaasa ning lähiajal tulevad mitmed autotootjad turule uute elektri- või hübriidautodega,” prognoosib Varek.

Globaalne autotööstus seisab silmitsi keeruliste aegadega – tehaseid suletakse, konkurents tiheneb ja keskkonnanõuded karmistuvad. „2025. aasta saab olema väljakutseterohke, kuid see avab ka uusi võimalusi, sest autotehnoloogia areng liigub edasi kiiremini kui kunagi varem. Toyota on juba aastakümneid investeerinud keskkonnasäästlike lahenduste arendamisse ning täna on need kogemused ja keskkonnasäästlikud tehnoloogiad muutunud autoostjatele kättesaadavaks,” märkis Varek.

2025. aastal saab üha olulisemaks autokeskuste teenuse kvaliteet ja kaasaegsus. Amserv jätkab investeeringuid oma esindustesse – aasta alguses avatakse Pärnus ja Paides uued Toyota keskused, mis vastavad rahvusvahelistele standarditele ja pakuvad klientidele veelgi paremat teenindust nii müügis kui järelteeninduses. Lisaks on plaanis ka teiste esinduste kaasajastamine.

Viimased uudised