Ainus ja eriline: kas Tommy Cash saab ennast ära patenteerida?
Avaldatud: 15 mai, 2025Kui keegi saab nii kuulsaks nagu Tommy Cash, muutub ta brändiks, mida võidakse püüda kopeerida ja ära kasutada. Selle vastu on artist juba tegutsema asunud, kaitstes ära oma nime kaubamärgina. Tema loomingus on aga veel paljugi – rõivadisainist laulupealkirjadeni –, mis jäljendajate eest kaitset vajab.
Mari-Epp Tirkkonen, Patendiameti kaubamärgiekspert
Tommy Cash ei ole lihtsalt muusik, vaid kõndiv kunstiteos ja äratuntav bränd. Kuulsusega käivad sageli käsikäes kopeerimine ja soov artisti tuntuselt kasu lõigata. Selle vastu iseennast kui tervikut „patenteerida” pole võimalik, küll aitab oma loomevara ehk kaubamärkide, disainide, autoriõiguste jm kaitsmine artistidel kontrollida, kes ja kuidas nende loomingut kasutab ning sellelt tulu teenib.
Nimi on kaubamärk
Tommy Cash on juba astunud olulise sammu oma identiteedi kaitsmiseks – 2022. aastal registreeris ta tähise TOMMY CASH kaubamärgina Patendiametis. Kaitse sai ta sellega mh kaupadele ja teenustele nagu meediasisu, rõivad, kultuuritegevus, meelelahutus ja muusikateenused (aga ka spordialane tegevus!).
Kaitstud kaubamärk annab võimaluse takistada teistel samas või sarnases valdkonnas tähist kasutamast. See tähendab, et keegi kolmas ei tohi hakata tootma Tommy Cashi nime alt T-särke ega korraldada kontserte ilma artistilt luba küsimata või temaga kokku leppimata.
„Kaubamärgikaitse aitab artistidel võidelda oma nime väärkasutuste vastu sotsiaalmeedias ja veebiplatvormidel ning annab kindluse, et keegi kolmas nime ei registreeri.Online platvormidest on saanud omamoodi kohtumõistjad, ja kui tavapärane kohtumenetlus on aeglane ja kulukas, siis platvormid sulgevad kontosid teinekord lihtsa avalduse alusel tundide jooksul ning nende taasavamine on keerukas ja teinekord ka võimatu,” hoiatab patendibüroo AAA patendivolinik Almar Sehver artiste oma kaubamärgi hooletusse jätmise eest.
Finantsteenused paraku juba lukus
Oluline on seejuures teada, et kaubamärgikaitse on territoriaalne. TOMMY CASH kaubamärk on registreeritud Eesti Patendiametis, seega kehtivad omaniku õigused vaid Eestis.
„Näiteks Eurovisiooni toimumiskohas võiks teoreetiliselt alustada TOMMY CASH T-särkide tootmist ja müüki ilma kaubamärgiõigust rikkumata. Kui Cash aga mõtleks oma nime alt hakata finantsteenuseid pakkuma, peab ta arvestama, et seda ta Mehhikos teha ei saa – seal on ettevõte nimega GRUPO TOMMY CASH SAS DE CV 2023. aastal juba tähisele TOMMY CASH finantsteenuste osas kaubamärgitaotluse esitanud,” selgitab Sehver kaubamärgi territoriaalsuse põhimõtet.
Aga muusika, videod ja… tantsuliigutused?
Tommy Cashi laulud, muusikavideod, laulutekstid ja visuaalne kunst kuuluvad autoriõiguse kaitse alla, eeldusel, et need on originaalsed ja fikseeritud mingis vormis (nt üles kirjutatud, filmitud). Sehver lisab, et autoriõiguse kaitse all on ka heli- ja videosalvestised ning autoriõigus kaitseb kaasnevate õigusega ka esitajaõigusi: „Autor, tootja ja esitaja võivad astuda vastavate kollektiivsete esindusorganisatsioonide liikmeteks ja raha tiksub regulaarselt teose kasutuse pealt.”
Kuid kuidas on lood tema eriliste tantsuliigutustega, mida sageli tema „kaubamärgiks” nimetatakse? Koreograafia võib samuti olla autoriõiguse objekt, kui see on piisavalt originaalne ja keerukas. Kui lugeda, et Tommy Cashi lavaliikumised või tantsunumbrid on üles filmitud ja neil on selgelt äratuntav koreograafia, võib teoreetiliselt autoriõigus neidki kaitsta.
Lips kui disainilahendus või lihtsalt drip?
Cash on kahtlemata tuntud ka oma eripärase rõivastiili poolest. Artist on toonud välja omaenda rõivakollektsioone ja tema veebipoes on müügil fännidele disainitud särke, kingi, mütse, aga ka tema eriti pikk lips, mida ta oma eurolaulu show’s kasutab. Nagu öeldud, on tal artistinimega rõivastele kaubamärgikaitse saadud, kuid kui ta loob unikaalseid disainrõivaid, võiks nende puhul mõelda ka disainikaitsele.
Tööstusdisainilahendus kaitsebki just toote välimust – vormi, värvilahendust, ornamenti, faktuuri vm kas üksikuna või omavahel kombineerituna.
„Espresso Macchiato” sobib laulu, aga mitte kohvi kaubamärgiks
Üldjuhul ei ole üksikud sõnad või fraasid, nagu laulude pealkirjad, autoriõigusega kaitstud. Autoriõigus kaitseb originaalseid loomingulisi teoseid, kuid pealkirjad on tavaliselt liiga lühikesed ja üldised, et neid saaks pidada autoriõiguse objektiks.
Kuna aga pealkiri „Espresso Macchiato” on väga iseloomulik ja selle ümber on loodud bränd (nt kui seda kasutatakse rõivastel, lavashow’des, reklaamides), võiks Cash kaaluda selle registreerimist kaubamärgina, nii nagu oma nimegi kaitses.
Kohvi kaubamärgiks „Espresso Macchiato” paraku aga ei sobi, sest annab tarbijale üksnes kirjeldavat infot toote liigi kohta – kaupade-teenuste omadusi kirjeldavaid tähiseid kaubamärgina kaitsta ei saa. Seega, kui Cash sooviks oma brändiportfelli lisada ka kohvijoogid ja taotleks nendele kaitset tähisega „Espresso Macchiato”, lükkaks Patendiamet selle taotluse tõenäoliselt tagasi.