Tel, WhatsApp +37258973482‬
info@lounaeestlane.ee

Iga kord kui Võrus mõni uus poeke avatakse, kaasneb sellega jutt, et poode on liiga palju. Kes vähegi Euroopas ringi reisinud, need teavad, et poode on Võrus selgelt liiga vähe.

Terve Euroopa on täis Saksa Lidli ja Aldi ning Prantsuse Carrefouri, Intermarche’i ja E.Leclerci poode. Seejuures on täiesti tavaline, et kõrvuti on Lidl, Carrefour ja Intermarche, lisaks kohalikud ketipoed, kokku 5-6 poodi. Kõik kobaras koos. Ja seda ligi 30 000 elaniku kohta, nagu on Võrus ja Võrumaal kokku.

Tihe konkurents kaubanduses on Euroopas hinnad alla toonud. Euroopa ühes kalleimas riigis Prantsusmaal on toit sama hinnaga mis Eestis, piimatooted nagu juust isegi odavam, see tähendab poole odavam. See tuleneb kõik konkurentsist, kus nagu öeldud, on 5-6 suurt, Võru Maksimarketi tüüpi poodi kõrvuti. Ja mis on ime, kõigi jaoks jätkub kliente. Poed on rahvast täis. See pole ime, kui kaubad on poole odavamad kui Eestis. Inimestel pole vaja mujale ostlema minna, kui kohapeal on kaup soodsa hinnaga.

Prantsuse ketipoodides nagu Carrefour ja E.Leclerc maksavad näiteks laste riided 1-2 eurot tükk, kingad 3-4 eurot. Meeste teksad 8 eurot, naiste kleidid 9 eurot. Meeste t-särk 2 eurot. Eestis ei saa kasutatud riiete poest ka riideid nii odavalt. Seetõttu pole ime, et Võru on täis kasutatud riiete poode, kus spekulandid müüvad kalli hinnaga riideid, mis on kogutud abiks arengumaadesse saatmiseks ja seal tasuta jagamiseks.

Eestis on tavaks rääkida, et hinnad on kõrged, sest kütus on kallis ja Eesti on nii väike, et siia ei tasu kaupa tuua. See on küll tõsi, aga ainult pool tõde. Prantsuse või Hispaania külakolkas on kütus samuti kallis, Eesti omaga võrreldav, rahvast vähe, ometi on seal hinnad mitu korda madalamad kui Eestis. Hispaania kergitas äsja miinumumpalga üle 1000 euro, aga hinnad on ikka poole madalamad kui Eestis. Põhjuseks on seesama konkurents, mis Eestis puudub, aga mujal on olemas.

Miks siis Eestis pole konkurentsi? Ilmselt on siin vaja kivi visata valitsejate kapsa-aeda, kes lasevad kettidel ühineda ja sellega suretatakse konkurentsi. Niipea, kui Eestis mõni soodsate hindadega poekett tekib, niipea neelatakse see alla, õigemini lastakse neelata. Ja siis pole ime, et elu nii kallis, et anna olla.

Konkurents on turumajanduse puhul elu edasiviiv jõud, kõigile lõppkokkuvõttes kasulik, vastasel korral tekib stagnatsioon. Seetõttu turumajanduses konkurentsi väga jõuliselt kaitstakse. Niisama lihtsalt ei lasta kellelgi ühineda, liituda ega ära kaduda. Eesti on kaotanud oma sära turismimaana paljuski seetõttu, et hinnad on kerkinud maailma tippu, Soome tasemele.

Taustaks olgu veel lisatud, et Soomes tegutseb samuti Lidl ja hinnatase on seal madalam kui Eestis, kuigi Soomes on palgad ja muud kulud mitu korda kõrgemad kui Eestis. On absurdne, aga tõsi, et Eestist käiakse Soome Lidlis kaupa ostmas. See näitab, et Eestis on asjad konkurentsiga väga korrast ära.

Veel olgu taustaks lisatud, et olematu konkurents ja kõrged hinnad on ostjad Eesti poodidest minema peletanud Lätti ja mujale, kokkuvõttes kannatavad kõik: nii kaubandus kui Eesti majandus tervikuna. Kõige suuremad kannatajad on väikeste lastega pered, kel pole võimalik kaugele ostlema sõita ja on sunnitud maksma toidu ja riiete eest väga kõrget hinda. On loomulik, et kaupmehed ise ei ole võimelised sellest surnud ringist välja rabelema, selleks on vaja, nagu öeldud riiklikku korraldust.

LÕUNAEESTLANE

Viimased uudised